نماینده مردم تهران در مجلس و وزیر اسبق بهداشت با بیان این‌كه استعمال قلیان در كشور بیداد می‌كند، گفت: متاسفانه استعمال قلیان به خاطر بی‌اهمیتی مسوولین و مجریان به اجرای قانون مبارزه با استعمال دخانیات، بیشتر از قبل شده، به‌ صورتی كه تمام قهوه‌خانه‌ها و تفرجگاه‌ها مملو از قلیان است.

دكتر سیدعلیرضا مرندی، در گفت‌وگو با ایسنا، با انتقاد از شیوه اجرای قانون مبارزه با دخانیات در كشور، تصریح كرد: مشكل كشور ما قانون نیست، بلكه اجرای قانون است، خوشبختانه قوانین خوب در كشور بسیار زیاد داریم، اما گاهی اوقات اجرا و نظارت بر اجرای آن مشكل دارد.

وی با بیان این‌كه متاسفانه آموزش‌های لازم و پیشگیرانه از محل درآمدهای بوجود آمده از فروش مواد دخانی ارایه نمی‌شود، تاكید كرد: آموزش‌هایی كه ارایه می‌شود آموزش‌های مستقیم است نه غیرمستقیم، متاسفانه هم‌اكنون حتی استفاده از مشروبات الكلی هم در حال اشاعه و تبلیغ در برخی سایت‌هاست.

نماینده مردم تهران با بیان این‌كه اقداماتی مانند درج تصاویر هشداردهنده روی پاكت‌های سیگار، عدم فروش مواد دخانی در اطراف مدارس و كیوسك‌های روزنامه و جریمه نقدی استعمال كنندگان مواد دخانی در فضاهای سربسته به درستی در كشور به اجرا در نیامده است، خاطرنشان كرد: متاسفانه در بیمارستانی كه كار می‌كنم حتی اساتید در اتاق‌هایشان سیگار می‌كشند، زمانی كه پزشكان و متخصصان به اجرای قانون، سلامت خود و دیگران اهمیت نمی‌دهند چه انتظاری داریم كه این قانون به اجرا درآید و موثر باشد.

به گفته دكتر مرندی، می‌توان از محل درآمدهای حاصل از فروش سیگار هزینه‌های مربوط به فرهنگ‌سازی را تامین كرد اما نیاز به مقداری همت دارد و باید برایش اهمیت قائل شویم، اگر هر كدام از ما كارمان را مقداری جدی بگیریم این قوانین به سهولت قابل اجرا شدن است اما متاسفانه كارها جدی گرفته نمی‌شود.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خاتمه با بیان این‌كه سیستم و توان نظارتی مجلس به دلیل این‌كه قدرت و نیروی كارشناسی به حد كافی ندارد تا گزارش‌ها را با سرعت و صحت ارزیابی كند دقیق نیست، خاطرنشان كرد: متاسفانه به دلیل این‌كه برخی قوانین در كشور بد اجرا می‌شود، راهكارهای پیگیری‌ بسیار ضعیف است، تا آنجا كه اگر از یكی از وزارتخانه‌ها سوالی پرسیده شود آنها در پاسخ گزارشاتی ارایه می‌كنند كه كارشان را خوب انجام داده‌اند. بنابراین به یك سیستم نظارتی قوی‌تری نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha