دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 184086

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور گفت: امسال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مناطق حفاظت شده دیده نشده است.

طاعون نشخوارکنندگان مهار شد

سلامت نیوز:‌مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور گفت: امسال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در مناطق حفاظت شده دیده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تیموری در حاشیه دومین مانور اطفای حریق استان بیان کرد: سازمان محیط زیست کار حفاظت از 270 منطقه تحت مدیریت چهارگانه را برعهده دارد که براساس طرح جامع مدیریت مناطق، زون گردشگری و مناطق حساس را معرفی و با طرحی که تهیه می‌کند نحوه حفاظت از آنجا به استان ابلاغ می‌شود.

وی مناطق تحت مدیریت سازمان را 10 درصد کل مناطق کشور دانست و افزود: سند این مناطق در اختیار دولت است و ما نقش قائم مقام آن را در مدیریت این مناطق برعهده داریم.

تیموری ادامه داد: حدود 2500 تا 2600 محیط‌بان در سطح کشور صرف‌نظر از مناطق حفاظت شده، کار محافظت کل منطقه‌های آزاد را نیز انجام می‌دهند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌ها به خوبی استفاده شده است، اضافه کرد: در حال حاضر سمن‌های ما از 30 تا 50 تشکل مردم‌نهاد زیست‌محیطی غیرفعال به 600 مورد ارتقاء یافته‌اند و این نشان می‌دهد افراد با محیط زیست مهربان‌تر شده‌اند.

وی با اشاره به شرایط لازم برای ارتقای مناطق حفاظت شده اظهار کرد: برای تغییر نوع حفاظت از مناطق و ارتقای آنها، شاخص‌های ویژه‌ای را باید در نظر گرفت و این شاخص‌ها اگر تأیید شوند منطقه موردنظر ارتقاء می‌یابد. در حال حاضر نیز بیش از 5 تا 6 مجموعه تحت مدیریت قرار است در کشور ارتقاء یابند.

تیموری با بیان اینکه به دنبال افزایش کیفیت در حفاظت از مناطق هستیم، گفت: حدود 70 مجموعه باغ وحش، پناهگاه حیات وحش و باغ پرندگان داریم که بعضی از آنها دارای مجوز بوده‌اند اما همگی تحت نظارت سازمان قرار دارند. همچنین بر کار این مجموعه‌ها با دستورات سختگیرانه‌تری نظارت می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: امسال برای اولین بار قرار است به 15 مجموعه مجوز داده شود و در بین آنها دو باغ وحش نمونه انتخاب می‌شود. همچنین برای نگهداری حیات وحش به هیچکدام از سیرک‌ها مجوز نداده‌ایم.

وی با اشاره به نحوه احداث سایت تکثیر حیات وحش در مناطق، اظهار کرد: سایت تکثیر دارای شرایط ویژه‌ای است و ویژگی‌های خاصی دارد و نمی‌توان بدون هیچ برنامه‌ریزی و کار کارشناسی این طرح را انجام داد.

تیموری با بیان اینکه امسال موردی از بیماری PPR در کشور مشاهده نشده است، افزود: سال گذشته حدود 700 تا 800 رأس کل و بز بر اثر این بیماری در استان‌های مرکزی، البرز، زنجان و تهران تلف شدند که خوشبختانه امسال با واکسینه کردن دام‌های حاشیه مناطق حفاظت شده و جلوگیری از ورود آنها به این منطقه‌ها توانستیم مراقبت‌های خوبی انجام دهیم و این بیماری را مهار کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha