بحث افزایش ظرفیت دانشجو در رشته های پزشکی عمومی و نحوه پذیرش در دوره های تخصصی پزشکی به شدت از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس مورد نقد قرار گرفته اما وزیر بهداشت تاکید می کند سهمیه ها بر اساس کارهای پژوهشی اعمال شده است.

بحث افزایش ظرفیت دانشجو در رشته های پزشکی عمومی و نحوه پذیرش در دوره های تخصصی پزشکی که مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس است در دستور کار امروز کمیسیون قرار دارد.

علی عباسپور تهرانی فرد در این زمینه به مهر گفت: در دوره های تخصصی پزشکی 20 درصد از سهمیه به رزمندگان و بر اساس تصمیم وزارت بهداشت 25 تا 50 درصد از سهمیه نیز به خانمها اختصاص دارد این در حالی است که اختصاص این سهمیه به خانمها در رشته هایی که نیاز مبرم برای حضور خانمها در آنها دیده نمی شود و مردان نیز می توانند در آن رشته ها شرکت کنند، نادرست است از سوی دیگر 25 درصد از سهمیه نیز که به مناطق محروم اختصاص دارد به کارمندان وزارت بهداشت اختصاص می یابد.

انتقاد از محدودیت پذیرش آزاد در دوره های تخصصی پزشکی

وی افزود: از این رو عملا برای رقابت آزاد در این دوره ها جایی باقی نمی ماند در حالی که تعداد داوطلبان برای ورود به این دوره ها زیاد است.

روش انحصارگرایانه وزارت بهداشت

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با این روش انحصارگرایانه بی مورد و غیرمنطقی وزارت بهداشت بسیاری از داوطلبانی از ورود به دوره های تخصصی محروم مانده اند و وزرات بهداشت این رشته ها را تحت سلطه خود درآورده است این در حالی است که بسیاری از بیمارستان های ما فاقد پزشک متخصص هستند و بیماران با مشکل مواجه اند.

وضعیت بسیار آشفته ای در تربیت نیروی انسانی پزشک وجود دارد

وی با انتقاد از اینکه تأمین نیروی انسانی پزشک و برنامه ریزی برای آن تنها در کشور ما توسط وزارت بهداشت انجام می شود به مهر گفت: وضعیت بسیار آشفته ای در تربیت نیروی انسانی پزشکی وجود دارد. دانشگاههای علوم پزشکی از سال 74 تا کنون بیش از سه برابر رشد کرده اند اما پذیرش دانشجوی پزشکی عمومی متأسفانه کاهش داشته و انحصارگری نامطلوبی در رشته های پزشکی عمومی به وجود آمده است.

عباسپور اظهار داشت: این در حالی است که نیاز به پزشک عمومی به ویژه در مناطق محروم و روستاها به شدت احساس می شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن این موضوع که پزشک پس از گذراندن هفت سال تحصیل می تواند در جامعه مشغول فعالیت شود، ما در آینده با وضعیت بحرانی در زمینه پزشک رو به رو خواهیم بود.

انتقاد از رشد پذیرش دانشجوی پزشکی دختر در سالهای گذشته

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مهر گفت: از سوی دیگر وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ کرده که در سالهای گذشته زنان را بیشتر از مردان در دوره های پزشکی عمومی پذیرفته است. این افزایش ظرفیت پذیرش برای خانمها مشکلاتی را به وجود آورده است. زنان پزشک به دلیل رسیدن به سن ازدواج و داشتن فرزند نسبت به مردان وقت کمتری را صرف طبابت می کنند و از انعطاف پذیری کمتری نسبت به مردان برخوردارند.

وی افزود: از این رو بحث افزایش ظرفیت در دوره های پزشکی برای جبران این مشکلات در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد تا از ریزش پزشک در آینده جلوگیری شود.

پذیرش دانشجو در دوره دستیاری بر اساس کار پژوهشی صورت می گیرد

مرضیه وحیددستجردی - وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این انتقاد اظهار داشت: نظر وزارت بهداشت در مورد سهمیه های دستیاری بر اساس کارهای پژوهشی اعمال شده است و هر کار دیگری هم که در این زمینه باید انجام شود نیازمند طرح پژوهشی است.

وی اضافه کرد: طرح پژوهشی به این معنا است که تمام کسانی که در آزمون های دستیاری پذیرفته شده اند باید وضعیتشان در قبل از شرکت در آزمون و پس از فارغ التحصیلی و کیفیت آموزش و استفاده از سهمیه ها بررسی شود و بر اساس نتایج این طرحها، آئین نامه های موجود تغییر کند.

وزیر بهداشت گفت: نمی توان در این زمینه اقدامات ناگهانی و فوری انجام داد این کار سالها در وزارت بهداشت مسبوق به سابقه بوده است و اگر نیاز باشد هر تغییری صورت گیرد باید این تغییر بر اساس کار پژوهشی باشد.

امکان کاهش سهمیه در دوره دستیاری

وی در خصوص اینکه آیا امکان دارد سهمیه های دستیاری کاهش یابد گفت: همه چیز امکان دارد و بسیاری از آئین نامه ها هم تغییر می یابد. آنچه در کمیسیون آموزش مجلس در مورد آن صحبت شده است در مورد سهمیه آزاد و زنان بوده است که آن هم باید نمایندگان مجلس نظرات خود را به صورت دقیق و واضح به وزارت بهداشت ارائه دهند و ما در معاونت آموزشی بر روی آن تحقیق می کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha