رئیس سازمان امور اراضی کشور از بررسی مشکل سند دار نشدن اراضی ملی شمال تهران در کمیسیون رفع تداخلات دولت و مردم خبر داد.

اختلاف مردم و دولت،علت سنددار نشدن ۱۰هزار هکتار‌ از‌ اراضی شمال تهران

سلامت نیوز:رئیس سازمان امور اراضی کشور از بررسی مشکل سند دار نشدن اراضی ملی شمال تهران در کمیسیون رفع تداخلات دولت و مردم خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، زمین خواری، تصرف اراضی اعم از دولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعین است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلاهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سوء استفاده های مالی و ملکی می پردازند. در این میان، برخی از مناطق که به اصطلاح زمین خواران فرصت های طلایی تلقی می شود، همواره مورد تعرض قرار گرفته و می گیرد. مناطق گردشگری، مناطق شمال کشور و زمین هایی که در آنها مشکلاتی از جمله تعدد مالکان، نبود سند اصلی و تداخل مراجع دولتی و افراد شخصی از جمله این فرصتهای طلایی محسوب می شود.

حتی در کلان شهرها و حریم شهری نیز زمین خواری با استفاده از نفوذ زمین خواران و به بهانه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز دیده می شود. شهر تهران و حومه آن نیز از دست زمین خواران مصون نبوده و پرونده های متعددی در همین راستا در دادگستری استان تهران وجود دارد به طوری که غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران در این رابطه می گوید: در سال گذشته  در ارتباط با حوزه های متولی زمین و مسکن و هم در دستگاه های مرتبط با صدور و حفظ اسناد دولتی، کارمندانی شناسایی شده و تحت تعقیب قرار گرفتند که حتی در برخی از موارد تعداد این کارمندان متخلف بیشتر از زمین خواران بود.

علاوه بر وجود روزنه های قانونی و غیرقانونی زمین خواری در تهران، یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات مربوط به زمین خواری، بحث سند دار بودن یا نبودن اراضی ملی است.

نماینده دادستان تهران: نسبت به بروز زمین خواری هشدار می دهیم

در همین زمینه، مرتضی تورک اواخر سال گذشته با هشدار به احتمال بروز زمین خواری در شمال تهران به مهر گفت: برای بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی با ارزشی ملی و منابع طبیعی در شمال تهران به نام دولت، سند مالکیت صادر نشده است و  این  در حالی است که این اراضی ارزش ملی داشته و جزء منابع طبیعی در شمال تهران محسوب می شوند.

سازمان ثبت: مکاتبات فراوانی با دولت داشتیم

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در خصوص هشدار دادستانی تهران نسبت به زمین خواری شمال تهران و عدم ثبت بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی، و اینکه کدام سازمان‌ها کارشکنی کرده‌اند، اعلام کرده بود: همواره تاکید کردیم و مکاتبات فراوانی با دولت و دستگاه‌های متولی برای ثبت اراضی ملی داشته‌ایم چرا که بخشی از اراضی متعلق به حریم شهری مربوط به وزارت راه و شهرسازی و بخش‌های خارج از شهر مربوط به وزارت کشاورزی است اما با این اوصاف متاسفانه در تهران اراضی هستند که نسبت به ثبت آنها هیچ اقدامی انجام نشده است.

هرچند که مسئولان مختلف و متولی در خصوص موضوع زمین خواری و سند دار نشدن این اراضی اظهار نطرهایی کرده اند اما سوال اصلی اینجاست که علت این سنددار نشدن اراضی ملی شمال تهران، چیست؟

رئیس سازمان امور اراضی کشور: علت، اختلاف بین دولت و مردم است

سوالی که قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به آن به خبرنگار مهر، گفت: حریم شهری تهران از گذشته مورد توجه مناسب قرار نگرفته است و همین مسئله امروز برای ما مشکلات و همچنین برای دستگاه قضا پرونده هایی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه زمین خواری در شمال تهران بیشتر از حریم جنوبی این شهر است، گفت: همین عدم توجه از گذشته تا به امروز منجر شده تا این زمین خواری های صورت گرفته و پرونده های تشکیل شده از پیچیدگی های بیشتری برخوردار شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در خصوص علت اصلی سند دار نشدن طرح حفاظتی دامنه شمال تهران گفت: اختلافاتی که دولت و مردم داشته و دارند، منجر به سند دار نشدن اراضی این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه برخی از افراد، سند ها و مدارکی در رابطه با مالکیت بر این اراضی دارند، گفت: با توجه به اختلاف ها، این مسئله باید در کارگروه رفع تداخل ها و حل اختلاف بین دولت و مردم بررسی شود.

افشار افزود: بخشی از این اسناد و مدارک به کارگروه رسیده است که نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: طرح حفاظتی دامنه شمالی تهران ۱۰ هزار هکتار است که البته بخش هایی از آنها سند دارند و درخواست سازمان ثبت اسناد هم در خصوص سند دار شدن این است که پرونده های خاص باید تعیین تکلیف شده و سپس ارسال شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha