یک متخصص مغز و اعصاب گفت: کاهش آب بدن در تابستان به علت تعریق فراوان است، به همین دلیل باید روزانه آب به صورت اندک اندک و با فاصله مصرف شود.

ارتباط حملات میگرنی با گرمای هوا/آب بنوشید

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: کاهش آب بدن در تابستان به علت تعریق فراوان است، به همین دلیل باید روزانه آب به صورت اندک اندک و با فاصله مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رضا کیانی ، با بیان اینکه به طور کل میزان شیوع میگرن در فصل گرما بیشتر است، گفت: به ازای هر 9 درجه سانتی‌گراد که هوا گرم می‌شود، بروز میگرن به میزان هشت درصد افزایش می یابد.

وی افزود: تابش آفتاب و نور آفتاب از دیگر عوامل ایجاد کننده سردرد در تابستان است که اغلب به علت نزدیکی خورشید به کره زمین در فصل تابستان شدت آفتاب بیشتر می‌شود و افراد دچار سردرد می‌شوند؛ به همین دلیل مسافرت هایی که اغلب در فصل تابستان اتفاق می‌افتد نیز می تواند عامل ایجاد سردرد شود.

کیانی چند عامل را باعث تشدید سردرد در فصل تابستان و منجر به افزایش حملات میگرنی دانست و گفت: گرما به عنوان یکی از این عوامل باعث گشاد شدن عروق و فشار در اعصاب مجاور عروق می‌شود که در نتیجه سر درد را به همراه دارد و مکانیزم دیگر تشدید کننده سردرد، کاهش آب بدن به علت تعریق فراوان در تابستان است.

وی تصریح کرد: کاهش آب بدن در اثر گرما، عامل مهمی است که می‌تواند باعث سردرد شود؛ بنابراین برای پیشگیری از کم آبی بدن باید روزانه به صورت مرتب و با فاصله و جرعه جرعه آب مصرف شود؛ زیرا مصرف یکباره آب به مقدار زیاد برای رفع تشنگی درست نیست.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه در فصل تابستان باید از ورزش های سنگین پرهیز کرد، خاطرنشان کرد: ورزش سنگین باعث کاهش زیاد آب بدن می شود که یکی از عوامل سردرد در فصل تابستان است. بنابراین می توان ورزش های تابستانی مانند استخر یا تنیس را جایگزین کرد، اما در صورت الزامی بودن ورزش سنگین در زیر آفتاب، این افراد باید آب به همراه خود داشته باشند تا با فاصله و جرعه جرعه از آن مصرف کنند.

وی بیان کرد: مایعات دیگری نیز می‌توانند جایگزین آب شوند، اما نوشیدنی‌های گازدار برای میگرن ضرر دارند و در فصل گرما نباید از این نوع نوشیدنی ها استفاده کرد و بهتر است از مایعات سنتی مانند دوغ، خاک شیر و مخلوط آب و آبلیمو تازه که بی‌ضرر هستند، برای رفع کم آبی استفاده کرد. اما مایعات شیرین برای میگرن مناسب نیست و به طور کل بهترین مایعات همان آب است که می تواند کاهش آب بدن در فصل گرما را جبران کند.

کیانی، رنگ ادرار را مشخصه مناسبی برای تشخیص کم آبی بدن دانست و عنوان کرد: پر رنگ بودن ادرار نشان از این است که بدن انسان به آب بیشتری احتیاج دارد، اما در صورت کم رنگ بودن ادرار میزان آب مورد نیاز بدن کمتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha