دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 18400

پژوهشگران آمریکایی روشی را با کمک سلولهای بنیادی شناسایی کرده اند که می تواند ظرف پنج سال آینده در ساخت ریه واقعی در لابراتوار مورد استفاده قرار گیرد.

مارک کراسنو از دانشگاه استانفورد در کنگره بین المللی برنامه ریزی دوباره در شهر میلان اظهار داشت: "زمانهای بسیار طولانی برای این کار نیاز است اما ما روشی را شناسایی کرده ایم که به ما اجازه ساخت اندامهای بدن را در لابراتوار می دهد. گام بعدی ما تولید تعداد زیادی سلول است که نقش تولید کننده را دارند و با تمایز آنها می توان به بسیاری از ساختارهایی که ریه را می سازند دست یافت."

براساس گزارش آنسا، به گفته این دانشمند آمریکایی بین 5 سال آینده اولین نتایج این تحقیقات به دست خواهد آمد. این گروه کالیفرنیایی درحال ساخت ساختار کوچک پیچیده ای از ریه هستند که در قسمت انتهایی انشعابات شاخه های دو شش واقع شده است و در آن تبادل میان اکسیژن و خون انجام می شود.

تاکنون امکان ساخت یک عضو بدن به روشی مصنوعی تنها فرضیه ای علمی تخیلی بود اما اکنون به نظر می رسد که این فرضیه گامهای خود را به سوی تحقق آغاز کرده است. تا به امروز بزرگترین مانع در تحقق این هدف، فرایند رشد سلولها و به خصوص هماهنگ کردن آنها بود. به همین منظور این دانشمندان گروهی از "سلولهای مدیر" را شناسایی کرده اند که می توانند دستورات لازم برای سازماندهی و تمایز سلولهای بنیادی به بخشهای مختلف ریه را صادر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha