امروز که در روز جهانی بدون دخانیات قرار داریم، شرایطی پیش آمده است که در میان 121 کشوری که بیشترین مصرف سیگار را دارند ما در رتبه 67 قرار داریم. تعداد کثیری از جوان و میانسالان سیگار را بعنوان یک کالا اساسی یا تفننی در سبد مصرفی روزانه خود قرار داده اند و این پدیده با سرعت زیادی نیز رو به گسترش است که دلیل آن در دگرگونی سبک زندگی افراد جامعه بواسطه مدرنیزاسیون‌های نامتوازن است. بعلاوه قوانین مربوط به استعمال و فروش سیگار در امکان عمومی از بازدارندگی مطلوبی برخوردار نیستند. به مراتب ما شاهدیم که معدودی افرادی هنجارشکن در پیاده روها، داخل پاساژهای خرید، نیمکت‌های داخل پارک‌ها، داخل فضای بسته آپارتمان‌ها و ... با سیگار کشیدن رعایت حقوق دیگر شهروندان را نمی کنند که این معضلات زیادی را به بار آورده است. و همینطور دکه های روزنامه فروشی در سطح شهرها که می بایست خدمات فرهنگی ارائه دهند اقدام به فروش مواد دخانی همچون سیگار می کنند یا در سوپرمارکت‌ها شما انواع مختلفی از سیگارهای رنگارنگ را می توانید مشاهده کنید.

سلامت نیوز:امروز که در روز جهانی بدون دخانیات قرار داریم، شرایطی پیش آمده است که در میان 121 کشوری که بیشترین مصرف سیگار را دارند ما در رتبه 67 قرار داریم. تعداد کثیری از جوان و میانسالان سیگار را بعنوان یک کالا اساسی یا تفننی در سبد مصرفی روزانه خود قرار داده اند و این پدیده با سرعت زیادی نیز رو به گسترش است که دلیل آن در دگرگونی سبک زندگی افراد جامعه بواسطه مدرنیزاسیون‌های نامتوازن است. بعلاوه قوانین مربوط به استعمال و فروش سیگار در امکان عمومی از بازدارندگی مطلوبی برخوردار نیستند. به مراتب ما شاهدیم که معدودی افرادی هنجارشکن در پیاده روها، داخل پاساژهای خرید، نیمکت‌های داخل پارک‌ها، داخل فضای بسته آپارتمان‌ها و ... با سیگار کشیدن رعایت حقوق دیگر شهروندان را نمی کنند که این معضلات زیادی را به بار آورده است. و همینطور دکه های روزنامه فروشی در سطح شهرها که می بایست خدمات فرهنگی ارائه دهند اقدام به فروش مواد دخانی همچون سیگار می کنند یا در سوپرمارکت‌ها شما انواع مختلفی از سیگارهای رنگارنگ را می توانید مشاهده کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،بطور کل مواد دخانی با کاهش امید به زندگی، افزایش هزینه های درمانی، کاهش خلاقیت، کاهش سودمندی در ابعاد زندگی فردی به عامل مهمی در بی‌کفایتی فردی در زندگی و عامل بیش از 25 نوع سرطان و یکی از عوامل مهم بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.

بر طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان سیگار می کشند و حدودا 60 تریلیون سیگار دود می کنند. بر اساس تخمین های موجود، مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات از 4 میلیون نفر به 10 میلیون نفر در سال 2025 خواهد رسید که هفت میلیون آن در کشور های در حال توسعه اتفاق خواهد افتاد.

تاثیر تبلیغات بر ایجاد گرایش به سمت مصرف مواد مخدر

بر اساس قانون مصرف مواد دخانی در امکان عمومی ممنوع است و به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز اغلب مردم پذیرفته اند که نباید در مکان های مثل مترو، اتوبوس، سینما، مساجد و ... سیگار بکشند و این کار را یک رفتار غیر قابل قبول و ناپسند می دانند ولی استثنائات وجود دارد. بطور حتم تبلیغات تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش مصرف مواد مخدر دارند. پخش فیلم های سینمایی که در آن یک هنرپیشه با ژست خاص خود، سیگار می کشد و دسترسی آسان به سیگار؛ بهترین الگوی ترغیب یک نوجوان برای مصرف آن است.

متاسفانه در بعضی از فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شود قبح این عمل شکسته شده است به نحوی که ما همواره شاهد کاهش سن مصرف سیگار در بین نوجوانان در مدارس هستیم که از سر تفنن سر از دروازه های تودرتوی مصرف مواد مخدر خطرناک در می آورند. پرسش این است که آیا پشت پرده این سهل انگاری های خطرناک مافیای مواد مخدر قرار دارند یا اشتباهات سازمانی ما، یا بی تفاوتی خانوادها؟ به نظر بنده، ترکیبی از این سه عامل منجر به کاهش سن اعتیاد در بین نوجوانان شده است. هر چه که هست نتیجه آن چیزی غیر از دود شدن سرمایه های مادی، معنوی و اجتماعی ما نیست. سالیانه بیش از 50هزار نفر بر اثر سرطان و بیماری های قلبی عروقی در کشور از دنیا می روند که میلیاردها تومان هزینه های درمانی بردوش جامعه بار می کنند. سیگار دورازه ورود به اعتیاد و بیماری است و قبح دیگر رفتارهای ناشایست اجتماعی را می شکند. لذا شاید یکی از وظایفی که هر شهروندی بر عهده دارد تذکر نسبت به نکشیدن سیگار خصوصا در بین نوجوانان و دختران است. متاسفانه، چنان که بیان شد، سیگار سالانه هزاران میلیارد تومان از ثروت های ما را دود می کند که بخش عمده ای از آن بصورت ارز از کشور خارج می گردد و بخشی نیز برای درمان و دارو هزینه می گردد.

برآورد ها نشان می دهد که بیشتر از 11 درصد ایرانیان بالای 15 سال به سیگار اعتیاد دارند که رقم چشمگیری است که از این میزان سهم زنان بالای 2.5 درصد است و این بصورت سالیانه بارشد 4درصدی نیز همراه است. لذا همه باید دست به دست همدیگر بدهیم و کمک کنیم که سن مصرف کاهش پیدا نکرده و به درصد معتادین افزوده نشود. باید جامعه را آگاه کنیم تا بدانند پشت سر ورود انواع مختلف سیگار های مجاز و غیر مجاز و دسترسی آسان به آن، چه منافع و مافیایی نهفته است تا شهروندانمان کمتر گرفتار بیماری ها و آسیب های مصرف سیگار شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha