دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 184119

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تغییرسبک زندگی و رژیم غذایی نامتناسب عامل مهمی در بروز بیماری سوهاضمه است، گفت: مصرف داروهایی مانند مسکن ها نیز می تواند در بروز این عارضه موثر باشد.

عوامل تشدید کننده سوهاضمه

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تغییرسبک زندگی و رژیم غذایی نامتناسب عامل مهمی در بروز بیماری سوهاضمه است، گفت: مصرف داروهایی مانند مسکن ها نیز می تواند در بروز این عارضه موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر امیر صادقی روز دوشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: داروهای مسکن به صورت روزافزون استفاده می شود و این کار گاها هم بدون نسخه پزشک انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه خیلی از مسکن ها باعث زخم و التهاب معده می شوند، اظهار کرد: مصرف فست فودها وغذاهای آماده نیز سبب التهاب گذری معده می شوند که البته به دلیل تمایل مردم به مصرف اینگونه غذاها درحال افزایش است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده، فست فودها، غذاهای چرب و شیرین را معضل بزرگ جامعه ما دانست و گفت: مصرف این غذاها علاوه بر مشکلات گوارشی، می تواند سبب مشکلات کبدی حتی نارسایی کبد، قلبی و عروقی شود.
صادقی با اشاره به اینکه نوشابه های گازداری نیز سبب درد معده می شوند،افزود:غذاها سبب زخم معده نمی شوند اما می توانند سبب سو هاضمه یا باعث تشدید علائم بیماری شوند.
وی خیلی از مشکلات گوارشی مخصوصا سو هاضمه را به دلیل بی تحرکی دانست و گفت: مصرف غذاهای سنگین، تند و با ولع خوردن غذا، مصرف مایعات در وسط غذا و بلافاصله خوابیدن، می تواند هضم غذا را دچار مشکل کند.
عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی شایع ترین بیماری گوارشی در مراجعان سرپایی به درمانگاه ها را سو هاضمه اعلام کرد و گفت: البته مطالعه دقیقی در این زمینه انجام نگرفته اما پزشکان گوارش بیشتر در درمانگاه ها با سو هاضمه و دردهای مزمن شکمی مواجه هستند.
وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری های گوارشی مزمن خیلی با فصول سال ارتباطی ندارد، افزود:احتمال شیوع بیماری های عفونی روده مثل التهاب های باکتریال و ویروسی در فصل هایی مانند پاییز و بهار بیشتر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماریهای باکتریال گوارشی امروزه کمتر مشاهده می شود، اظهار کرد که دلیل آن می تواند کاهش آلودگی آب وغذا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha