قائم مقام سازمان نظام پزشكی با ابراز نارضایتی از آن كه اعتبارات طرح پزشك خانواده با اهداف متعالی این طرح همخوانی ندارد بر لزوم طراحی دو بسته خدمتی متفاوت برای اجرای پزشك خانواده در شهرها و روستاها تاكید كرد و گفت: برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر100 هزار نفر باید اعتبارات كافی لحاظ شود و توسعه شبكه متناسب با بازمهندسی جدید صورت گیرد.

دكتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از طرح پزشك خانواده در روستاها و میزان توفیق آن و راهكارهای آتی برای اجرای این طرح در شهرها، گفت: در ساده‌ترین سناریو اگر هدف از بیمه روستایی آن باشد كه كارت روستایی به دفترچه بیمه روستایی تبدیل شود، تقریبا این توفیق وجود داشته است؛ اما اگر تصور شود كه در طول سالیان گذشته شبكه نظام ارجاع و سطح بندی خدمات مبتنی بر نظام ارجاع در روستاها مستقر شده، در این زمینه توفیق لازم به دست نیامده است.

وی در این زمینه ادامه داد: با توجه به مقتضیات جدید عرصه سلامت و تغییرات دموگرافیك در وضعیت استقرار جمعیتی كشور و همچنین از آنجا كه شبكه بهداشتی درمانی كشور به مهندسی و بازسازی مجدد نیاز دارد می‌توان وضعیت را به سمتی سوق داد كه شبكه بهداشتی درمانی كشور متناسب با متقضیات عرصه سلامت بازسازی شود.

زالی، متعالی‌ترین سناریو برای طرح پزشك خانواده را تعریف بسته خدمات در روستاها و شهرها و اجرای نظام ارجاع به معنای واقعی آن عنوان كرد و افزود: به این ترتیب لازم است كه بیماران هنگام عبور از مسیر ارجاع، سهل الوصول‌تر، با حمایت بیمه‌ای و صرفه اقتصادی بیشتر به سرمنزل مقصود از نظر ارجاع برسند. این امر نیازمند وجود سیستمی كاملا هوشمند، جامع، هدفمند و پیوسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha