یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش HIV یک کودک 5 ساله نه تنها باعث تعجب تیم پزشکی شد بلکه شوک بزرگی به خانواده این پسربچه وارد کرد و پزشکان هم برای انجام آزمایش‌های مکرر و پیگیری چگونگی ابتلا به این ویروس کشنده مصمم شدند.

ایدز کودک 5 ساله سوغات سفر دوبی!

سلامت نیوز: مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش HIV یک کودک 5 ساله نه تنها باعث تعجب تیم پزشکی شد بلکه شوک بزرگی به خانواده این پسربچه وارد کرد و پزشکان هم برای انجام آزمایش‌های مکرر و پیگیری چگونگی ابتلا به این ویروس کشنده مصمم شدند.

وطن امروز در گزارشی آورده است:  ماجرا از این قرار است که چندی پیش در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پایتخت نتیجه تست HIV یک بیمار که برای انجام جراحی از وی نمونه‌گیری خون به عمل آمده بود مثبت اعلام شد اما با توجه به سن کم این بیمار که 5 سال بیشتر نداشت آلودگی به ویروس ایدز برای پزشکان دارای ابهام و عجیب بود، چرا که پدر و مادر کودک هر دو از نظر این بیماری سالم بوده و امکان انتقال از طریق مادر و در دوران جنینی برای این بیمار وجود نداشته است!

ابتلای کودک 5 ساله به ایدز!

 کودک 5 ساله که چندی پیش برای انجام عمل جراحی آپاندیس به یکی از بیمارستان‌های پایتخت مراجعه کرد اما انگار انجام آزمایش‌های پزشکی این کودک معصوم را با مشکلی به مراتب بزرگ‌تر از یک عفونت ساده آپاندیس مواجه کرده است.

ابتلای پسربچه 5 ساله به بیماری ایدز باعث شد گروه‌های متعدد پزشکی برای تشخیص صحت نتیجه آزمایش‌ها وارد عمل شوند و حتی آزمایش‌های تشخیصی مولکولی و پیشرفته را برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر موضوع به کار گیرند اما آنطور که «روح‌الله درستکار» متخصص ویروس‌شناسی به «وطن امروز» گفته است: «انجام آزمایش‌های پیچیده و دقیق تشخیصی نیز حاصلی جز تایید نتایج اولیه در پی نداشته است».

این متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله که به دنبال پیچیده شدن پرونده پزشکی این پسربچه برای تشخیص دقیق بیماری ایدز به تیم معالج اضافه شده است با بیان این مطلب افزود: آزمایش هپاتیت BوC به همراه تست HIV از برنامه‌هایی است که برای همه بیماران قبل از انجام هر عمل جراحی و در تمام بیمارستان‌ها انجام می‌شود تا اصول بهداشتی و ایمنی برای تیم جراحی و بیمار در نظر گرفته شود.

تأیید HIV با آزمایش‌های مولکولی

به گفته درستکار، کودک 5 ساله قبل از انجام عمل آپاندیس آزمایش‌های معمول را به انجام رساند که نتیجه آن غافلگیری پزشکان معالج و خانواده بیمار از مثبت اعلام شدن آزمایش  HIV شد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: با توجه به سن کم بیمار و مبتلا نبودن والدین کودک به این بیماری، چند بار آزمایش تکرار شد و هر بار نتیجه آن مثبت بود. بر این اساس آزمایش‌های تکمیلی و حساس مولکولی در دستور کار قرار گرفت که متاسفانه همان نتیجه را تایید کرد.

این متخصص ویروس‌شناسی با اشاره به فشار روحی ناشی از این شوک به خانواده کودک عنوان کرد: به منظور پیگیری موضوع و یافتن شیوه ابتلای این کودک 5 ساله، سوابق بستری و جراحی کودک از پدرش مورد پرسش قرار گرفت که وی از ماجرای سفر به دوبی و مراجعه به یک مطب دندانپزشکی در دوبی برای مشکل دندان‌درد خبر داد.

بنابر اظهارات درستکار، ابتلای این پسربچه 5 ساله به بیماری ایدز ارمغان سفر به دوبی است، چرا که براساس شرح حال دریافتی از خانواده کودک پس از مراجعه به مطب دندانپزشکی این پسربچه دچار عفونت غدد لنفاوی شده است.

ملاقات با ویروس ایدز

وی درباره علائم ابتلا به ایدز یادآور شد: بروز عوارضی شبیه سرماخوردگی اولین نشانه درگیری بدن با این ویروس است که به سرعت فروکش می‌کند و عفونت غده‌های لنفی زیر گلوی این پسربچه پس از مراجعه به دندانپزشکی می‌تواند مهر تاییدی بر ملاقات این بیمار با HIV در دوبی باشد. این پزشک با اشاره به محرومیت‌ها و محدودیت‌هایی که در انتظار این پسربچه 5 ساله است، افزود: در کشور ما ابتلا به ایدز از طریق دندانپزشکی در حد صفر است اما در کشورهای عربی حساسیت‌های بهداشتی چندانی وجود ندارد و همین موضوع فرزند این خانواده متمول را که به یکی از بهترین دندانپزشکی‌های دوبی مراجعه کرده دچار بیماری خطرناک ایدز کرده است.

به گفته درستکار، مدارک پیگیری این قصور پزشکی در ایران تکمیل شده اما انگیزه‌ای از طرف خانواده برای این کار وجود ندارد، چرا که از نظر روحی از هم پاشیده شده‌اند. وی ضمن هشدار به مسافران کشورهای حاشیه خلیج فارس یادآور شد:  شرایط بهداشتی مراکز درمانی این کشورها ضعیف است و احتمال ابتلا به HIV  در چنین سفرهایی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha