پروژه انتقال آب از سد بهشت آباد به سه استان مركزی و جنوبی كشور، ‌پروژه‌ای است كه از سال ٨٣ قرار بر اجرایش بود، پروژه‌ای كه به شكل رسمی مجوز ندارد و هنوز اجازه شروع به كار ندارد، هرچند كه در بعضی نقاط استان اصفهان خبر عملیات اجرایی آن به گوش می‌رسد. سفر رییس‌جمهور به كرمان در دو هفته گذشته و بنرهای كلنگ زنی پروژه در كرمان؛ ‌استان انتهایی، در كنار خیرمقدم، خبر از شروع پروژه می‌داد. شروعی كه با رایزنی محیط زیست، ‌فعلا به تعویق افتاد و منوط به صدور مجوز زیست‌محیطی شد.

كلنگی كه رییس‌جمهور نزد

سلامت نیوز: پروژه انتقال آب از سد بهشت آباد به سه استان مركزی و جنوبی كشور،‌پروژه‌ای است كه از سال ٨٣ قرار بر اجرایش بود، پروژه‌ای كه به شكل رسمی مجوز ندارد و هنوز اجازه شروع به كار ندارد، هرچند كه در بعضی نقاط استان اصفهان خبر عملیات اجرایی آن به گوش می‌رسد. سفر رییس‌جمهور به كرمان در دو هفته گذشته و بنرهای كلنگ زنی پروژه در كرمان؛ ‌استان انتهایی، در كنار خیرمقدم، خبر از شروع پروژه می‌داد. شروعی كه با رایزنی محیط زیست، ‌فعلا به تعویق افتاد و منوط به صدور مجوز زیست‌محیطی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، پروژه‌های انتقال آب از حوضه‌ای به حوضه دیگر، ‌یا از حوضه‌ای به مقصدی بی‌آب، ‌همیشه به عنوان آخرین راهكار درنظر گرفته شده است؛ راهكاری كه محیط زیست با اكراه و پس از طی كردن هفت‌خوانی سخت و پیچیده به آن مجوز می‌دهد. چارچوب قانونی محیط زیست می‌گوید انتقال آب، ‌در شرایط اضطرار آنهم برای تامین آب شرب منطقه‌ای می‌تواند صورت بگیرد. اما پروژه‌های انتقال آب، ‌كه این روزها بازارش هم خوب گرم شده، ‌تنها با نیت تامین آب شرب مردم در حال اجرا یا مطالعه نیست. طرح‌هایی در فاز مطالعه‌اند و برخی در حال اجرا كه قرار است آب صنعت مناطق را تامین كنند، حتما هم به قصد تامین شغل و پر كردن خلئی به نام بیكاری. پروژه انتقال آب از سد بهشت آباد به سه استان مركزی و جنوبی كشور، ‌پروژه‌ای است كه از سال ٨٣ قرار بر اجرایش بود، پروژه‌ای كه به شكل رسمی مجوز ندارد و هنوز اجازه شروع به كار ندارد، هرچند كه در بعضی نقاط استان اصفهان خبر عملیات اجرایی آن به گوش می‌رسد. سفر رییس‌جمهور به كرمان در دو هفته گذشته و بنرهای كلنگ زنی پروژه در كرمان؛ ‌استان انتهایی، در كنار خیرمقدم، خبر از شروع پروژه می‌داد. شروعی كه با رایزنی محیط زیست، ‌فعلا به تعویق افتاد و منوط به صدور مجوز زیست‌محیطی شد.


 معصومه ابتكار، رییس سازمان محیط‌زیست با تایید رایزنی‌های صورت گرفته با رییس‌جمهور در خصوص ملغی شدن كلنگ‌زنی انتقال آب از بهشت آباد به كرمان، ‌به «اعتماد» گفت: رییس‌جمهور قبل از همه این برنامه‌ها جلساتی را داشت كه همه ابعاد این پروژه در آن مشخص می‌شد. او تاكید دارد كه كارهایی كه در این حوزه می‌خواهد انجام شود، حتما ارزیابی و مجوز زیست‌محیطی داشته باشد. ما هم در گزارش‌های‌مان همه آن موارد و مشكلات را اعلام كردیم و در نهایت نظرات كارشناسی ما مورد توجه رییس‌جمهور قرار گرفت. ابتكار در خصوص تفاوت پروژه‌ها در نوع آب منتقل شده (شرب یا صنعتی) و روش آن نیز گفت: ما همچنان پیگیر مساله هستیم. شرایط پروژه‌ها با هم متفاوت است، اگر مساله آب شرب باشد شرایط متفاوت است، اگر انتقال با لوله و محدود باشد یا كانال باشد، شرایط متفاوتی دارد. اما در هر صورت، همه اینها منوط به ارزیابی محیط زیستی است. هنوز به پروژه انتقال آب از بهشت آباد به هیچ كدام از سه استان مجوز محیط زیست داده نشده است. معاون رییس‌جمهور همچنین در مورد طرح انتقال آب از خزر به فلات مركزی هم، خبر از صادر نشدن مجوز داد، طرحی كه هنوز نیازمند ارسال مطالعه از سوی مشاوران طرح به محیط زیست است. ابتكار در پاسخ به اینكه ٧٥ درصد این پروژه قصد انتقال و تامین آب صنعت در سمنان را دارد گفت: هنوز روی مطالعات این طرح دارد كار می‌شود، جلساتی هم داشتیم، اما هنوز به نتیجه نرسیده. همچنان برسر مسائلی اینچنینی جای بحث داریم. همه این بحث‌ها در ارزیابی مطرح می‌شود. انتقال آب بین حوضه‌ای به اعتقاد ما خاصیت ندارد مگر اینكه مجبور باشیم آن هم برای آب شرب و وقتی كه همه راه‌های دیگر را رفته باشیم.


انتقال آب از بهشت آباد فعلا معلق است
پروژه انتقال آب از بهشت آباد به سه استان اصفهان، ‌یزد و كرمان سال‌هاست كه قرار است انجام شود. در این میان، مخالفت مردم بهشت آباد چهارمحال بختیاری و مجوز نداشتن از سوی محیط زیست، ‌از دلایل اجرا نشدن پروژه بود. رییس‌جمهور هم در سفرش به كرمان كه قرار بود كلنگ پروژه را در استان انتهایی بزند، ‌از كلنگ‌زنی منصرف شد و همه‌چیز به اجازه از سوی محیط زیست محدود شد.


فاطمه نژاد سروری، معاون فنی اداره كل محیط زیست استان كرمان، ‌با تایید خبر كلنگ نزدن پروژه در استان گفت: در حال حاضر بیش از ٨٠ درصد از سفره‌های آب زیرزمینی كرمان خالی شده‌اند. كرمان، استانی صنعتی و دارای معادن زیادی است. هم مشكل آب شرب دارد و هم صنعت. پروژه‌های زیادی در این راستا در حال انجام بوده و هست. پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل‌گهر، ‌سرچشمه و چادرملو از جمله این پروژه‌هاست. همچنین از دریای عمان به شهرهای جنوبی استان هم، انتقال آب داریم. او با اشاره به پروژه بهشت آباد گفت: یكی از پروژه‌های انتقال آب، هم بهشت آباد بود كه قرار بود از سال ٨٣ اجرا شود. ما در این پروژه استان انتهایی هستیم. از اصفهان شروع می‌شود، به یزد می‌رسد و در نهایت به كرمان می‌رسد. تا الان باید این پروژه اجرا می‌شد اما كاری انجام نشده است.

رییس‌جمهور در سخنرانی‌شان در مصلای كرمان تاكید كردند كه مشكل آب كرمان را حل می‌كنیم، اما بعید می‌دانم این پروژه اجرایی شود. نژاد سروری به پروژه‌های دیگری كه در استان در حال اجراست، ‌اشاره می‌كند و می‌گوید: ‌پروژه خلیج فارس كه از سال ٩١- ٩٠ حرفش به میان آمد، لوله‌گذاری شد. فاز اول و دومش اجرا شده است. در مورد پروژه بهشت آباد، ‌گفتند راه‌های دیگر هم برای آب كرمان هست، ‌اما واقعیت این است كه همین الان، همچنان كرمان، نیازمند آب بیشتر است.


نژادسروری با اشاره به موضع كارشناسی‌اش گفت: «اگر بخواهیم به عنوان كارشناس محیط زیست صحبت كنیم، می‌گوییم انتقال آب درست نیست. اما به استانی چون كرمان كه حتی آب شرب هم ندارد و ‌صنایعش برای كمبود آب تعطیل می‌شوند، باید آبرسانی صورت گیرد. در حال حاضر، كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارند به واسطه آب‌شیرین‌كن‌هایی كه در خلیج مستقر كردند، از آب آن استفاده می‌كنند. ما هم می‌توانیم در این راستا از آب خلیج استفاده كنیم. »ارزیابی محیط زیست، ‌مانعی بر سر راه كلنگ‌زنی‌هاست، مانعی مثبت كه می‌تواند ترمز پروژه‌هایی كه رنگ و بوی تعجیل دارند و پیش از موعد، كلنگ‌شان بر فرق زمین كوبیده می‌شود ‌را بكشد. شاید درنگ كردن در پروژه‌های اینچنینی كه قرار است آب را از میان زندگی مردمی بكشد بیرون و حواله كند چندین كیلومتر آن سو‌تر، ‌واجب‌تر باشد تا با عجله قیچی كردن روبان پروژه‌های سازندگی. شاید هم راهكارهایی چون بازچرخانی پساب‌ها، توسعه نرم‌افزری بخش كشاورزی، رشد كسب و كار سبز و تقویت بوم‌گردی و اكوتوریسم بتواند راهكارهای جایگزین انتقال آب شود. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha