قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: 131 مرکز تشخیص سرطان در کشور تاسیس می‌شود.

131 مرکز تشخیص سرطان در کشور راه‌اندازی می‌شود

سلامت نیوز:قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: 131 مرکز تشخیص سرطان در کشور تاسیس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ایرج حریرچی  با اشاره به ساخت 131 مرکز در 13 شهرستان برای تشخیص و درمان‌های اولیه سرطان، اظهار کرد: وزارت بهداشت متعهد شده برای تشخیص اولیه سرطان مراکزی را حداکثر در 40 کیلومتری هر شهرستان دایر کند.

وی در خصوص راه‌اندازی مراکز جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و .. در شهرهای کوچک، عنوان کرد: به این دلیل که تاسیس این مراکز احتیاج به بودجه زیادی دارند، باید با استفاده از منابع غیردولتی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به همراه مساعدت برخی وزارتخانه‌ها تاسیس شود. در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت دفاع، ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و بعضی از شرکت‌های غیردولتی منعقد می‌کنیم تا تاسیس این مراکز به مراحل اجرایی نزدیک شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه سرطان در ایران مانند کشورهای دیگر در حال افزایش است، عنوان کرد: این موضوع که ایران در مقایسه با دیگر کشورها با سونامی سرطان مواجه است، صحیح نیست. برای پیشگیری از این بیماری دوری از عوامل خطرساز و آشنایی با عوامل اولیه سرطان می‌تواند تاثیرگذار باشد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: پیشگیری از سرطان احتمال ابتلا به این بیماری را غیرممکن نمی‌سازد، اما احتمال خطر را کاهش داده و درصد ابتلا به این بیماری را کم می‌کند.

وی، عامل 80 درصد مرگ و میرها در ایران را بیماری‌های غیرواگیر دانست و افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان‌ها از انواع بیماری‌های غیرواگیر هستند، متاسفانه این بیماری‌ها در حال افزایش بوده و به همین دلیل مردم باید از عوامل خطرساز دوری کنند.

حریرچی ادامه داد: رعایت تغذیه مناسب، اجتناب از خوردن غذاهای چرب، شور، پرکالری و انجام فعالیت‌های ورزشی به همراه معاینات مستمر پزشکی‌ می‌تواند احتمال ابتلا به این نوع بیماری‌ها را کاهش دهد.

قائم‌مقام وزارت بهداشت با تاکید بر نقش وزارت بهداشت در تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها، عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم وزارتخانه انجام غربالگری برای سرطان‌هایی مانند سینه، روده بزرگ و ... است. تشخیص سریع سرطان می‌تواند درمان را راحت‌تر کرده و احتمال بهبودی را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه درمان باید مطابق با استطاعت مالی مردم و در دسترس آنان باشد، گفت: متاسفانه بسیاری از شهرستان‌ها فاقد مرکز رادیوتراپی هستند. به همین دلیل آنان باید مسافت طولانی را به جهت انجام این آزمایش‌ها طی کنند.

حریرچی با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان‌هایی با ظرفیت بیش از 13 هزار تخت، خاطرنشان کرد: این بیمارستان‌ها در زمان تاسیس حتما باید مراکز سرطان داشته باشند، با توجه به اینکه ساخت بیمارستان‌ها به زمانی طولانی نیاز دارد، می‌توانیم با کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند طبق نظر دولت و مجلس همکاری داشته باشیم.

قائم‌مقام وزارت بهداشت، ایران را از نظر امکانات پزشکی در سطح مطلوبی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به درآمد سرانه کشور، درمان‌های اقتصادی مناسبی داریم، اما در مقایسه با کشورهایی که درآمد سرانه بالایی دارند، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه انجام برخی از مراحل شیمی درمانی اسراف است، اظهار کرد: در ایران نسبت به دیگر کشورهای ثروتمند و با درآمد اقتصادی بالا، شیمی درمانی بیشتری انجام می‌شود. متاسفانه برای انجام شیمی درمانی‌ها افزایش کیفیت زندگی یا میزان عمر افراد مدنظر نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha