محققان موسسه فرانهوفر موفق به ابداع کیسه های خون هوشمندی شده اند که با کنترل حرارت کیسه های خون می تواند از به هدر رفتن این منابع حیاتی و محدود در هنگام جراحی جلوگیری کند.

طی عملیات پر خطر جراحی، کمک جراحان ذخیره های خون را در دست نگه می دارند تا در صورت مواجهه با شرایط اضطراری به سرعت از آن استفاده کنند اما این خونها تنها در صورتی می توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرند که حرارت آن نسبت به حرارت استاندارد نگهداری خونهای ذخیره تغییری نکرده باشد. این به آن معنی است که معمولا بخشی از این منابع ارزشمند و محدود طی جراحی ها به هدر می روند.

محققان موسسه فرانهوفر برای مقابله با این مشکل کیسه های خونی هوشمندی ابداع کرده اند که تراشه رادیویی داخلی آن می تواند به صورت مداوم حرارت کیسه های خون و گروه خونی سازگار با بدن بیمار را کنترل کرده و از بروز خطا در هنگام جراحی جلوگیری می کنند.

ایده این ابداع بسیار ساده و در عین حال بسیار عملی است. مهمترین عاملی که محققان باید با آن مواجه می شدند برقراری ارتباط رادیویی از طریق تراشه بدون ایجاد اختلال در تجهیزات پزشکی بود که این مانع با استفاده از تراشه های هوشمند رادیویی برای برقراری ارتباط در سطح پایینی از انرژی امکانپذیر شد.

این سیستم بر روی سطحی قابل انعطاف ساخته شده است تا علاوه بر کنترل حرارت کیسه های خون بتواند با دریافت اطلاعات رادیویی که از مچ بند بیمار ارسال می شوند از بروز خطاهایی مانند تزریق گروه خونی اشتباه به بیمار جلوگیری کند. در عین حال این سیستم ارتباطی رادیویی می تواند موقعیت تجهیزات پزشکی که معمولا حرکت داده می شوند و یافتن آنها گاهی با تاخیر انجام می شود را کنترل کرده و با افزایش سرعت دستیابی به این تجهیزات از تعداد تجهیزات اضافی اتاقهای جراحی و هزینه های بیمارستانی بکاهد.

بر اساس گزارش گیزمگ، این پروژه تحت حمایت مالی وزارت اقتصاد و تکنولوژی آلمان قرار داشته و در ژانویه 2010 طی دوره ای 6 ماهه در دانشگاه پزشکی ارلانگن مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha