یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 183978

یکی از موارد مهم در حوزه سلامت مقوله حقوق، تخلف ها و جرایم احتمالی کارکنان این بخش است که گاه به دلایل مختلف از جمله حساسیت بالای موضوع جان انسان، افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

قصور پزشکی، پاشنه آشیل حوزه سلامت

سلامت نیوز: یکی از موارد مهم در حوزه سلامت مقوله حقوق، تخلف ها و جرایم احتمالی کارکنان این بخش است که گاه به دلایل مختلف از جمله حساسیت بالای موضوع جان انسان، افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،در صورت بروز هرگونه خطای سهوی یا عمدی در مراحل درمانی، رویه و نظام مشخصی حاکم است تا حقوق بیمار و کادر پزشکی در قبال شرایط ایجاد شده مطابق قانون استیفا شود.


هر حرفه ای ممکن است درصدی از خطای سهوی و یا عمدی را با خود داشته باشد اما مهم این است که در حرفه پزشکی با توجه به ماهیت کاری و سروکار داشتن با جان بیمار، باید خطاها به حداقل ممکن تقلیل یابد و حتی گفته می شود که یک خطا نیز خسارتی جبران ناپذیر است.
بنا به تعاریف موجود قصور پزشکی و تقصیر پزشکی با هم تفاوت هایی دارد و در مجموع می توان گفت که قصور پزشکی خطای سهوی از سر غفلت است اما تقصیر پزشکی با عمد و آگاهی همراه است و قانون در برخورد با این دو؛ شیوه های جداگانه ای دارد.


دولت تدبیر و امید با اجرایی کردن برنامه تحول نظام سلامت به دنبال کیفی کردن زیرساخت های این حوزه و خدمات بهینه است و به نظر می رسد یکی از مولفه های مهم در این برنامه جامع و کاربردی باید به حداقل رسانی قصور پزشکی به عنوان پاشنه آشیل سلامت باشد.
با توجه به اهمیت این مهم، قصور پزشکی، لایه های پیدا و پنهان،علل و عوامل و راهکارهای کاهش آن با حضور دست اندرکاران حوزه سلامت استان مرکزی و قضایی در میزگرد تخصصی ایرنا در بوته نقد و نظر قرار گرفت.

*** قصور پزشکی در استان مرکزی بزرگنمایی می شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با انتقاد از بزرگنمایی برخی خطاهای پزشکی در استان مرکزی گفت: قصور پزشکی به خطا و یا کوتاهی سهوی و یا عمدی از سوی پزشک و یا اعضای کادر درمانی اطلاق می شود که در مراحل تشخیص، درمان، اعمال جراحی، مراقبت های بیمارستانی، خدمات با تجهیزات پزشکی،تجویز دارو و یا تفسیر آزمایش ها برای بیمار مرتکب شوند.


دکتر حسن طاهراحمدی افزود: پزشکی که مسئولیت بیماری را می پذیرد با اخلاق و تعهد در کار وارد می شود اما ممکن است از سر بی مبالاتی در انجام وظیفه از اقدام تشخیصی یا درمانی برای بیمارغافل شود و یا در برخی موارد به دلیل ضعف مهارتی برای بیمار مشکلاتی ایجاد شود.
وی توضیح داد: در هر حرفه ای درصدی از خطا انکارناپذیر است اما مسئله مهم در مدیریت ها این است که باید با روش های هدفمند در ارتقای مهارت و حساسیت های شغلی و اخلاقی این آسیب ها و خطاها به حداقل ممکن برسد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خطاهای شغلی در سایر مشاغل را یادآور شدو گفت: در سال گذشته در دو نوبت خطای شغلی باعث شد کارگران پالایشگاه شازند دچار سانحه جدی شوند که علاوه بر فوت هفت نفر عده ای نیز معضلاتی در سلامت را تجربه کردند، این خطاها در حرفه پزشکی نیز ممکن است رخ بدهد اما همه تلاش این است که با توجه به ارتباط پزشک با حیات بیمار، قصور پزشکی در نازل ترین سطح باشد چرا که ممکن است آسیب هایی چون نقص عضو، و حتی مرگ بیمار را در پی داشته باشد که پیامد آن دامنه ای از مسایل روحی و اجتماعی برای خانواده بیمار را نیز ایجاد می کند.


دکتر طاهراحمدی خطای پزشکی را مشکل جهانی دانست و گفت: آمارها بیانگر آن است که خطاهای پزشکی در بیمارستان های آمریکا سومین علت مرگ و میر افراد بوده است و سالانه 225 هزار نفر در آمریکا به دلیل خطاهای پزشکی فوت می کنند که عامل هشت هزار مرگ تجویز اشتباه دارو است.
وی گفت: اگرچه این آمار مربوط کشوری با پیشرفته ترین تجهیزات و علوم پزشکی روز است اما دلیل نمی شود که در کشورهای در حال رشد قصور پزشکی کم اهمیت جلوه داده شود و باید با روش های موثر آموزشی و نظارت های اصولی مسئله قصور پزشکی در نظام سلامت رصد شود.
وی توضیح داد: در گزارش قصور پزشکی بیمارستان های آمریکا، 12 هزار مرگ به علت جراحی های غیرضروری و 80 هزار مرگ به دلیل عفونت های بعد از عمل جراحی رخ داده و تداخل دارویی و ضعف در مراقبت های بعد از عمل از مسایل مهم در این مرگ و میرها عنوان شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: این گزارش ها حاکی از آن است که 11 درصد قصور پزشکی آمریکا، به دلیل اشتباه در تشخیص عضو بیمار و مشکل دار است و این اشتباهات ممکن است به دلیل تراکم کاری و خستگی رخ بدهد.
دکتر طاهراحمدی بیان کرد: هنگامی که بیماری بر اثر قصور پزشکی آسیب می بیند و یا فوت می کند، بیش از او و خانواده اش، پزشک معالج در فشار روحی است، چرا که اغلب پزشکان دلسوز، باوجدان و ماهر هستند و به هیچ عنوان به دنبال رنجش و یا صدمه رساندن به بیمار نیستند.

*** بازآموزی و حساس سازی جامعه پزشکی عامل مهم در کاهش قصور پزشکی
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی هم گفت: 67 پرونده قصور پزشکی در سال گذشته از طریق مقامات قضایی و یا نظام پزشکی به این نهاد ارجاع شدکه در 54 مورد قصور محرز بود و پزشکان محکوم شدند و 13 نفر نیز تبرئه شدند.
دکتر علی رضایی افزود: از مجموع پرونده های قصور پزشکی استان در سال گذشته خطاهای دندانپزشکان با فراوانی 25 مورد بیشترین شکایات را به خود اختصاص می داد که در ارزیابی های پزشکی قانونی 24 مورد آن به محکومیت انجامید.
وی اظهار کرد: دومین خطای پزشکی در پرونده های ارجاعی پارسال پزشکی قانونی استان، مربوط به حوزه زنان و زایمان بود که از هشت پرونده موجود پنج مورد به محکومیت منجر شد.


وی، سومین رده شکایت های قصورپزشکی استان در سال گذشته را در حوزه ارتوپدی عنوان کرد و گفت: پزشکی قانونی به عنوان مرجع تخصصی تعیین قصور پزشکی هیچ گونه ملاحظه ای را در احراز و اعلام خطا ندارد و ملاک، رساندن حق به حق دار است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی بیان کرد: برگزاری دوره های بازآموزی و حساس سازی جامعه پزشکی بر ماموریت ها و دقت در خدمات بهترین راه در کاهش درصد خطاهای پزشکی است و در این راستا پارسال دوره بازآموزی دندانپزشکان که بیشترین پرونده های شکایت را داشتند با همکاری نظام پزشکی اراک و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.


دکتر رضایی عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که هر ماه یک دوره بازآموزی مشترک با همکاری دستگاه های متولی در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان برگزار شود و قوانین و موضوعات در حوزه قصور پزشکی شفاف و با صراحت بیان شود.
وی اظهار کرد: در بسیاری از موارد قصور رخ داده مربوط به عملکرد یک پزشک نیست بلکه ضعف آگاهی قانونی عامل آن است به عنوان مثال جسد فردی که خانواده آن شاکی قصور پزشکی هستند نباید قبل از کالبد شکافی مجوز دفن بگیرد چرا که در صورت پیگیری قضایی زمینه تشخیص علت مرگ از بین می رود و ممکن است پزشک به ناحق محکوم به قصور شود.


مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی گفت: پیشگیری از قصور پزشکی بستگی عمیقی با آموزش های هدفمند دارد و باید قوانین و مقررات در بهترین شکل در روند خدمات سلامت جاری شود.
دکتر رضایی بیان کرد: مسئله مهم در حوزه قصور پزشکی در کنار مدیریت و نظارت اصولی در کاهش آن، راهبری حوزه اطلاع رسانی است و باید از بزرگنمایی اخبار قصور پزشکی پرهیز شود چرا که به شدت آسیب زننده است و اعتماد مردم را از جامعه پزشکی سلب کرده و احترام قشر پزشک را خدشه پذیر می کند.
وی اظهار کرد: رسانه های رسمی باید اخبار قصور پزشکی را مستند منتشر کنند و کشاندن موضوعات خطاهای پزشکی به فضای مجازی بدون در نظر گرفتن مستندات و موضوعات کارشناسی، تنها به بازار شایعه دامن می زند و عاملی برای سلب اعتماد از جامعه پزشکی می شود که این مسئله حساس و مهم است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با تایید نفش حساس رسانه های رسمی در اطلاع رسانی موثر از قصور پزشکی گفت: چندی پیش قصور پزشکی عمل جراحی پای راست به جای پای چپ در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک اتفاق افتاد که این عمل یکی از 24 هزار عمل ارتوپدی انجام شده در سال جاری در این بیمارستان بود.


طاهراحمدی افزود: هرچند ما معتقدیم حتی یک قصور پزشکی نیز زیاد است اما، در مرکز درمانی تروما که روزی 70 عمل جراحی ارتوپدی انجام می شود، خطای سهوی را بزرگنمایی کردن تنها عامل سلب اعتماد مردم از قشر زحمتکش پزشک است.
وی گفت: به نظر می رسد جنجال فضای مجازی در این خصوص بیش از اعلام خبر یک قصور پزشکی است و اراده ای در پشت این ماجراست که می خواهد با حیثیت جامعه پزشکی بازی کند و در پی آن شایعه دستگیری مسئولان حوزه سلامت را مطرح کردند که در نهایت دود همه این بزرگنمایی و دروغ پردازی به چشم مردم می رود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: به نظر می رسد موفقیت دولت روحانی در سیاست های سلامت یکی از علل این تخریب ها است و وزیری که شبانه روز خود را گذاشته در آماج شدیدترین حملات در فضای مجازی قرار می گیرد، در حالیکه هرگز قصور رخ داده نادیده گرفته نشد و پرونده آن در دست بررسی است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی در این خصوص گفت: هر کس خطا یا خلافی را انجام دهد در بستر قانون باید مجازات شود و هجمه سنگین تبلیغات آمیخته با شایعه، دردی را دوا نمی کند و نباید برای خلاف یک شخص کل جامعه پزشکی و سیستم سلامت زیر سئوال برود.

*** راهبری شکایت های مردمی، گنج پنهان در کاهش قصور پزشکی
رییس بیمارستان ولیعصر (عج) اراک نیز گفت: درصدی از قصور پزشکی در همه جای جهان محتمل است اما باید با روش های مدیریتی موثر و راهبری دقیق شکایات مردمی به عنوان گنجی پنهان در راستای کاهش موارد خطاهای پزشکی گام برداشت.
دکتر سید محمد جمالیان افزود: قصور پزشکی بحث وسیعی است که عوامل متعددی در پیدایش آن دخیل است و می طلبد که اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بیش از پیش توسعه یابد.


وی توضیح داد: چندی پیش خطای پزشکی از نوع سندروم سفارش در این بیمارستان رخ داد که بیماری که با یکی از همکاران نسبت داشت و با سابقه آلزایمر و کهولت سن دچار سقوط و شکستگی شده بود با مسئله اشتباه در موضع عمل مواجه شد که این مهم به دلیل اصرار و سفارش در عمل خارج از نوبت به دور از سیاست های مدیریتی این مجموعه رخ داد.


دکتر جمالیان گفت: مدیریت حوزه سلامت استان با حساسیت این موضوع را در دستور بررسی قرار داده اند اما خبررسانی غیرکارشناسی و و بزرگنمایی مسئله ، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
وی توضیح داد: اطلاع رسانی اگر با ظرافت و حقیقت گویی و مستندات لازم همراه نباشد آسیب های زیادی را همراه دارد و مانند چاقوی دو لبه عمل می کند که ممکن است اطمینان پزشکی را هدف قرار داده و مردم و جامعه پزشکی را با معضلاتی مواجه کند.
رییس بیمارستان ولیعصر (عج) بیان کرد: مراکز بیمارستانی استان مرکزی فرسوده است و به خاطر کمبود تخت بیمارستانی برخی مواقع مجبوریم در راهروها بیمار بستری را خدمات رسانی کنیم ولی در همین شرایط کادر پزشکی با مهارت و وسواس خاص به بیماران رسیدگی می کنند و نباید یک قصور پزشکی به تمامیت فعالیت ها آسیب برساند.


دکتر جمالیان توضیح داد: اگر اعتماد مردم به حوزه پزشکی کم شود مجبورند برای پیگیری امور درمانی خود، آواره استان های دیگر شوند و این به معنی اتلاف هزینه و وقت و سرگردانی مردم است درحالیکه مجموعه خدمات پزشکی استان نخصصی و کارآمد است و یک خطا نباید به حساب همه نوشته شود.
وی گفت: رسانه های رسمی در انعکاس اخبار قصور پزشکی نقش مهمی دارند و می توانند از حاکمیت فضای شایعه و درشت نمایی اخبار در فضاهای مجازی و رسانه های غیررسمی پیشگیری کنند و به نظر می رسد که باید ضعف فرهنگی سیاه و سفید دیدن از بین برود.


رییس بیمارستان ولیعصر (عج) بیان کرد: نیاز است برای کاهش موارد قصور پزشکی نظارت مشارکتی بر درمان در بیمارستان ها اعمال شود و هر خطا اگر توسط خود پرسنل پیش از اتفاق یا پس از آن به مدیریت گزارش شود مشمول نظام تشویق و تنبیه باشد و اگر این مهم نهادینه شود می توان ریشه یابی و اصلاح امور را انتظار داشت و در این مهم شکایات مردمی که کمبودها را هویدا می کند و خطا ها را گوشزد می کند سرمایه ای گرانبها است.
دکتر جمالیان درپاسخ به مدیر کل پزشکی قانونی در خصوص اتوپسی (کالبد شناسی ) نشدن بیماری که بعد از اشتباه پزشکی جان باخته است، گفت: پزشکی قانونی توان آن را ندارد که همه موارد مرگ برای علت یابی ارسال شود و ممکن است در این حین ریشه یابی برخی قصور مختل شود.
مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی در این خصوص گفت: برابر قانون در 19 مورد جسد متوفی برای تعیین قصور پزشکی باید به پزشکی قانونی ارجاع شود و امکانات لازم و کادر تخصصی نیز در این سازمان مهیا است و از این نظر استان مرکزی جزو 10 استان برتر کشور است.
دکتر رضایی افزود: آزمایشگاه سم شناسی و آسیب شناسی استان مرکزی جز واحدهای پیشرفته کشور است و به زودی کمبود پاتولوژیست در آن نیز رفع می شود.


وی گفت: اگر خانواده بیمار متوفی، شاکی قصور پزشکی باشند به طور قطع باید جسد برای کالبدشکافی ارجاع شود و در مواردی هم که احتمال قصور پزشکی می رود حتی اگر شکایتی نشده، نباید از روند مراحل قانونی غفلت کرد.
دکتر رضایی گفت: ممکن است مرگ بیمار به دلیل بیماری های زمینه ای و یا مسایل دیگر باشد و اگر کالبد شکافی و گزارش آن انجام نشود و پس از خاکسپاری جسد مراحل قضایی فعال شود، فرصت علت یابی از کف می رود و ممکن است به ناحق قصور به گردن پزشک بماند.
مدیرکل پزشکی قانونی بیان کرد: برنامه های بازآموزی بیمارستانی با هدف شرح این مسایل برای کادر درمانی استان پیشنهاد شد و آمادگی برای تشکیل ماهانه این جلسات وجود دارد.

***نگاه به جامعه پزشکی باید به عنوان سرمایه سلامت استان مرکزی باشد
مدیر بیمارستان قدس اراک هم گفت: نگاه به جامعه پزشکی باید به عنوان سرمایه سلامت استان مرکزی باشد و البته اگر قصور پزشکی رخ می دهد باید با وسواس در قالب کمیته های بیمارستانی پیگیری شود.
دکتر هوشنگ سلیمانی افزود: بخش خصوص درمان از آموزش های پزشکی قانونی در انتقال مسائل حقوقی حوزه پزشکی استقبال می کند چرا که معتقد است بسیاری از خطاهای سهوی مولود نادانسته هاست و در این راستا شرکت در کنگره های ملی و یا منطقه ای نیز از سوی بیمارستان قدس جزو اهداف مهم مدیریتی است.


وی گفت: اشکالی که در حال حاضر وجود دارد انعکاس اخبار قصور پزشکی از مراکز غیررسمی و فضای مجازی است و باید سیاستگذاری مناسبی در راهبری انتشار این اخبار اعمال شود تا هم اخبار قصور پزشکی به موقع و با شفافیت و صحت منتقل شود و هم اجازه داده نشود که بازار شایعه و سوء استفاده از یک خطا در مجاری غیر رسمی داغ شود.


وی عنوان کرد: رسیدگی به خطای پزشکی مانند قصور در هر حرفه دیگر مجاری قانونی خود را دارد و دامن زدن به این مباحث قبل از حصول نتیجه قضایی و بزرگنمایی آن جز نگرانی و بی اعتمادی مردم حاصل دیگری ندارد.
مدیر بیمارستان قدس اراک خاطرنشان کرد: مواردی از قصور پزشکی سال گذشته در این بیمارستان مطرح بود که هرگز در پی توجیه آن نبودیم بلکه برای پیشگیری و ریشه یابی تلاش کردیم ولی جنجال رسانه ای که به یک بیمارستان به خاطر یک خطا آسیب بزند، آزاردهنده است.
دکتر سلیمانی بیان کرد: از نظر مدیریت سلامت رخ دادن یک مورد قصور هم زیاد است و به همین دلیل خطاهای پزشکی با حساسیت دنبال می شود و مسایل نظارتی و روال قانونی خود را دارد.


وی توضیح داد: در بیمارستان قدس در موارد شکایات جلسات خاص برگزار می شود و حتی در مواردی که احتمال قصور هست اما خانواده بیمار شاکی نیستند نیز موارد بررسی می شود چرا که معتقدیم باید حقوق بیمار و پزشک هر دو رعایت شود و ارائه خدمات با کیفیت حق مردم است.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان مرکزی در این خصوص گفت: اطلاع رسانی وظیفه ذاتی رسانه ها است و بیان واقعیت ها در فرصت زمانی مناسب باید توسط رسانه دنبال شود و در این فرایند نباید تقصیر متوجه رسانه ها شود.
علی حیدر شاه حسینی افزود: رسانه های رسمی مرجع انتقال اخبار هستند ولی وقتی پنهان کاری و یا انتقال دیرهنگام اطلاعات رخ بدهد ماشین شایعه در جامعه به راه می افتد و با امکان فضای مجازی به سرعت نشر یافته و جامعه را مسموم می کند.
وی بیان کرد: رسانه های متعهد هرگز به دنبال جنجال آفرینی نیستند بلکه ظرفیتی هستند که اگر آگاهانه و به درستی جایگاه آنان شناخته شود می توانند در مدیریت مسایل کمک کننده باشند ضمن آنکه مدیریت سلامت می تواند از رسانه ها برای انتقال مفاهیم در کاهش قصور پزشکی با برنامه و آگاهانه بهره مند شود.
وی اظهار کرد: به نظر می رسد مراکز درمانی باید سخنگوی رسمی داشته باشند تا در صورت بروز هر اتفاقی رسانه ها بتوانند با مراجعه به آن، اخبار صحیح را در کوتاهترین وقت مخابره کنند و پیگیری امور و توضیحات بیشتر آن رخداد در بازه های زمانی تعیین شده انجام شود تا فرصت شایعه سازی در فضاهای غیررسمی محدود شود.

*** توازن در حقوق صنفی پزشکان و رسیدگی به شکایت های مردم
رییس نظام پزشکی استان مرکزی نیزگفت: این سازمان مرجعی است که به صورت تخصصی و هم زمان، هم مدافع حقوق پزشکان و هم پیگیر مطالبه های مردمی است و کمتر صنفی وجود دارد که همانند این سازمان در موارد خطا و قصور، حقوق دو کفه ترازو را با ظرافت و حساسیت رسیدگی کند.
دکتر بابک عدلی افزود: نظام جمهوری اسلامی برای به ثمر رساندن پزشکان حداقل سرمایه گذاری 26 ساله دارد و انتظار است که هر نیروی انسانی تربیت شده در حوزه سلامت در 30 سال خدمت رسانی، بهترین عملکرد را به جای بگذارد و به عنوان موتور محرک توسعه و خدمات بهینه در حوزه سلامت عمل کند.
وی گفت: البته درصدی از خطا و قصور در حرفه پزشکی به صورت سهوی، طبیعی است و نیاز است با حساس سازی این قشر همین درصد کم نیز در حد ممکن کم شود.


رییس نظام پزشکی استان مرکزی بیان کرد: موارد موجود در فضای مجازی بیانگر آن است که اراده ای در کار است تا تخلف های صنف پزشکی به عنوان ابزاری تخریب گر در حیثیت این صنف به کار گرفته شود و برای مثال انعکاس کاریکاتور و یا استفاده از القاب و نمونه های کلامی ناشایست برای خطای سهوی پزشکی توجیه پذیر نیست و بسیاری از این جریانات با روال روزنامه نگاری متعهدانه و جریان رسانه ای رسمی کشور راهی جدا دارند.
دکتر عدلی بیان کرد: سیاست های تخریبی در فضای مجازی متاسفانه سرعت و دامنه انتشار بزرگی دارد و این درحالیست که بسیاری از پرونده های قصور پزشکی هنوز به انجام نرسیده و خطای مطرح شده از سوی مراجع رسمی تایید و یا رد نشده است.


وی گفت: نظام پزشکی و پزشکی قانونی به عنوان دو مرجع تخصصی صنفی و وابسته به امور قضایی به عنوان عامل و ناظر در قصور پزشکی عمل می کنند و نگرانی در خصوص تشخیص و پیگیری خطا وجود ندارد و هرگز سیاست بر لاپوشانی مسایل نیست و جانبداری و اهمال در روند رسیدگی وجود ندارد.
رییس نظام پزشکی استان مرکزی گفت: در شهر اراک در سال گذشته با حجم بالای 60هزار عمل جراحی در اتاق های عمل بخش دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی ، 69 پرونده قصور پزشکی در دادستانی نظام پزشکی مفتوح شده که 29 پرونده در کمیته بدوی و بقیه موارد مورد در کمیته تجدید نظر جریان داشت.
دکتر عدلی بیان کرد: شمار پرونده های به رای رسیده نظام پزشکی استان در سال گذشته 40 فقره در دادگاه بدوی و 40 مورد در دادگاه تجدید نظر بوده که برخی این پرونده ها مربوط به شکایات سال های قبل بوده است.


وی عنوان کرد: بیشترین شکایات در خطای دندانپزشکان و پس از آن متخصصان زنان و زایمان و موضوعات مترتب بر سلامت مادر باردار و نوزاد بوده است.
رییس نظام پزشکی استان مرکزی ادامه اداد: هر گروه پزشکی در نظام پزشکی دادستانی و کمیسیون بدوی و تجدید نظر و قضات شناخته شده ای در قوه قضاییه دارد و ساز و کارهای قانونی برای رسیدگی به پرونده های پزشکی در فضای سالم و به دور از جانبداری دنبال می شود.


دکتر عدلی خاطرنشان کرد: در فضای سالم رسانه ای مطالبه گری مردم حق رسانه ها و تکلیف مهم آن هاست اما اکنون شرایطی حکمفرماست که فضای مجازی جامعه پزشکی را تخریب می کند و در قبال این آسیب ها به هیچ کجا پاسخگویی ندارد و نظارتی نیز بر آن نیست.
وی یادآور شد: مسایل قصور پزشکی در فضای مجازی به طوری وارونه بیان می شود و بزرگنمایی می شود که در حال حاضر جسارت گروه های جراحی را زیرسئوال برده و بسیاری از پزشکان ماهر و حاذق به خاطر دور ماندن از حاشیه ها زیر بار معالجه بیماران با مشکلات زمینه ای و عوارض چندگانه نمی روند و این آسیبی است که مردم از فضای مسموم حاکم بر عرصه مجازی می خورند.


رییس نظام پزشکی استان مرکزی گفت: دولت تدبیر و امید در سه سال فعالیت خود به شایستگی در عرصه سلامت وارد شده و گره های کور مالی برای بیماران اقشار متوسط و ضعیف را گشوده است و از سوی دیگر با بسته های خدمتی تمامی تلاش را به کار گرفته تا عقب ماندگی های حوزه سلامت را جبران کند.
دکتر عدلی بیان کرد: نباید فضای جامعه به شکلی مهندسی شود که بیمار و پزشک اعتماد به هم را از دست بدهند و در فضای ناسالم و سرشار از ترس و تردید با هم رو به رو شوند.
وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در بحث قصور پزشکی می تواند روشنگر باشد، ارتباط کلامی پزشک با بیمار است و می طلبد که پزشکان در هر مرحله درمانی مخاطرات و مشکلات احتمالی را به صورت شفاف با بیمار در میان بگذارند و با آگاهی رسانی مناسب بیمار را در تصمیم روش درمانی مشارکت بدهند.
وی بیان کرد: در این صورت اگر بر اثر بیماری زمینه ای و یا شرایط بیماری خطا و مشکلی رخ دهد، بیمار و خانواده وی همه تقصیر را متوجه پزشک و کادر درمانی نمی دانند و درک شرایط و مدیریت آن آسانتر خواهد بود.


رییس نظام پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: سامانه 1690 از سوی نظام پزشکی برای شکایت های مردم طراحی شده و ساز و کاری برای رسیدگی به تخلف های پزشکی است و نیاز است در سایه همکاری موثر مردمی بهترین بهره از آن گرفته شود و پیش از آنکه خطای پزشکی سوژه رسانه های غیرکارشناسی و جنجال ساز شود از مجاری قانونی به طور دقیق بررسی شود.


دکتر عدلی افزود: ایرنا در استان مرکزی نگاه تخصصی به مسایل سلامت داشته و همواره همراه و کمک کننده بوده است و مسئولان حوزه سلامت نیز پاسخگویی از مسیر رسانه های رسمی به افکار عمومی را استقبال می کنند و از تکالیف رسانه ها آگاه هستند.
وی گفت: انتظار ما پیگیری رسانه ها در بررسی دقیق مشکلات است و از نظر صنف پزشکی هرگز تضییع حقوق بیمار به بهانه دفاع از صنف پزشکی دنبال نمی شود چرا که معتقدیم دفاع اشتباه، اجحاف به حق پزشکان باشرف است که بیش از 99 درصد پزشکان استان مرکزی امین، سالم و حرفه ای عمل می کنند و بسیاری از پیشکسوتان حوزه سلامت کشور اصالت استان مرکزی دارند.


دکتر عدلی گفت: تخریب پزشکان و ایجاد فضاهای جنجالی فقط در استان مرکزی نیست بلکه در تمامی کشور مشاهده می شود و این درحالیست که بین بیمار و پزشک رابطه عاطفی عمیقی وجود دارد و می طلبد به کمک مسئولان ذیربط مدیریت بر فضای مجازی قوی تر شود.

*** تکریم بیمار و تکلیف پزشک هر دو در کنار هم دیده می شود
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: قصور پزشکی از مسایلی است که در پیگیری حقوقی و قانونی برای آن تکالیف مفصل و جامعی وجود دارد و فضای حاکم در این پیگیری ها به گونه ای است که تکریم بیمار و احقاق حقوق او و عمل به تکلیف پزشک هر دو در کنار هم دیده می شود.


عباس قاسمی افزود: برخی فضاسازی ها علیه جامعه پزشکی از خود افراد شاغل در این حرفه برمی خیزد و خواسته یا ناخواسته به دلیل برخی مشکلات صنفی، پرداخت ها و مسایل داخلی بسیاری از موضوعات به جامعه تسری می یابد که این مساله درست نیست و آسیب زاست.
وی اظهار کرد: اعضای جامعه پزشکی از نوابغ کشور هستند و به لحاظ علمی، اخلاقی و شخصیتی سرمایه محسوب می شوند اما مدتی است که مسائل این صنف به ناحق به گونه ای مطرح می شود که پزشکان را طبقه مرفه با درآمدهای بالا معرفی کند درحالی که برخی اصناف چندین برابر درآمد دارند و سختی و حساسیت کار پزشکان را نیز ندارند.


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با تاکید بر اینکه درصدی از قصور پزشکی در تمامی دنیا پذیرفته شده است ، اظهار کرد: استرس، بیماری های زمینه ای، سرعت در انجام امور درمانی و یا تصمیم گیری در مواقع حاد برای نجات جان بیمار ممکن است درصد خطا را افزایش دهد و باید تدابیری اندیشیده شود تا این قصور کم شود.


قاسمی، هجمه های سنگین فضای مجازی علیه جامعه پزشکی را معضلی جدی خواند و افزود: اینکه از خطای یک فرد خاص عکس گرفته شود و بدون پشتوانه و توضیح مسئولان و عاملان در فضای مجازی، کلیت جامعه پزشکی زیر سئوال برود، صحیح نیست.


وی توضیح داد: مجاری صنفی و قانونی در احقاق حقوق مردم و جامعه پزشکی با جدیت و تمام قد عمل می کنند و نباید اجازه داد خارج از روال قانون، صنف زحمتکش پزشک تحقیر شود و سرمایه های سلامت شهرمان به دلیل ترس از انتقادهای فضای مجازی فراری شوند .


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی خاطرنشان کرد: ماهیت کار پزشکی، شلوغ و پرحجم است و شرایط بیمارستانی و مراجعه های پرتعداد نیز باید مد نظر باشد، یک رزیدنت که 36 ساعت موظف به کار مداوم در مرکز بیمارستانی است فشار سنگینی را تحمل می کند چرا که در ماه 13 تا 14 کشیک کاری دارد و این در حالی است که برنامه آموزشی هم دارد و باید فکری برای این کار شود.
قاسمی گفت: از سوی دیگر همراهان بیماران نیز باید فرهنگ حضور و رفتار در مراکز درمانی را تقویت کنند چرا که در مواردی دیده شده با یک بیمار بدحال شمار پرتعداد همراه در اورژانس و بخش های بیمارستانی تجمع می کنند که همین مساله تمرکز در روند درمان را به هم می زند و از سوی دیگر نیز برخی از همراهان به دلیل برهم خوردن شرایط عصبی پرخاشگری می کنند و حتی ممکن است با تعرض فیزیکی به کادر درمانی، فشار مضاعفی ایجاد کرده و تمرکز آنان را برهم بزنند.


وی اضافه کرد: به روز رسانی علم پزشکان با دوره های بازآموزی، تقویت نظارت بر تکالیف درمانی و تشخیصی بیمارستان ها و اطلاع رسانی موثر و تقویت مشاوره های درمانی پزشک و بیمار در هر مرحله از خدمات از موضوعاتی است که باید در مدیریت حوزه سلامت پررنگ دیده شود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی اظهار کرد: بسیاری از قصور پزشکی به دلیل تجویز اشتباه دارو توسط داروخانه ها و نواقص توضیح مصرف، مراقبت های ناقص پس از جراحی ها است که در این مسائل نیز باید نظارت ها تقویت شود تا قصور به حداقل برسد.
قاسمی افزود: دستگاه قضایی در مواردی که قصور پزشکی از سوی خانواده دنبال نشود و یا اغماض در اعلام گزارش قصور باشد،پیگیری امور را به عنوان مدعی العموم دنبال می کند و به منظور حفظ جایگاه و شان جامعه پزشکی نیز مجازات های جایگزین حبس در موارد قصور سهوی پیش بینی شده و عمل می شود.
وی عنوان کرد: دستگاه قضایی نیز در راستای رسالتی که برای تقویت پیشگیری از جرایم برای خود قایل است آمادگی کامل دارد که در کنار سایر بخش های مرتبط آموزش و اطلاع رسانی موثر را به جامعه پزشکی در کاهش خطا داشته باشد.


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: همه باید دقت کنیم که اگر اقتدار و جایگاه پزشکی لکه دار شود، عواقب جدی برای مردم و جامعه در انتظار است و در این زمینه رسانه های متعهد و رسمی باید به کمک بیایند.
قاسمی عنوان کرد: اگرچه انتقادهایی نیز به برنامه تحول نظام سلامت وارد است اما واقعیت این است که کلیت سیاست دولت در حوزه سلامت موفق بوده و حداقل کاری که توانسته انجام دهد این است که رابطه پول را بین پزشک و بیمار کم رنگ کرده و اینک بیمه ها هستند که باید پای کار بیایند تا اقدامات دولت تکمیل و تضمین شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه این نشست گفت: متاسفانه فضای مجازی به شدت برای حوزه سلامت استان آسیب زا شده و در بررسی های انجام شده تعمد در انگ زنی و تخریب مسئولان و جنجال آفرینی مسائل این بخش مشخص است حتی تا جایی پیش رفته اند که به دروغ خبر دستگیری مقامات حوزه سلامت را نشر می دهند.


سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی گفت: قانون مجازات جرایم رایانه ای محکومیت و حبس از 91 روز تا دو سال را برای ناشران خبر کذب در فضای مجازی و کسانی که تشویش اذهان عمومی می کنند مشخص کرده و مسئولان حوزه سلامت در صورت ارائه مستندات و شکایت رسمی می توانند به دادسرا مراجعه کنند.


قاسمی افزود: پلیس فتا امکانات لازم برای شناسایی افراد ناشر اخبار کذب در فضای مجازی را دارد و مطابق قانون با آن ها برخورد می شود.
رییس بیمارستان ولیعصر (عج) اراک در ادامه این بحث گفت: آنچه که در برخی موارد در این بیمارستان مادر تخصصی موجب نارضایتی مردم می شود ، کمبود تخت بستری و فضاهای استاندارد بیمارستانی است که درحال حاضر به دلیل فرسودگی بناهای موجود شرایط مطلوبی ندارد و این موضوع برای مرکز درمانی ولیعصر (عج) که کانون اصلی تروما است شرایط ویژه ای را دارد.
دکتر جمالیان گفت: درحال حاضر پزشک مقیم جراحی، ارتوپدی و بیهوشی در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک مستقر است اما کمبود خدمه عاملی است که همراهان را ناراضی می کند و حتی اگر نوسازی بیمارستان ولیعصر (عج) انجام شود ولی کمبود تخت مصوب و همچنین نیروهای خدماتی و پرستاری حل نشود، باز هم مشکلات پابرجاست.


وی گفت: تیم های درمانی در استان مرکزی ماهر و مجرب هستند و به دنبال خدمات مطلوب به بیمارند و آمار مرگ و میر در بیمارستان ولیعصر (عج) اراک درحال حاضر یک و شش دهم درصد است که نشانگر وضعیت خوب است چرا که استاندارد مرگ و میر در مراکز درمانی تروما دو درصد است.
وی بیان کرد: کمیته حاکمیت بالینی و کمیته مرگ و میر بیمارستانی با حساسیت در قصور پزشکی عمل می کنند و اگر مواردی از قصور رخ می دهد باید از مجاری تخصصی دنبال شود چرا که طرح آن در افکار عمومی نمی تواند معضلی را حل کند.


وی عنوان کرد: حوزه درمانی تامین اجتماعی در سال های اخیر در شازند و اراک با فعال سازی بخش های تخصصی بار مضاعف درمان ولیعصر (عج) را کم کرده اما هنوز نیز حجم بالایی از مراجعات بر دوش این بیمارستان است که تنها ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی مجهز می تواند این فشارها را از بین ببرد.

*** نگاه جنجالی از حوزه درمان باید برداشته شود
مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نگاه جنجال برانگیز از مسایل حوزه پزشکی در فضاهای مجازی باید برداشته شود تا این بخش نیز مانند سایر ارکان جامعه بتواند در بستر قانون روال طبیعی امور را پی بگیرد.


مهدی میرزابابایی افزود: وزارت بهداشت و درمان جزو معدود وزارتخانه هایی است که سخنگو در سطح کلان دارد و در حوزه استانی نیز روابط عمومی ها به عنوان سخنگوی مجموعه دانشگاهی عمل می کنند و همکاران خبرگزاری می توانند از این مراجع امور را دنبال کنند.
وی اظهار کرد: برای حل معضل اطلاع رسانی و پیشگیری از جنجال های حوزه سلامت نیاز است که خبرنگاران تخصصی در عرصه سلامت با اسم و رسم شناخته شده فعالیت کنند و با آموزش های متعدد ماهیت کار، اصطلاحات عمومی و سیاست های این حوزه را بشناسند و ادبیات صحیح و مطلوب را برای انتقال مفاهیم و اخبار حوزه سلامت در راستای قانون دنبال کنند.


میرزابابایی خاطرنشان کرد: سرعت عملی که رسانه در اطلاع رسانی دارد با زمانی که دستگاه های تخصصی صنفی و قضایی در پیگیری قصور نیاز دارند، متفاوت است و برای حل این معضل و پیشگیری از شایعه باید رسانه های رسمی با مراجع خبر در حوزه سلامت در ارتباط باشند تا از التهاب و شایعه سازی در جامعه کاشته شود.


وی اظهار کرد: آموزش حقوق شهروندی و تقویت موضوعات اخلاق پزشکی و شهروندی در تقویت اعتماد در حوزه سلامت رکن مهمی است که آمادگی کامل در دانشگاه علوم پزشکی اراک برای همکاری با سایر بخش های مرتبط در این زمینه ها وجود دارد.
وی خود انتقادی در جامعه پزشکی را راهی مناسب در اصلاح نواقص احتمالی دانست و گفت: حرفه مقدس پزشکی به خاطر ارتباط مستقیم با جان بیماران اهمیت و حساسیت بالایی دارد و حرمت امامزاده به متولی آن است و می طلبد که در کنار پیگیری برای کاهش و حذف فشارهای فضای مجازی از جامعه پزشکی، در درون این حوزه نیز حرکت های موثری صورت بگیرد تا قصور پزشکی به حداقل ممکن برسد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha