درست در آستانه فصل سفر كه قدیمی‌ترین پارك ملی ایران خود را برای مقابله با آتش و دیگر عوارض ورود انسان آماده می‌كند، برخی مسوولان استان خراسان شمالی با عنوان ایمن‌سازی می‌خواهند با برداشتن یك كوه، جاده را تعریض و پیچ آن را در محور «سلیمان كشته» برداشته تا خودروها بتوانند با سرعت بیشتری در آن نقطه تردد كنند.

قدیمی‌ترین پارك ملی- بین‌المللی، قربانی ندانم‌كاری مسوولان

سلامت نیوز: درست در آستانه فصل سفر كه قدیمی‌ترین پارك ملی ایران خود را برای مقابله با آتش و دیگر عوارض ورود انسان آماده می‌كند، برخی مسوولان استان خراسان شمالی با عنوان ایمن‌سازی می‌خواهند با برداشتن یك كوه، جاده را تعریض و پیچ آن را در محور «سلیمان كشته» برداشته تا خودروها بتوانند با سرعت بیشتری در آن نقطه تردد كنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: مسوولان حفاظت محیط زیست گلستان و پارك، تا امروز در برابر این درخواست غیرقانونی مقاومت كرده‌اند اما اخیرا با تشكیل یك جلسه با حضور برخی مدیران و مسوولان خراسان شمالی در سالن اجتماعات دادگستری شهرستان «مانه و سملقان»، اعلام شده كه حتی در صورت مخالفت سازمان محیط زیست، عملیات انجام خواهد شد. این در حالی است كه براساس قوانین صریح كشور، انجام هرگونه عملیات در پارك‌های ملی غیرقانونی بوده و منوط به صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.


با تمام تلاش‌های مسوولان نظام برای حفاظت از محیط زیست و منابع ملی و طبیعی، تخلف‌ها اما همچنان در این گستره ادامه داشته و درخواست‌ها برای تجاوز به حریم‌های طبیعی و قانونی اكوسیستم‌ها هر روز بیشتر می‌شود. مسوولانی كه بنا به دستور صریح مقام معظم رهبری باید با هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست به سرعت و بدون چشم‌پوشی مقابله كنند حالا خود درخواست دخل و تصرف در سیمای طبیعی و اكولوژی مهم‌ترین پارك ملی خاورمیانه را دارند و چون مسوولان حفاظت محیط زیست بر اساس وظیفه قانونی خود اجازه این دخل و تصرف را نداده‌اند مورد عتاب قرار گرفته‌اند.


آسیب به اكولوژی طبیعی منطقه
سلیمان قربانزاده، رییس پارك ملی گلستان در این باره به «اعتماد» گفت: «چند ماهی است برخی مسوولان خراسان شمالی درخواست تعریض جاده در محور «سلیمان كشته» را با این توجیه كه «نمی‌توان از مردم توقع داشت با سرعت پایین حركت كنند و اگر این پیچ كم نشود تصادفات را نمی‌شود كاهش داد» دارند و چون ما با این درخواست موافقت نكرده‌ایم جلسه‌ای تشكیل داده و اعلام كرده‌اند كه در هر صورت این عملیات را اجرا خواهند كرد.» او درباره دلایل مخالفت با این درخواست گفت: «بر اساس قانون، عرض جاده در این پارك نباید بیشتر از ٦٠/١١ متر باشد و هرگونه تعریض جاده ممنوع است. از سوی دیگر برای تعریض جاده در آن نقطه، یا باید بخشی از پوزه سنگی و كوه برداشته شود یا حریم رودخانه دستكاری شود كه هر دو، دستكاری اكوسیستم و خلاف قوانین است. از سوی دیگر عریض كردن جاده و كاهش پیچ در آن محور كه زیستگاه پلنگ است باعث تشدید تصادفات جاده‌ای حیات وحش مخصوصا گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی خواهد شد. ضمن آن این تعریض نه تنها باعث كاهش تصادفات خودروها نمی‌شود بلكه به دلیل ایجاد شرایط رانندگی با سرعت بالاتر، افزایش تصادفات و تلفات رانندگی در آن محور را به دنبال خواهد داشت.»


تعریض خلاف قانون است
اسماعیل مهاجر، مدیركل حفاظ محیط زیست استان اما هرگونه تصمیم بدون نظر محیط زیست در مناطق چهارگانه حفاظت شده را غیرقانونی می‌داند. او به «اعتماد» گفت: «درباره پارك ملی گلستان قانون مشخص وجود دارد. جاده آسیایی كه پارك را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم كرده از آسیب‌های جدی این پارك ملی است كه چند دهه است دولت، مردم، تشكل‌ها و متخصصان محیط زیست تلاش دارند كه این جاده را به عنوان یك جاده اكوتوریستی قرار بدهند و برای تردد معمولی، جاده‌ای در خارج پارك طراحی و حتی در دو دولت، مصوب هم شده است. حالا اینكه ما بخواهیم این جاده را با آسیب زدن به كوه و رودخانه عریض كنیم با این مصوبه‌ها و قوانین در تعارض كامل است.»


او با بیان اینكه جاده فوق از تراس رودخانه «دوغ»  یا «مادرسو» رد می‌شود تاكید كرد: «این رودخانه از حوضه‌های آبریز گرگانرود است كه مانند لوله قیف عمل می‌كند و با یك بارندگی شدید سیلاب‌های عظیم رخ می‌دهد كه نمونه‌اش سیلاب سال‌های ٨٠ و ٨١ است كه عرض ٤ متری رودخانه دوغ را به ٣٠٠ متر و عمق آن را از یك متر به ٨ الی ١٠ متر افزایش داد و صدها نفر از مسافران جاده را به كام مرگ كشید تاكید می‌كند كه تعریض جاده می‌تواند این بحران‌ها را شدت بخشد.»

مهاجر در ادامه گفت: «عرض جاده‌ای كه از پارك ملی گلستان می‌گذرد طبق تفاهمنامه و مصوباتی كه به امضای ستاد مدیریت بحران كشور، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی رسیده باید ١١ متر و ٦٠ سانتی‌متر باشد و در محورهایی كه پیچ خطرناك و دره‌های عمیق دارد باید توسط وزارت راه، گاردریل یا موانع طبیعی از جمله خاكریز نصب شود تا از تصادف و سقوط به دره جلوگیری شود. همچنین حداكثر سرعت خودروهای عبوری چه قبل یا بعد از انقلاب طبق قانون و نظریه كارشناسی راهنمایی- رانندگی كشور ٥٠ كیلومتر است. هیچكس نمی‌تواند در هر مقامی خلاف این قاعده اظهارنظر كند و هرگونه اظهارنظر كارشناسی و قانونی درباره سرعت مجاز یا غیرمجاز، به عهده پلیس راهور كشور است.»

مهاجر با اشاره به اینكه حتی در بزرگراه‌هایی كه عریض هستند نیز در اثر عدم رعایت سرعت مجاز تصادفات متعددی اتفاق می‌افتد و این مختص ایران هم نیست، گفت: «اگر سرعت مجاز را رعایت كنیم نه تصادم با حیات وحش را خواهیم داشت و نه تصادفات جاده‌ای خودروها و امیدوارم مانند گذشته با حمایت و همكاری دستگاه‌های قضایی و اجرایی سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان، این پارك مهم را كه گنجینه طبیعی ایران است به درستی محافظت كنیم.» مدیركل امور زیستگاه‌ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست حمید گشتاسب میگونی اما به صراحت، درخواست تعریض جاده و هرگونه ساخت وساز را در درون پارك‌های ملی كه بالاترین درجه حفاظتی را داراست بدون مجوز محیط زیست غیرقانونی عنوان كرده و گفت: «هر كسی در هر جایگاه و پستی حق اظهارنظر دارد اما این نظرات به منزله اجرا نیست. متولی پارك‌های ملی طبق قوانین شفاف كشور، سازمان حفاظت محیط زیست است و تنها مرجع تشخیص‌دهنده هرگونه فعالیت در مناطق چهارگانه سازمان، این سازمان است.»

پارك ملی و ذخیره‌گاه زیستكره گلستان قدیمی‌ترین پارك ملی ایران و مهم‌ترین پارك ملی در خاورمیانه است كه بیش از ١٣٥٠ گونه گیاهی و ٣٠٢ گونه جانوری و نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در خود جای داده است. وجود جاده آسیایی تهران- مشهد كه طبق مصوبه دولت‌های هشتم و نهم باید از قلب پارك به خارج آن منتقل شود یكی از بزرگ‌ترین آسیب‌های این پارك ملی –بین‌المللی است كه همواره مورد تاكید سازمان جهانی حفاظت بوده و تاكنون به دلیل تامین نشدن بودجه انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha