بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بر اساس عملکرد بیمه در استانهای کشور یزد بالاترین ضریب نفوذ و تهران بالاترین حق بیمه سرانه را دارد.

براساس آمار سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1387 استان یزد با ضریب نفوذ 68/2 بالاترین ضریب نفوذ بیمه و استان تهران با یک میلیون و 346 هزار ریال بالاترین حق بیمه سرانه را در کشور در اختیار دارند.

کمترین حق بیمه سرانه با رقم 167 هزار ریال به استان کردستان و کمترین ضریب نفوذ با چهارده صدم درصد به استان کهکیلویه و بویر احمد اخثصاص دارد.

تهران با 46 درصد بالاترین سهم از کل حق بیمه تولیدی و خراسان شمالی و کهکیلویه و بویر احمد با چهار دهم درصد کمترین سهم از حق بیمه تولیدی کشور در سال 1387 را به دست آورده اند. تهران با 1/39 درصد بیشترین سهم از کل خسارت پرداختی و خراسان جنوبی با چهار دهم درصد کمترین خسارت پرداختی را درسال 1387 داشته اند.

استان خراسان شمالی با 9/35 درصد رشد نسبت به سال 86 بیشترین رشد حق بیمه های تولیدی را در سال 1387 بین استانهای کشور به خود اختصاص داده است. پس از خراسان شمالی، استانهای سیستان و بلوچستان با 2/35 درصد، کردستان با 6/34 درصد، اردبیل با 34 درصد و گیلان و خراسان جنوبی با 32 درصد رشد رتبه های بعدی را در اختیار دارند.

استانهای کرمانشاه با 8/14 درصد، مازندران با 5/15 درصد، تهران با 6/16 درصد، کهکیلویه و بویر احمد با 7/16 درصد و همدان و چهارمحال و بختیاری با 17 درصد به ترتیب کمترین رشد در حق بیمه تولیدی سال 1387 نسبت به سال 86 را تجربه کرده اند.

پس از استان یزد که بالاترین ضریب نفوذ را دارد، استانهای تهران، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی وخراسان رضوی رتبه های دوم تا پنجم را در این شاخص بیمه‌ای احراز کرده اند. همچنین در شاخص حق بیمه سرانه پس از استان تهران، استانهای یزد، اصفهان، سمنان و قزوین رتبه های سوم تا پنجم را در بین استانهای کشور به دست آورده اند.

این گزارش با ارائه تحلیلی از مقایسه استانهای کشور در صنعت بیمه می افزاید: سهم 13 استان کشور از کل حق بیمه تولیدی از سهم این استانها از شاخص تولید نا خالص داخلی شان بیشتر بوده است.

همچنین ضریب نفوذ 13 استان از میانگین ضریب نفوذ کشور بیشتر و 17 استان کمتر از میانگین ضریب نفوذ کشور است. بر اساس این گزارش 17 استان کمتر از میانگین ضریب نفوذ کشوراست.

در شاخص حق بیمه سرانه صرفا 3 استان تهران، یزد و اصفهان از میانگین حق بیمه سرانه کشور (2/557 هزار ریال) بیشتر است و 90 درصد استانها دارای ارقام کمتر از میانگین.

تجربه بالاترین رشد سالانه از سوی استانهای محرومی چون خراسان شمالی و جنوبی، اردبیل و کردستان بیانگر حرکت رو به گسترش صنعت بیمه در کشور و از نقاط قوت عملکرد صنعت در سال 1387 بوده است. هر چند که رشد نامطلوب در برخی استانهای محروم همچون کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری در همین سال شایان توجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha