رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت:همچنان اعتیاد تزریقی عامل گسترش ایدز در کشور است اما رفتارهای پرخطر جنسی در کشور در حال افزایش است.

رفتارهای پرخطر جنسی در کشور در حال افزایش است

سلامت نیوز:رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت:همچنان اعتیاد تزریقی عامل گسترش ایدز در کشور است اما رفتارهای پرخطر جنسی در کشور در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، پروین افسر کازرونی دبا بیان اینکه 68 درصد کسانی که در کشور مبتلا به بیماری اچ‌آی‌وی هستند، از طریق اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: وزارت بهداشت با کمک دیگر دستگاه‌های بین بخشی از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تلاش کرده که برنامه کاهش آسیب را در این ارتباط به پیش ببرد و این برنامه با قوت از چند سال قبل شروع شده است.

وی با بیان اینکه وقتی که به آمار جهانی نگاه می‌کنیم 80 درصد کسانی که به این بیماری گرفتار شده اند از طریق راه‌های آموزشی و جنسی به آن مبتلا شده‌اند، ادامه داد: در کشور ما همچنان عامل  اصلی ابتلا به این بیماری اعتیاد تزریقی است.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت با بیان اینکه به معضل اعتیاد یک گروه خاصی گرایش دارد ولی ارتباط جنسی به طور طبیعی در افراد مختلف وجود دارد،افزود : در طی سال‌های اخیر ابتلا به این بیماری از طریق آمیزش  جنسی در کشور افزایش پیدا کرده است ، البته این به این معنا نیست که همه کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند دارای روابطی خارج از چارچوب بوده‌اند. برای مثال ما در این قضیه با خانم‌های متعهد و متقید به روابط خانوادگی روبه‌رو هستیم که این بیماری را از همسرشان گرفته‌اند.
 
 کازرونی با اشاره به گسترش رفتارهای پرخطر جنسی در کشور ادامه داد: در این مورد از یک طرف گروه‌های نوجوان و جوان مطرح هستند که آموزش کافی در این ارتباط ندارند و ارتباط میان والدین و نوجوانان در مورد این مسائل آنچنان قوی نیست.
 
وی با تاکید براینکه باید مهارت فرزند پروری والدین و همچنین مهارت جوانان و نوجوانان افزایش پیدا کند، تصریح کرد: از طرف دیگر آگاهی جامعه نسبت به این مسائل پایین است و شاید تعداد زیادی از مردم از جزئیات این بیماری و همچنین بیماری‌های آموزشی و چگونگی استفاده ازوسایل پیشگیری همچون کاندوم آگاهی نداشته باشند.
 
مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور با بیان اینکه مدتی است که کسانی که دارای سابقه سوءمصرف مواد به خصوص از راه تزریقی هستند  برای ترک و درمان در یک اردوگاه نگهداری نمی‌شوند چرا که این موضوع باعث افزایش تعداد مبتلایان به  ایذر می‌شود، تاکید کرد: جمع کردن معتادان در یک مکان از نظر علمی کاملا منسوخ شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha