نیویورک تایمز نوشت: سطح کشت محصولات تراریخته در جهان به دلیل اقبال کمتر مصرف کنندگان، تنها در سال گذشته ۴.۵ میلیون آکر کاهش یافته است،‌اروپاییان مخالفان اصلی این نوع محصولات هستند.

کاهش ۲ میلیون هکتاری کشت محصولات تراریخته جهان تنها در سال گذشته

سلامت نیوز:نیویورک تایمز نوشت: سطح کشت محصولات تراریخته در جهان به دلیل اقبال کمتر مصرف کنندگان، تنها در سال گذشته ۴.۵ میلیون آکر کاهش یافته است،‌اروپاییان مخالفان اصلی این نوع محصولات هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، بعد از سال 1996 که گرایش محصولات کشاورزی به بازرگانی بیشتر شد، تعداد کشاورزان جهان که از بذور اصلاح‌ شده ژنتیکی استفاده می‌کردند بیشتر شد اما این روند ادامه نیافت.

به گزارش نیویورک تایمز،بر اساس گزارش یک شرکت غیرانتفاعی که کشت بذور بیوتکنولوژی و تراریخته را ردیابی می‌کند، در سال 2015 برای نخستین بار سطح کشت محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی شده) کاهش یافت.

این سازمان گفته است اصلی‌ترین دلیل برای کاهش سطح کشت محصولات تراریخته در جهان که از سال 2014 تاکنون یک درصد کاهش یافته است قیمت پایین آ‌ن در بازارهای جهانی است که باعث شده کشاورزان محصولات تراریخته‌ مانند ذرت، سویا و کانولا (گیاه روغنی) را کمتر کشت کنند.

آمارهای سالهای گذشته نشان می‌دهد بازار جهانی برای محصولات تراریخته نسبت به تقاضای کم مصرف‌کنندگان اشباع شده است. تنها سه کشور آمریکا، برزیل و آرژانتین سه چهارم کل مساحت جهانی کشت محصولات تراریخته را دارند و بیشتر روی کشت محصولاتی مانند ذرت، سویا، پنبه و کانولا متمرکز هستند و حدود 90 درصد این چهار نوع محصول در سه کشور یاد شده کشت می‌شود و بقیه در کشورهایی مانند کانادا، هند و چین به عمل می‌آید.

بر اساس این گزارش، تلاش برای توسعه کشت و استفاده از بیوتکنولوژی تراریخته در دیگر محصولات و دیگر کشورها با مخالفت مصرف‌کنندگان، گروه‌های حمایت از محیط زیست، قوانین داخلی و در برخی موارد با موانع علمی با شکست مواجه شده است.

در همین زمینه گزارش شرکت غیرانتفاعی معروف به خدمات بین‌المللی برای استفاده برنامه‌های بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: قوانین محدودکننده‌ای برای محصولات بیوتکنولوژی ترنس‌ژنیک وجود دارد که عامل مهمی برای سازگار شدن مصرف‌کنندگان شده است.

این سازمان که مأموریتش کمک به کشاورزان خرد در کشورهایی که از این بیوتکنولوژی بهره می‌برند است، گفت: استفاده از این محصولات در گام نخست باعث افزایش درآمد و کاهش سموم شیمیایی می‌شود و کارندگان این محصولات از حمایت بنیادهای مختلف، شرکت‌ها و گروه‌های تجاری و دولت‌ها از قبیل شرکت آمریکایی مونسانتو و دولت آمریکا منتفع می‌شوند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز روی هم رفته سطح زیر کشت بذور تراریخته در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن افت یک درصدی داشته و مساحت کشت این محصولات از 448.5 میلیون آکر به 444 میلیون آکر رسیده است.

محصولات تراریخته‌ای که در 28 کشور جهان  توسط 18 میلیون کشاورز کشت می‌شود و اکثر آنها کشاورزان کوچک در کشورهای در حال توسعه هستند.

منتقدان می‌گویند به رغم توسعه کشت این نوع محصولات طی دو دهه گذشته محصولات بیوتکنولوژی سهم کمتری را در کشت محصولات کشاورزی دارد.

ارزش بذور کشت شده محصولات تراریخته در سال 2015، 15.3 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن که 15.7 میلیارد دلار بود کاهش یافته است و این میزان 34 درصد بازار بذر بازرگانی جهان را شامل می‌شود. اکثر محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) شامل ژن‌های باکتری هستند که محصول را مقاوم به آفت‌های خاصی می‌کنند یا تحمل‌پذیری گیاه را در برابر علف‌کش رانداپ یا دیگر علف‌کش‌ها بیشتر می‌کند.

این تحمل‌پذیری در برابر علف‌کش‌ها می‌تواند به کشاورزان اجازه دهد تا محصول اصلی را در برابر علف‌های هرز دیگر سم‌پاشی کنند و بدون از بین رفتن محصول، علف‌‌های هرز از بین برود.

در حال حاضر آمریکا بزرگترین پرورش‌دهنده محصولات تراریخته در سال 2015 بود که 175.2 میلیون آکر از این نوع محصولات کشت کرد اما این رقم نسبت به سال 2014، 5.4 میلیون آکر کاهش داشته است.

دکتر گیدینگ مسئول ارشد تکنولوژی اطلاعات و بنیاد اختراعات در واشنگتن می‌گوید من شگفت‌زده نیستم که شاهد کاهش تولید محصولات تراریخته باشم و این در کشاورزی طبیعی است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، کشورهای اروپایی مخالفان اصلی استفاده از محصولات تراریخته هستند کشت این نوع محصولات در بین اروپایی‌ها 18 درصد افت داشته که معادل 300 هزار آکر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha