مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، می‌گوید: برای اولین بار در کشور، در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراقبت سلامت در پایگاه سلامت با استفاده از ۷ سوال، الگوی غذایی مردم را ارزیابی و امتیازبندی می‌کند.

اصلاح الگوی غذایی با پاسخ به ۷ پرسش

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، می‌گوید: برای اولین بار در کشور، در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراقبت سلامت در پایگاه سلامت با استفاده از ۷ سوال، الگوی غذایی مردم را ارزیابی و امتیازبندی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با همشهری آنلاین، خاطر نشان می‌كند: بیماری‌های غیرواگیر مهمترین علت مرگ و میر در جهان است. براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت بیش از 70درصد مورد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌ها است. مهمترین عامل خطری که شانس ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، الگوی نادرست مصرف مواد غذایی است.

به گفته این متخصص تغذیه، در ایران هم مهمترین دلایل مرگ و میر ها، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها است و مهمترین عاملی که شانس ابتلا به این بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، نحوه تغذیه و الگوی نادرست مصرف مواد غذایی است.

او تاكید می‌كند كه مصرف زیاد مواد قندی و شیرین، نمک، غذاهای چرب و سرخ شده، فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار از یک‌سو و مصرف کم سبزی‌ها و میوه‌ها، مهمترین مشکلاتی است که در الگوی غذایی ایرانیان وجود دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، می‌گوید: مطالعات انجام شده ثابت کرده است که 80 درصد بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 و همچنین تا 30درصد سرطان‌ها با تغذیه صحیح و اصلاح الگوی مصرف غذایی قابل پیشگیری است.

به همین دلیل، برای اولین بار در کشور، در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت، مراقبت سلامت در پایگاه سلامت با استفاده از 7 سوال، الگوی غذایی مراجعه کننده را ارزیابی و امتیازبندی می‌کند.

اگر امتیاز بالاتر از 7 باشد، الگوی غذایی خوب است و درصورتی که امتیاز بین 7-4 باشد الگوی غذای ضعیف و اگر امتیاز کمتر از 4 باشد یعنی الگوی غذایی نامطلوب است و فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها قرار دارد و در این صورت آموزش و مشاوره تغذیه توسط مراقب سلامت و کارشناس تغذیه که در مرکز جامعه خدمات سلامت مستقر شده به مردم بطور رایگان ارائه می‌شود.

    فقط با پاسخ دادن به 7 سوال می‌توانید الگوی غذایی خود را ارزیابی کنید.

هر فردی می‌تواند به سادگی از الگوی مصرف غذایی خود و اشکالات آن و اینکه چقدر شانس ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را دارد مطلع شود و با پیشگیری به موقع و اصلاح عادات و رفتارهای غذایی خود از ابتلا به دیابت نوع 2، چربی خون بالا، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها بویژه سرطان معده، روده و کولون ، پوکی استخوان، بیماری‌های مفصلی استخوانی مثل آرتریت روماتوئید پیشگیری كند.

    با پاسخ به این سوالات الگوی غذایی خود را بسنجید:

1. مصرف روزانه میوه شما چقدر است؟ ( هر واحد یعنی یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان میوهایی ریز مثل توت انگور انگورانار یا نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه، یایک چهارم لیوان میوه خشک یاخشکبار،یاسه چهارم لیوان آبمیوه تازه وطبیعی )

گزینه اول : بندرت/ هرگز( 0 امتیاز)
گزینه دوم: کمتر از 2 واحد ( 1 امتیاز)
گزینه سوم : 2 تا 4 واحدیا بیشتر ( 2 امتیاز)

2. مصرف روزانه سبزی شما چقدر است؟( یک واحد سبزی یعنی :یک لیوا ن سبزی های خام برگدار(اسفناج وکاهو)،یانصف لیوان سبزی‌های پخته یا نصف لیوا ن نخودسبز ،لوبیاسبز وهویج خردشده،یایک‌عددگوجه فرنگی یاهویج یاخیارمتوسط)

گزینه اول : بندرت/ هرگز( 0 امتیاز)
گزینه دوم: کمتر از 3 واحد ( 1 امتیاز)
گزینه سوم: 3 تا 5 واحد ( 2امتیاز)

3. مصرف روزانه شیر و لبنیات شما چقدر است؟ ( یک واحد یعنی یک لیوان شیر یا ماست یا یک و نیم قوطی کبریت پنیر و یا 2 لیوان دوغ )

گزینه اول : بندرت/ هرگز( 0 امتیاز)
گزینه دوم: کمتراز 2 واحد ( 1 امتیاز)
گزینه سوم=2 واحد یا بیشتر ( 2 امتیاز)

4. آیا سر سفره از نمكدان استفاده می‌كنید؟

گزینه اول: همیشه( 0 امتیاز)
گزینه دوم: : گاهی( 1 امتیاز)
گزینه سوم :بندرت/ هرگز ( 2 امتیاز)

5. چقدر فست فود / نوشابه های گازدار مصرف می‌کنید؟
گزینه اول : هفته ای 2 بار یا بیشتر ( 0امتیاز)
گزینه دوم: : ماهی 2-1 بار ( 1 امتیاز)
گزینه سوم : بندرت/ هرگز( 2 امتیاز)

6. از چه نوع روغنی بیشتر مصرف می‌کنید؟

گزینه اول : فقط روغن نیمه جامد ،‌ جامد یا حیوانی ( 0 امتیاز)
گزینه دوم: : تلفیقی از انواع روغن‌های مایع و نیمه جامد ( 1 امتیاز)
گزینه سوم فقط روغن مایع (معمولی و مخصوص سرخ کردنی) ( 2 امتیاز)

7. در هفته چقدر فعالیت بدنی دارید؟ (حداقل فعالیت بدنی متوسط 150 دقیقه در هفته شامل ورزش‌های هوازی نظیر پیاده روی تند ، دوچرخه سواری ، شنا و...)

گزینه اول : تقریبا" بدون فعالیت بدنی هدفمند ( 0 امتیاز)
گزینه دوم: کمتر از 150 دقیقه در هفته ( 1 امتیاز)
گزینه سوم : 150 دقیقه در هفته یا بیشتر ( 2 امتیاز)

    جمع امتیازات و تصمیم گیری:

اگر جمع امتیازات شما 14 باشد یعنی الگوی غذایی شما خوب است .

اگر امتیاز شما بین 7 تا 13 باشد ، الگوی غذایی شما متوسط است و باید برای بهتر شدن آن بکوشید.

اگر امتیاز شما کمتر از 7 باشد بدین معنی است که الگوی غذایی شما بسیار نامطلوب است و برای اینکه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت ، چربی خون بالا ، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان قرار نگیرید باید الگوی غذایی خود را اصلاح کنید و در کنار الگوی غذایی سالم ؛ با تحرک بدنی کافی به سلامت خود کمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha