رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: تعرفه درمانی اگر کم باشد کارهای غیر ضروری و غیر اخلاقی شایع شده و بخش دولتی به منبع فساد تبدیل می‌شود. شرط اینکه پزشکی از دست مردم انعامی مطالبه نکند این است که حقش داده شود.

افزایش زیرمیزی و تشویق پزشکان به دریافت انعام از مردم

سلامت نیوز:رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: تعرفه درمانی اگر کم باشد کارهای غیر ضروری و غیر اخلاقی شایع شده و بخش دولتی به منبع فساد تبدیل می‌شود. شرط اینکه پزشکی از دست مردم انعامی مطالبه نکند این است که حقش داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس عباس آقازاده مسرور در رابطه با تعیین تعرفه‌های درمانی سال 95 و افزایش 10 درصدی آن گفت: روز گذشته بنابر اعلام هیأت وزیران تعرفه‌های درمانی سال 95 با افزایش 10 درصدی مواجه شد این تعرفه‌ها امروز به شورای عالی بیمه ارسال شده تا به صورت جزء به جزء و تفکیک شده افزایش درصدی تعرفه در گروه‌های مختلف پزشکی تعیین شود.

وی ادامه داد: متأسفانه پیش‌بینی افزایش 15 تا 20 درصدی تعرفه‌های درمانی را داشتیم و این را در زمستان سال گذشته به شورای عالی بیمه اعلام کردیم اما متأسفانه رقم تصویب شده کمتر از آن است. به همین دلیل آثار وخیم و نگران‌کننده‌ای برای اقتصاد سلامت پیش‌بینی می‌شود.

آقازاده مسرور گفت: در آغاز هر سال شورای عالی بیمه باید ارزش نسبی خدمات درمانی اعلام می‌کرد اما انجام نشد و آنچه مهم است موضع جامعه پزشکی و مجمع عمومی نظام‌پزشکی است. ما به دنبال چانه‌زنی بر روی افزایش درصد تعرفه نیستیم بلکه بحث اخلاقی آن مهم است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: ما می‌خواهیم شورای عالی بیمه یک بار با شجاعت و صداقت تعرفه‌های خدمات درمانی را آنچنان که واقعی است اعلام کنند تا مردم بدانند و به آرامش خاطر برسند اگر این تعرفه‌ها هم اعمال نشد مشکلی نیست فقط مبنای علمی تعرفه را اعلام کنند.

وی ادامه داد: مبنای علمی براساس قیمت تمام شده است که در هر رشته‌ای متفاوت بوده و ارزش نسبی خدمات بر پایه دانش فنی و نوع خدمت است.

آقازاده مسرور اظهار کرد: اگر شورای عالی بیمه یک بار برای همه اعلام بکند به افزایش دانش عمومی مردم منجر شده و به کاهش تنش‌ها در جامعه کمک می‌کند.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت:‌ اگر تعرفه واقعی اعلام شود جامعه پزشکی قول می‌دهد که از دریافت آن اجتناب کند. چرا که بیمه‌ها پشتوانه خوبی نیستند و این به مردم فشار می‌آورد. ما به دنبال آن هستیم که بار عمده تعرفه‌ها بر دوش مردم قرار نگیرد و این روند به شدت دنبال می‌شود.

وی افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها را پاسخگوی هزینه‌های افزایش یافته در نظام سلامت ندانست و گفت: پزشکان ما طلب سال‌ گذشته خود را به کامل از بیمه نگرفته و دیگر تأخیرهای 8 و 9 ماهه عادی شده است.

وی در مورد افزایش پدیده های غیراخلاقی به تبع این تعرفه ها گفت: جامعه پزشکی این شرایط را تحمل می‌کند. شرط اینکه پزشکی از دست مردم پول انعامی مطالبه نکند این است که حقش داده شود. جای انصاف نیست جراح عمومی که در یک شهرستان محروم که بیمارستان خصوصی ندارد خدمت می‌کند و کارانه‌اش 3 تا 4 میلیون تومان می‌شود آن هم با تأخیر انجام می‌شود را به باد کنایه بگیرند.

آقازاده مسرور افزود: ما با تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم مخالفیم و طبق قانون نظام پزشکی این کار منع شده و پیگرد قانونی دارد ولی در هر جرمی باید به دنبال زمینه‌های آن بود. چطور ممکن است پول ندهیم و دیر بدهیم ولی خدمت خوب هم بخواهیم.تیر خلاصی که با تعیین این تعرفه‌ها به اقتصاد سلامت زده شده در واقع به معنی افزایش پدیده‌های غیر اخلاقی است.

وی گفت: اقتصاد سالم باید بخش خصوصی را تقویت کند.زمانی که بخش خصوصی که باید کمک‌کننده دولت باشد نتواند حضور مؤثری داشته باشد لطمه می خورد .این موضوع به بخش دولتی هم ضرر می زند وقتی رقابت سالمی نباشد بخش دولتی انحصاری را به منبع فساد تبدیل می کند.

آقازاده مسرور افزود: در نتیجه خدمات القایی در بخش دولتی افزایش می‌یابد.تعرفه اگر کم باشد کارهای غیر ضروری و غیر اخلاقی شایع می‌گردد و برخی پزشکان به انجام آن تشویق می‌شوند شاید انجام این قبیل کارها زیاد نباشد اما همین میزان ناچیز هم نباید باشد.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت:‌ در آینده نزدیک قرار است نتایج کارشناسی خود را در مورد ارزش واقعی خدمات درمانی منتشر کنیم تا مردم و پزشکان به واقعیت نرخ تعرفه‌ها پی ببرند.

آقازاده مسرور افزود: برخی‌ها در این شرایط کاسه داغ‌تر از آش می‌شوند و از کارانه‌های چند صدمیلیونی پزشکان حرف می‌زنند در حالی که همین پزشکان در مناطق خیلی دوردست زندگی می‌کنند کودکان‌شان از تحصیل محروم می‌شوند و با دریافت مثلاً 10 میلیون تومان به باد انتقاد گرفته می‌شوند.

وی گفت:‌ما از معاون اول رئیس جمهور می‌خواهیم یک بار هم از موضع ما وضعیت را ببیند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس؛‌ در همین ارتباط علیرضا زالی نیز در نامه‌ای اعتراضی خطاب به معاون اول رئیس جمهور نوشت:: «اعلام شب گذشته تعرفه‌ها که به مثابه تیر خلاص در اقتصاد نظام سلامت کشور خواهد بود، انتظار حمایت سازمان نظام پزشکی از چنین تعرفه‌هایی چه در بخش دولتی و خصوصی غیرمنطقی خواهد بود و از نظر ما مقبول نمی‌باشد و بدیهی است از عوارض مترتبه مسبوق‌الذکر، این سازمان تبری خواهد جست. امید است با بازنگری در رشد تعرفه‌ها بار دیگر شاهد تحقق مؤلفه‌های تدبیر و امید در حوزه اقتصاد سلامت کشور باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha