رئیس انجمن علمی آسیب شناسى ایران، وجود یك پزشک متخصص به عنوان پاتولوژیست را راهى مؤثر براى استفاده بهینه و بجا از تست هاى آزمایشگاهى دانست.

آزمایشگاه هاى پزشكى باید به پاتالوژیست ها سپرده شود

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی آسیب شناسى ایران، وجود یك پزشک متخصص به عنوان پاتولوژیست را راهى مؤثر براى استفاده بهینه و بجا از تست هاى آزمایشگاهى دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دكتر ناصر كمالیان ضمن تشریح وضعیت كنونى آزمایشگاه هاى پزشكى به لحاظ تعداد آزمایشات درخواستى و هزینه اى كه به سیستم درمانى كشور تحمیل می شود گفت: تعداد زیادى از ازمایشاتى كه توسط همكاران پزشك درخواست میشود هدفمند و براى تشخیص بیمارى مشخصى صورت نگرفته و به همین جهت هزینه هاى زیادى را تحمیل میكند.

وی، وجود یک پزشک متخصص به عنوان پاتولوژیست را راهى مؤثر براى استفاده بهینه و بجا از تست هاى ازمایشگاهى دانست كه می تواند حتى به عنوان مشاور در حیطه درمان بیماران نقش مهمى ایفاء نماید همانگونه كه در كشورهاى پیشرفته چنین است.

کمالیان افزود: سیستم اموزشى كشور ما نیز با تربیت متخصصین باتولوژى و با كاریكولوم اموزشى مشخص به دنبال همین هدف بوده ولى متاسفانه شرایط مختلف حاكم بر سیستم اموزشى و درمانى ما و همچنین مشكلات موجود در سیستم نظارتى ما با عث شده تا انچنان كه باید نتوانیم از پتانسیل این فارغ التحصیلان استفاده كنیم.

وی با اشاره به اینكه راه اندازى مجدد رشته دكتراى حرفه اى علوم ازمایشگاهى یا گذراندن دوره هاى تكمیلى براى متخصصین تك رشته اى و استفاده از انها به عنوان مسئول فنى مشكلى را از سیستم درمانى ما حل نخواهد نمود افزود: آزمایشگاه هاى پزشكى باید به دست پزشكان متخصص سپرده شود و چنانچه حتى مسئول فنى كمبود داریم باید از فارغ التحصیلان رشته پزشكى كه متقاضى اخذ تخصص هستند در این زمینه استفاده نمود و از سایر متخصصین تك رشته اى علوم ازمایشگاهى نیز در جایگاه خودشان استفاده بهینه شود.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسى ایران در پایان با ذكر این نكته كه انجمن آسیب شناسى آماده هر گونه تعامل با وزارت بهداشت و سایر انجمن هاى علمى براى بهبود وضعیت ازمایشگاه هاى پزشكى است، خواستار بررسى هاى كارشناسانه و علمى در ریشه یابى مشكلات ازمایشگاه هاى پزشكى شد تا تجربیات اشتباه گذشته تكرار نشود




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha