یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 18379

رییس کنگره ملی سلامت خانواده گفت: نتایج یک تحقیق که در مناطق 22 گانه تهران انجام شده نشان می دهد به طور میانگین دو درصد پسران و یک درصد دختران سیگار می کشند.

دکتر "حسین ملک افضلی" روز شنبه در جریان برگزاری کنگره ملی سلامت خانواده گفت: بر پایه نتایج این تحقیق که داده های آن بر اساس گفته های والدین و خانواده های نوجوانان 13 تا 18 ساله گردآوری شده است، بین نیم درصد تا پنج درصد این افراد دستکم یک بار سیگار کشیدن را تجربه کرده اند.

وی گفت: همچنین بر اساس نتایج این تحقیق ، یک درصد دختران رده سنی 13 تا 18 سال نیز کشیدن سیگار را تجربه کرده اند.

ملک افضلی اظهار داشت: تحقیقات انجام شده در کشور نشان می دهد که 20 درصد مردان بالغ و 2 درصد زنان بالای 18 سال سیگار می کشند.

وی با بیان اینکه استفاده از قلیان به جای سیگار در خانواده ها رواج بیشتری پیدا کرده ،‌ افزود: این تصور اشتباه که مضرات قلیان کمتر از سیگار است باعث شده تا قلیان کشیدن در خانواده و در بین والدین و فرزندان قبحی نداشته باشد؛ در صورتی که قلیان اثرات منفی بیشتری در مقایسه با سیگار دارد.

رییس کنگره ملی سلامت خانواده با اشاره به اینکه هم اکنون بخش بزرگی از جمعیت کشور را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، گفت: بر اساس آمارهای موجود هم اکنون 30 میلیون نوجوان و جوان 10 تا 30 ساله در کشور وجود دارد که این افراد نیازهای اجتماعی، روانی و بهداشتی مخصوص به خود را دارند.

وی گفت: نوجوانان و جوانان که 40 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند، هم اکنون با مسایل و مشکلاتی همچون رفتارهای پر خطر جنسی، خشونت، مشکلات مربوط به تغذیه صحیح و نحوه ارتباط موثر با خانواده و والدین مواجه هستند.

ملک افضلی اضافه کرد: همین گروه سنی طی 20 سال آینده به 35 تا 55 سالگی می رسند که در آن سن نیز با توجه به بروز بیماری های مرتبط با سن همچون بیماری های قلبی و عرقی، دیابت، سرطان، بیماری های روانی و افسردگی و غیره نیازهای بهداشتی خاص خود را دارند.

وی با اشاره به اینکه امروزه در کشور به علت شیوه های غلط زندگی، سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کاهش یافته است گفت: امروزه مشاهده می شود که بسیاری از افراد در جوانی و 35 سالگی دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

ملک افضلی خاطر نشان کرد: این آمارها هشداری است که برنامه های پیشگیری از بیماری های مختلف در کشور مورد توجه قرار گیرد و صرفا رویکرد نظام بهداشتی کشور، درمان محور نباشد.

رییس کنگره ملی سلامت خانواده با اشاره به محوریت قرار دادن مسایل و مشکلات نوجوانان و جوانان در این کنگره گفت: در این کنگره طی برگزاری میزگردهای علمی مختلفی با ارایه مقالات علمی به صورت سخنرانی مسایل و مشکلات نوجوانان و جوانان در بخش های تغذیه، شیوه های ارتباط با والدین، بلوغ جسمی و روانی، رفتارهای پر خطر و عادات مضر مورد بررسی قرار می گیرد.

کنگره ملی سلامت خانواده توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران و معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 21 و 22 آذر ماه در سالن همایش های رازی برپا است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha