معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : همه صاحبان منافع در دریا باید وظیفه خود را برای حفظ محیط زیست دریایی انجام دهند .

صاحبان منافع در دریا وظیفه خود را برای حفظ محیط زیست دریایی انجام دهند

سلامت نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : همه صاحبان منافع در دریا باید وظیفه خود را برای حفظ محیط زیست دریایی انجام دهند .


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، «پروین فرشچی» روز پنجشنبه در نشست مدیران شهرستان محمودآباد افزود : سازمان ها و ارگان های مختلف درآمدهای هنگفتی از دریا کسب می کنند اما متاسفانه هیچ اقدامی برای حفظ محیط زیست دریایی انجام نمی دهند.


وی بر ضرورت بخشی از درآمد صاحبان منافع در دریا برای حفظ محیط زیست دریایی تاکید کرد و گفت : سازمان حفاظت محیط زیست با اعتبارات اندکی که در اختیار دارد نمی تواند به تنهایی از محیط زیست حفاظت کند.


فرشچی با تاکید بر این که امروزه موضوع محیط زیست یک موضوع همه گیر و عمومی و نیازمند همراهی همه اقشار جامعه است ، افزود : دولت تدبیر و امید توجه خاصی به محیط زیست دارد و نگاه سازمان حفاظت محیط زیست هم در انجام وظیفه فقط به گیاهان و حیوانات نیست ، بلکه انسان محور حفظ و حیات محیط زیست به شمار می رود.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور تلاش بیشتر مسئولان استان های ساحلی را برای حفظ محیط زیست دریایی خواستار شد و گفت : استان های ساحلی برای تحقق برنامه ششم توسعه نیازمند برنامه ریزی و آمایش سرزمینی هستند .


وی افزود : با توجه به این که برنامه های استانی جدا تهیه می شود ، باید برای افزایش کارکردهای این برنامه ، تمامی ذینفعان در تدوین آن نقش داشته باشند.


فرشچی با اظهار این که هم اکنون سه منطقه دریایی مهم در کشور وجود دارد ، گفت : 90 درصد حمل و نقل کالای صادراتی از این مناطق صورت می گیرد و به خاطر همین اهمیت و نقش دریا بود که سند توسعه دریایی کشور تدوین شد.


وی افزود : برای اولین بار ارگان هایی که از دریا دارای منافع هستند و حوزه کاری آنها با دریا مرتبط است دور هم جمع شده و سند توسعه دریایی کشور را به منظور تعیین اولویت ها و توسعه دریایی در همه ابعاد بنادر و تاسیسات و شیلات تدوین کردند که خوشبختانه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است.


شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هیجدهم اسفند سال گذشته بررسی سند توسعه دریایی کشور را به پایان و تصویب رساند.
فرماندار محمود آباد هم در این نشست که به منظور رفع مشکلات زیست محیطی دریایی و پسماند و بررسی راههای کاهش آلودگی ها و تهدیدات زیست محیطی این شهرستان تشکیل شد ، از زباله به عنوان مهم ترین تهدید محیط زیست دریایی در مازندران یاد کرد.


یحیی یوسف پور به وجود 30 کیلومتر از ساحل آزاد و قابل دسترس برای عموم مسافران و شهروندان در محمود آباد اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه شهرستان محمودآباد اولین شهر از مسیر پایتخت کشورمان می باشد همه ساله در ایام تعطیلات میزبان گردشگران زیادی است و نبود کارخانه زباله سوز و کمپوست متاسفانه موجب شده است ساحل محمودآباد چهره مناسبی به موجب رها سازی زباله در ساحل توسط مسافران نداشته باشد .


وی با اشاره به برگزاری نشست های متعدد مدیریت پسماند و رایزنی و هم اندیشی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای رفع مشکل زباله ، گفت : نبود اعتبارات دولتی جهت ریشه کن نمودن مشکل زباله در شمال کشور از مهم ترین و اساسی ترین دلایل عدم تحقق این پروژه ضروری در شهرهای شمالی به شمار می رود.


شهردار محمودآباد هم در این نشست با اشاره به حضور گسترده مسافران در سواحل خواستار اختصاص یک دستگاه ساحل روب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شهرداری محمودآباد شد.


علی اصغر مسلم پور گفت : با وجود میل باطنی و تنها به علت نبود زمین ، زباله روزانه شهر محمودآباد در نزدیکی دریا دپوی موقت شده است .
وی افزود : بالا بودن سطح سفره آب های زیر زمینی در مازندران موجب شده است تا دریا آلوده شود و رفع این مشکل تنها نیازمند احداث کارخانه زباله سوز و کمپوست است .


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha