سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت  روز جهانی نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد 29 مه 2016 برابر با 9 خرداد ماه جاری از بیش از یک میلیون نیروی پاسدار صلح سازمان ملل متحد تقدیر کرد که از هنگام نخستین اعزام در 1948، با غرور، ارزشمندی، و شهامت زیر پرچم آبی ملل متحد خدمت‌ کرده‌اند.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
اعتماد جهان به نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد، در رشد چشم‌گیر آن، به لحاظ تعداد و پیچیدگی، در سال‌های اخیر بارنمود دارد. پانزده سال پیش، سازمان ملل متحد کمتر از 40 هزار کارمند نظامی و پلیس داشت. امروز بیش از 105 هزار پرسنل یونیفرم پوش از 124 کشور اعزام کننده سرباز و پلیس در کنار 18 هزار کارمند غیرنظامی ملی و بین‌المللی و داوطلبان سازمان ملل متحد، زیر پرچم آبی ملل متحد خدمت می کنند. آنان با خدمت شجاعانه در محیط‌های خطرناک برای تأمین امنیت برخی از آسیب‌پذیرترین افراد جهان، بهترین مظاهر همبستگی جهانی را آشکار می‌سازند.
در خلال سال گذشته، "کلاه آبی‌های" اعزام شده به 16 عملیات حفظ صلح در سراسر جهان، زندگی‌های بی‌شماری را نجات داده، باعث پیشبرد صلح شده و الهام بخش امید بوده‌اند. در سودان جنوبی، بیش از 200 هزار غیرنظامی که نگران جان خود بودند، به پایگاه‌های سازمان ملل متحد پناه آوردند. در جمهوری آفریقای مرکزی، نیروهای پاسدار صلح ملل متحد با موفقیت از انتخابات مهم مجلس و ریاست جمهوری حمایت کرده و کشوری را که زمانی به شدت آشفته بود در مسیر صلح و ثبات قرار دادند. نیروهای پاسدار صلح با گروه‌های مسلح در جمهوری دموکراتیک کنگوی شرقی مقابله کرده و مبارزان سابق را خلع سلاح کردند. در مالی، نیروهای پاسدار صلح متحمل تلفات بسیاری شدند که آنان را از انجام مأموریت خود بازنداشت. در هاییتی، پلیس ملل متحد و کارشناسان غیرنظامی به کاهش خشونت باند تبهکاران کمک کردند. هنگامی که ترس از ابولا در سراسر جهان گسترش یافت، در حالی‌که کارشناسان بین‌المللی از انتشار ویروس ابولا جلوگیری می‌کردند نیروهای پاسدار صلح در لیبریا امنیت را تأمین کردند.
در بسیاری از کشورها، کارکنان اقدام علیه مین سازمان ملل متحد مناطق خطرناک زیادی، پوشیده از مین‌های زمینی و مواد منفجره باقی مانده از جنگ شامل بمب­های خوشه­ای، را به مناطقی تبدیل کردند که می‌تواند برای مدارس، بیمارستان‌ها، و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
متأسفانه، همان‌گونه که بزرگی، پیچیدگی، ودستاوردهای نیروهای پاسدار صلح افزایش یافته است، مخاطرات هم بیشتر شده‌اند. پیش از هزاره جدید، هر سال حدود 36 پاسدار صلح ملل متحد جان خود را از دست می داد؛ این شمار هم اکنون طور متوسط  به 120 نفر جهش کرده است.
سال گذشته، فهرست قربانیان به 129 نفر رسید. این نیروهای پاسدار صلح اهل 50 کشور و از درجه‌‌های ارتشی، پلیس، کارمندان غیرنظامی بین‌المللی، داوطلبان ملل متحد، و کارکنان محلی بودند. آنان پیشینه بسیار متفاوتی داشتند، اما همگی در قهرمانی و این باور مشترک بودند که نیروی پاسدار صلح سازمان ملل متحد، نیرویی جهانی برای همیشه است و باید این چنین باقی بماند.
از این رو، پایان بخشیدن به موارد عمیقاً نگران‌کننده بهره‌کشی جنسی و سوءاستفاده از سوی نیروهای بین‌المللی مستقر در مناطق آشوب زده ضروری است. اینجانب در فراخوان خود بر تمرکز روی قربانیان سرسخت بوده‌ام. همچنین، در حالی که در هر فرصت پیشتازانه به این مسئله مهم می‌پردازم؛ از دولت‌های عضو سازمان ملل متحد، که به تنهایی توان برقراری انضباط در نیروهای خود را دارند، درخواست تحمیل پیامدهای سختگیرانه‌ای را دارم که تدابیر کاملی برای عدالت و التیام‌بخشی جوامع متأثر اتخاذ نمایند.
سال گذشته، برای بهتر روبه‌رو شدن با چالش­های کنونی و نوظهور، هیأت مستقل سطح بالایی را به منظور بازبینی چگونگی تقویت عملیات حفظ صلح سازمان ملل متحد منتصب کردم. در حال حاضر، با ایجاد اصلاحاتی روشن به منظور سریع‌تر، تأثیرپذیرتر، و پاسخگو‌تر کردن عملیات حفظ صلح برای کشورها و مهم‌تر از آن، به افرادی که به منظور خدمت‌رسانی به آنان اعزام‌شده‌اند،  فعالانه در تعدیل آن عملیات مشارکت‌ داریم.
در روز جهانی نیروهای پاسدار صلح ملل متحد، قهرمانان خود، یعنی بیش از یک میلیون زن و مردی را ارج می‌نهیم که از هنگام نخستین اعزام در 1948، با غرور، ارزشمندی، و شهامت زیر پرچم آبی ملل متحد خدمت‌ کرده‌اند. همچنین متعالی‌ترین احترامات خود را به بیش از سه هزار 400 پاسدار صلحی ادا می‌کنیم که طی این دوره جان خود را هنگام خدمت از دست داده‌اند.
همواره مدیون آنان هستیم و امروز برای درک توان بالقوه نیروی‌های پاسدار صلح به منظور هدایت به سوی آینده‌ای بهتر متعهد می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha