دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 18388

سرپرست مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم زنجان گفت: از مصرف داروهای خود در مقابل کودکان خودداری کنید و این كار را دور از چشم‌های كنجكاو آنها انجام دهید.

کودکان یك تا 6 سال را پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت‌ها دانست و اظهار کرد: کودکان معمولاً از رفتار بزرگسالان تقلید می کنند، به گونه‌ای كه ممکن است این فرزندان گاهی دور از چشم والدین داروهای آنها را مصرف کنند.

وی ضمن تأکید بر پرهیز از مصرف خود سرانه دارو، ابراز کرد: احتمال بروز عوارض جانبی داروها در کودکان، سالمندان و افرادی که بیش از 3 یا 4 بار دارو را به طور همزمان مصرف می کنند و یا افرادی که مشکلات و بیماری های خاص دارند، بیشتر است.

وی با بیان اینکه مصرف صحیح دارو در خانواده ها، سلامت جامعه را تضمین می کند، تصریح کرد: از پیشنهاد دادن داروهای مصرفی خود به دیگران در مواردی با علائم بیماری مشابه اکیداً خودداری کنید.

اسکندری با بیان اینکه پزشک خود را از تمام داروهای مورد استفاده حتی داروهای گیاهی و یا ویتامین‌ها آگاه کنید، افزود: چنانچه به بچه شیر می دهید، باردار هستید و یا ممکن است باردار شوید، پزشک خود را از این موارد مطلع نمایید.

وی با این توصیه که هرگز از پزشک خود درخواست داروی اضافی نداشته باشید و به وی اعتماد كنید، خاطر نشان کرد: در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های قندی، کبدی، کلیوی یا دیگر بیماری‌های خاص، همچنین در صورت داشتن رژیم غذایی خاص یا حساسیت به دارو یا غذای خاصی، مراتب را به پزشک خود اطلاع دهید.

این داروساز با بیان اینکه در صورت استعمال دخانیات، پزشک یا داروساز خود را از این امر مطلع کنید، یادآور شد: مصرف مشروبات الکلی، علاوه بر عوارض روحی و جسمی که به خودی خود در بردارد، در صورت توأم شدن با داروها، چه داروهای تجویزی توسط پزشک و چه داروهای آزاد، خطرآفرین خواهد بود.

اسکندری ضمن تأکید بر لزوم مصرف داروها طبق دستور پزشک و در زمان های تعیین شده، افزود: شرایط نگهداری داروها را از روی جعبه یا بروشور آنها به دقت مطالعه کنید و آنها را در مکانهای مرطوب، گرم و زیر نور شدید نگهداری نکنید؛ مگر آنکه در این مورد نکته خاصی بر روی بسته بندی دارو ذکر شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha