نماینده مردم خراسان جنوبی در شواری عالی استان‌ها نسبت به تعطیل شدن بهداشت و درمان عشایر این استان هشدار داد.

سلامت نیوز: نماینده مردم خراسان جنوبی در شواری عالی استان‌ها نسبت به تعطیل شدن بهداشت و درمان عشایر این استان هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سید حسن مقدس (نماینده مردم خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها)  در خصوص مشکلات بهداشتی و درمانی مردم این استان اظهار کرد: خراسان جنوبی تقریبا دومین استان محروم کشور از نظر  منابع،‌ شاخص‌های توسعه و بودجه است.

وی افزود: استان خراسان جنوبی از نظر اختصاص بودجه در میان استان‌ها یکی مانده آخر است و این مساله در تمام شاخص‌های توسعه از جمله بهداشت و درمان موثر است و در مجموع در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار نداریم.

پزشکان رغبتی به ماندن در استان خراسان جنوبی ندارند

نماینده مردم خراسان جنوبی  در شورای عالی استان‌ها گفت: یکی از مشکلات استان خراسان جنوبی مسئله پزشک خانواده است که به ازای هر3 هزار و 500 نفر جمعیت یک پزشک خانواده تعلق می‌گیرد و با توجه به اینکه این استان با 731 هزار نفر جمعیت، استان کم جمعیت و در عین حال با پراکندگی جمعیت بالا محسوب می‌شود که متاسفانه پراکندگی جمعیت با استاندارد پزشک خانواده در این استان همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: پزشکان تمایل و رغبتی به ماندن در استان خراسان جنوبی ندارند و به دلیل اینکه آمدن به این استان برای آنها به صرفه نیست؛ در اینجا حضور پیدا نمی کنند و به طور مثال در بخش مرکزی شهرستان سرایان که جمعیتی زیر 7 هزار نفر دارد یک پزشک خانواده تعلق گرفته است، در حالی که یک پزشک نمی‌تواند؛ جوابگوی جمعیت این شهر باشد.

شاخص‌های بهداشتی باید بومی‌سازی شود

مقدس ادامه داد:  شاخص‌ها باید تغییر کند و بومی‌سازی شود و متناسب با جمعیت و پراکندگی جمعیت باشد، چراکه نمی‌توان شاخصی را که در استان تهران، قزوین و استان‌های شمالی کشور داریم؛ در استان‌های با پراکندگی جمعیت بسیار بالا و جمعیت کم نیز برقرار کنیم. 

وی با بیان اینکه در بحث توزیع اعتبارات برای استان‌های محروم باید محرومیت، خشکسالی و وضعیت بارندگی مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: در حال حاضر دشت سرایان و فردوس به لحاظ منابع آبی جزو چهار دشت فوق بحرانی کشور و اولین دشت فوق بحرانی استان است و کمبود آب به شدت در این دشت احساس می‌شود.

نماینده مردم خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: دشت سرایان و فردوس با دریاچه ارومیه فرقی ندارد، اما دریاچه ارومیه روی زمین است؛ همه می‌بینند و اینجا منابع آبی زیر زمین است، در حالی که هر سال 72 سانتی‌متر، ما افت منابع آبی را در این دشت داریم. 

وی با اشاره به اینکه مشکلات بهداشتی و معیشتی مردم موجب شده است که درآمد مردم و اشتغال کم شود و همین مساله موجب پراکندگی جمعیت در استان خراسان جنوبی شده است، گفت:  در چند ماه گذشته 12 خانوار از یک روستا مهاجرت کرده‌اند و اینها تبعات اجتماعی خواهد داشت. 

وی در ادامه اظهار کرد: طبق سرشماری سال 90 استان خراسان  151هزار و 193 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت استان 732 هزار و 192 نفر است، باید این مساله در رابطه با تعیین شاخص‌های بهداشتی مورد توجه قرار بگیرد.

نبود مراکز درمانی شبانه‌روزی در شهرهای خراسان جنوبی

وی با اشاره به کمبود شدید پزشک در استان خراسان جنوبی گفت: به علت دوری و پراکندگی جمعیت پزشکان متخصص استقبالی از حضور در شهرهای این استان ندارند و به همین دلیل باید مابه‌التفاوت درآمدی که برای این پزشکان نسبت به شهرهای بزرگ مثل مشهد اصفهان و تهران یا خود مرکز استان بیرجند ایجاد می‌شود را دولت تامین کند تا رغبت برای پزشکان برای حضور در شهرهای کوچک این استان ایجاد شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در شهرهای کوچک استان خراسان جنوبی کلینیک‌های تخصصی زنان و زایمان نداریم و حتی در تامین نیروهای مراکز بهداشتی و درمانی مشکل داریم و به طور مثال در یک مرکز بهداشتی یک نفر وجود دارد که همه کارهای پذیرش، سرایداری،  خدمات و رانندگی را برای مرکز درمانی به تنهایی انجام می‌دهد؛ بنابراین باید دراین زمینه تدبیری اندیشیده شود، چرا که از نظر تامین همه نیروها اعم از پرستاری ، پزشکی و خدمات مشکلات عدیده‌ای در این استان وجود دارد.

مقدس با اشاره به اینکه درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی استان خراسان جنوبی در بسیاری از شهرها شبانه‌روزی نیست، گفت: مراکز درمانی روزی 8 ساعت کار می‌کنند در بخش‌ها  و شهرهای کوچک مردم حتی برای تزریقات در خارج از ساعات کاری باید به مرکز استان بروند.

عشایر مورد غفلت واقع شده‌اند

نماینده مردم خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از جمعیت این استان عشایر هستند، گفت: عشایر در شهرستان سرایان نابود شده‌اند، بطوریکه مسائل بهداشتی درمانی آنها تعطیل شده است و در تامین معیشت خود هم ناتوان هستند.

وی گفت: 17 سال است که در این شهرستان خشکسالی است و مراتع بسیار فقیر هستند و در عین حال 60 تا 70 کیلومتر با شهرهای بزرگ فاصله دارند؛ بنابراین امکان این که به مسائل بهداشتی و درمانی خود برسند؛ وجود ندارد.

مقدس ادامه داد: عشایر خراسان جنوبی در موضوعات بهداشتی و مشاغل مورد غفلت واقع شده‌اند و باید به این مساله توجه کرد که ما یک استان مرزی هستیم و اگر روستاهای ما از جمعیت خالی شود، مشکلات امنیتی و اجتماعی به وجود خواهد آورد که کسی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد، بنابراین باید به فکر ماندگاری جمعیت باشیم و دولت توجه بیشتری به این استان‌ها بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha