با وجود اینکه موتورسیکلت‌ها از نظر آلایندگی و ایمنی در وضعیت خوبی قرار ندارند و به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ‌هر موتورسیکلت حدود ۶ برابر خودرو با استاندارد یورو۴ ایجاد آلودگی می‌کند، تاکنون معاینه فنی برایشان اجباری نبوده است.

معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها اجباری می‌شود

سلامت نیوز: با وجود اینکه موتورسیکلت‌ها از نظر آلایندگی و ایمنی در وضعیت خوبی قرار ندارند و به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران، ‌هر موتورسیکلت حدود ۶ برابر خودرو با استاندارد یورو۴ ایجاد آلودگی می‌کند، تاکنون معاینه فنی برایشان اجباری نبوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، به گفته علی نوذرپور، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی خواهد شد و در مراکز معاینه فنی خط معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود. این درحالی است که خط‌های مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت در مراکز از گذشته وجود داشته ولی قانونی مبنی‌بر اینکه معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها اجباری شده باشد، در دستور کار قرار نداشته است.


 کاری باارزش، حتی اگر کاسب‌کارانه باشد
علیرضا اسماعیلی، فرمانده سابق پلیس‌راه کشور به «فرهیختگان» می‌گوید: «معاینه فنی موتورسیکلت‌ها حتی اگر با نگاه کاسب‌کارانه باشد، کار با ارزشی است، زیرا آلایندگی موتورسیکلت‌ها چندبرابر خودروهاست و اگر بتوانند مشکلات آلایندگی موتورسیکلت‌ها را حل کنند، می‌توان امیدوار بود آلودگی هوا کاهش یابد.»
او با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها هویت ندارند و برخی از آنها بدون پلاک تردد می‌کنند، می‌افزاید: «شیوه اجرای چنین طرحی اهمیت بسزایی دارد، زیرا موتورسیکلت‌ها مانند خودرو نیستند که یک پلاک ثابت برای راننده‌ای باشد و اگر تخلفی انجام داد بتوان به راحتی آن را پیگیری کرد.»
به گفته اسماعیلی اگرچه این طرح صد‌درصد قابل اجرا نیست، هرچقدر هم که اجرا شود می‌تواند کارساز باشد.
او می‌افزاید: «مدت‌هاست قانون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خاک می‌خورد و چه بهتر که این قانون هرچه سریع‌تر اجرایی شود. به نظر بنده حتی اگر بحث درآمدزایی هم در بین باشد بازهم ارزش دارد.»

 معاینه فنی موتورسیکلت‌ها کارساز نیست
هادی هاشمی، رئیس‌پلیس سابق راهور پایتخت می‌گوید: «معاینه فنی باید برای تمام وسایل نقلیه موتوری باشد. این موضوع عجیبی نیست که به تازگی اعلام می‌کنند قرار است برای موتورسیکلت‌ها معاینه فنی انجام شود؛ این کار باید از اول انجام می‌شد.»
او می‌افزاید: «اگر معاینه فنی درست و اصولی انجام شود، بسیاری از مشکلات آلایندگی هوا و ترافیکی حل می‌شود اما متاسفانه نگاهی که به معاینه فنی می‌شود، کاسب‌کارانه است.»
هاشمی با اشاره به اینکه موتور‌سیکلت‌ها وسایل نقلیه بدون پیگیری هستند، تاکید می‌کند: «واقعیت را باید پذیرفت که پیگیری موتورسیکلت‌ها کار غیرممکنی است. روزانه هزاران تخلف در سطح شهر توسط موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود، آیا پلیس می‌تواند آنها را پیگیری کند؟» او می‌گوید: «‌معاینه فنی موتورسیکلت‌ها ایده خوبی است اما زمانی که موتورسیکلتی برای انجام معاینه فنی اقدام می‌کند و مسئول مرکز ایرادات موتور را بگوید چه تضمینی وجود دارد که او این ایرادات را برطرف کند و باز هم برای معاینه فنی اقدام کند.»
به نظر هاشمی، معاینه فنی موتورسیکلت‌ها به نیت معاینه فنی انجام نمی‌شود و بیشترین دلیل اینکه بحث معاینه فنی مطرح شده درآمدی است که از این موضوع به دست می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha