رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمار یک میلیون و 325 هزار معتاد که از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام می شود نیاز به بازنگری دارد.

آمار معتادان به بازنگری نیاز دارد

سلامت نیوز: رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمار یک میلیون و 325 هزار معتاد که از سوی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام می شود نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سعید صفاتیان افزود: هنوز آمار دقیقی از معتادان متاهل، شاغل، تعداد مصرف کنندگان مواد روانگردان و تحت پوشش خدمات درمانی نداریم، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید جدی دارند که باید یک اقدام فوق العاده در حوزه اعتیاد انجام شود.
وی تصریح کرد: تا زمانی که آمار درست و دقیقی از تعداد معتادان نداشته باشیم نمی توانیم به این تاکیدات رهبر انقلاب پاسخ دهیم تا گوشه ای از مشکلات اعتیاد در کشور حل شود.


وی خاطرنشان کرد: در حدود هشت ماه گذشته رهبر معظم انقلاب سه بار در خصوص آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد تاکیدات جدی داشته اند و در آخرین جلسه در اردیبهشت ماه امسال تاکید داشتند که باید یک اقدام فوق العاده در این حوزه انجام شود تا بتوان برخی از مشکلات اعتیاد در کشور را حل کرد.
صفاتیان ادامه داد: در حوزه درمان با وجود آمار ارائه شده در خصوص معتادان، هرساله اعلام می شود که بیش از 700 هزار تن تحت پوشش خدمات درمانی هستند ولی هیچ متخصصی در این زمینه، آمار اعلامی را قبول ندارد.


وی اضافه کرد: براساس اعلام جهانی، فقط 30 تا 35 درصد معتادان می توانند در درمان معتادان موفق باشند؛ اما ماندگاری معتادان کشور در درمان با وجود تحت درمان بودن نیمی از آنان 10 تا 15 درصد است.


وی اظهار کرد: اینکه ما حدود نیمی از معتادان را تحت درمان داریم اما ماندگاری کمی در درمان معتادان و بازگشت به آغوش خانواده ها را شاهدیم؛ اینها نیز از جمله مشکلاتی است که باید اصلاح شود.


رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یک جای آمار می لنگد، گفت: در حوزه پیشگیری که اختلافات عددی بین مسئولان وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید از موازی کاری پرهیز کرد، افزود: باید آسیب شناسی در حوزه اعتیاد صورت گیرد تا علت و ضعف های موجود در این حوزه مورد بررسی قرارگیرد.


صفاتیان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب 6 ماه آینده گزارشی کامل از برنامه های کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد را می خواهد و ما باید اولویت بندی مشکلات را داشته باشیم و بازنگری در آمارها صورت گیرد.
وی افزود: اقدام فوق العاده ای که برای مشکل اعتیاد در کشور می توان داشت در حوزه های درمان، پیشگیری، مقابله و بین الملل است و این موضوعات در سیاست های کلی نظام نیز آمده است و باید نگاه کرد که در این حوزه ها چه اقداماتی صورت بگیرد تا بتواند در کاهش اعتیاد تاثیرگذار باشد.


رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام روند تقسیم بودجه و تغییر نحوه نظارت بر حوزه اعتیاد را نیز ضروری دانست و گفت: بازنگری باید در نحوه تقسیم بودجه و نظارت باید صورت گیرد تا آن زمان بتوانیم در حوزه اعتیاد حرفی برای گفتن داشته باشیم.


وی ادامه داد: همچنین ستاد مبارزه با موادمخدر باید برای خودش شاخص داشته باشد به عنوان مثال در حوزه مقابله زمان دسترسی به موادمخدر در حوزه درمان ماندگاری و یا پاک ماندن معتادان و در حوزه پیشگیری تعداد معتادان، سن، بروز و شیوع معتادان مدنظر باشد.


صفاتیان افزود: باید میزان مشارکت های مردمی نیز مورد بازنگری قرار گیرد و اینکه رویکرد اجتماعی پس از سه سال چقدر تاثیرگذار بوده است هم بررسی شود تا مشخص شود دستگاه های اجرایی در این زمینه تا چه میزان فعالیت داشته اند.


این کارشناس اعتیاد ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و اقدامات شایشته مسئولان و مشارکت جدی مردمی، بتوان به هدف کاهش 25 درصد میزان اعتیاد در مدت پنج سال برنامه ششم توسعه دست یافت.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور بسر می برند که که 25 درصد آنان مصرف کننده روانگردان و محرک های صنعتی هستند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha