سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 18410

كارشناس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت برای پیشگیری از ایدز آموزش مداوم و مکرر را لازم دانست و گفت: این آموزش ها باید به نحوی باشد كه منجر به حفظ و یا ایجاد رفتارهای سالم شود چراكه اگر بستر آموزش و ترویج رفتار جنسی سالم در ازدواج موقت فراهم نشود امكان انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز گسترش مییابد.

كیانوش كمالی در رابطه با ازدواج موقت و شیوع این مسئله در جامعه ادامه داد: فكرمی‌كنم ازدواج موقت مانند شمشیر دو لبه‌ عمل می‌كند. واقعیت این است كه هر چقدرتعداد شركای جنسی بیشتر باشد احتمال انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز بیشتر می‌شود.

او گفت: اصل در پیشگیری از ایدز و بیماری‌های آمیزشی، وفاداری به یك همسر است اما شاید ازدواج موقت احتمال مخفی‌کاری را کمتر کرده زمینه را برای آموزش رفتارهای جنسی سالم و ارائه وسائل پیشگیری به این افراد فراهم کند.

این كارشناس ادامه داد: چنانچه بستر آموزش و ترویج رفتار جنسی سالم در ازدواج موقت فراهم نشود امكان انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز گسترش می یابد.

كارشناس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با تاكید بر آموزش روشهای جلوگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی افزود: برای پیشگیری از انتقال جنسی بیماریها سه عبارت مشهور وجود دارد که در فارسی به این شکل ترجمه شده اند: «عفاف» به معنی خویشتن داری در زمان تجرد، «کفاف» به معنی وفاداری به تنها یک همسر و «غلاف» یا استفاده از پوشش کاندوم. اگر ازدواج موقت را بپذیریم و یك همسری را رد كنیم باید روشهای جلوگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی را آموزش داده و كاندوم را بپذیریم و استفاده صحیح از آن را آموزش دهیم تا ازدواج موقت تبدیل به یك معضل نشود.
كمالی با بیان اینكه بر اساس مطالعات پراکنده موجود شیوع عفونت «اچ.آی.وی» در زنان درمعرض بیشترین خطر، کمتر از حد بحرانی 5‌درصد برآورد شده ادامه داد: اینکه وزارت بهداشت خبر از شروع موج سوم همه گیری ایدز از طریق جنسی می‌دهد براساس تجربه سایر کشورها و نیز انجام مطالعات رفتاری است. هنگامی كه می‌بینیم 70 درصد مصرف‌کنندگان تزریقی مواد از نظر جنسی فعال بوده در حالیکه اغلب آنها روش‌های جلوگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی را نمی‌شناسند و یا آن را بکار نمی‌برند زنگ خطر موج سوم همه‌گیری از طریق تماسهای جنسی به صدا در می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha