دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 18401

محققان دانشگاه سن دیه گو اعلام کردند بمباران اطلاعاتی که روزانه مغز انسانها را تحت تاثیر خود قرار می دهد می تواند آثار مخربی از خود به جا بگذارد.

غنای رسانه ای در عصر کنونی به آن معنی است که هر فرد عادی روزانه به اندازه ای در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می گیرد که میزان گنجایش مورد نیاز برای ذخیره آنها از گنجایش اطلاعات یک لپ تاپ بسیار بیشتر خواهد بود.

در میان نامه های الکترونیک، اینترنت، تلویزیون و دیگر شکلهای رسانه انسانها روزانه در طوفانی خروشان از حدود 100 هزار کلمه غرق می شوند، این میزان برابر 23 کلمه در ثانیه است.

محققان دانشگاه سن دیه گو که این مطالعه را انجام داده اند بر این باورند که سرریز شدن اطلاعاتی می تواند تاثیرات مخربی بر روی مغز انسانها داشته باشد. به اعتقاد این دانشمندان فرایند پردازش این حجم از اطلاعات به آن معنی خواهد بود که ارتباط انسان با دیگران محدود یا قطع شده و از میزان توجه افراد کاسته خواهد شد. به بیانی دیگر حجم وسیع اطلاعاتی می تواند توجه انسان را در فواصلی کوتاه قطع کند که این فرایند به هیچ وجه برای شکل گیری تفکر عمیق در انسان مفید نخواهد بود.

ادوارد هالوول روانشناس بر این باور است که در تاریخ بشر هرگز به اندازه امروز مغز انسان در معرض پردازش این حجم از اطلاعات قرار نداشته است.

وی می گوید: نسل امروز را می توان نسل رایانه خوار نامید زیرا انسانها بیشتر وقت خود را در مقابل رایانه ها، تلفنهای همراه هوشمند و دیگر ابزار رسانه ای صرف می کنند و این مشغولیت ذهنی برای پردازش اطلاعات می تواند از میزان گرایش انسان به فکر کردن و احساس کردن بکاهد.

این مطالعه دریافته است که تعداد کلماتی که یک انسان به صورت روزانه می شنود و اطلاعاتی که روزانه دریافت می کند برابر 34 گیابایت اطلاعات است، میزانی که می تواند گنجایش اطلاعاتی یک لپ تاپ را به اتمام برساند. بر اساس تخمینهای به عمل آمده تعدا کلماتی که از سال 1980 تا سال 2008 در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته از چهار هزار و 500 تریلیون به 10 هزار و 845 تریلیون افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند سرریز اطلاعاتی می تواند مغز انسان را به گونه ای برانگیزد تا به شکلی جدید تکامل پیدا کند زیرا مغز از توانایی برای رشد و افزایش میزان گنجایش خود متناسب با نحوه مورد استفاده قرار گرفتن برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha