انگار همین دیروز بود که مردم به تدبیر بالاترین مقام اجرایی کشور و امید به آینده روشن رای دادند تا احیای دریاچه ارومیه نخستین مصوبه هیات دولت باشد و رئیس جمهوری پس از حدود سه سال در سفر به آذربایجان غربی از تثبیت سطح آب این دریاچه و نقش محوری مردم سخن به میان آورد.

سلامت نیوز:  انگار همین دیروز بود که مردم به تدبیر بالاترین مقام اجرایی کشور و امید به آینده روشن رای دادند تا احیای دریاچه ارومیه نخستین مصوبه هیات دولت باشد و رئیس جمهوری پس از حدود سه سال در سفر به آذربایجان غربی از تثبیت سطح آب این دریاچه و نقش محوری مردم سخن به میان آورد.


به گزار ش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سخنان دکتر روحانی در جمع مردم ارومیه از یک سو وفای به عهد دولت و نجات دریاچه بیمار را در افکار عمومی زنده کرد و از سوی دیگر نقش مشارکت های مردمی در احیای نگین شمال غرب کشور را بار دیگر مورد تاکید قرار داد.


نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که این پیکره آبی زیبا که آب آن در حدود 2 دهه قبل با امواج خروشان و سهمگین ، جاده ها و باغ های پیرامونی را غوطه ور می کرد، نه در یک روز و یک سال بلکه در طول 20 سال به این حال و روز افتاده است.


از همین رو تثبیت آب دریاچه ارومیه را باید نتیجه تلاش های دولت تدبیر و امید و مشارکت های مردمی به شمار آورد و این جمله های دکتر حسن روحانی در آذربایجان غربی را یادآور شد که برای آیندگان بنویسید که دریاچه ارومیه به دست مردم آذربایجان احیا شد و  صندوق های رای تنها راه اصلاح کشور است.


رئیس جمهوری افزود: اگر شرایط و برنامه‌های مدون دولت در زمینه احیاء دریاچه ارومیه نبود، امروز سطح آب این دریاچه 120 سانتی متر دیگر کاهش داشت.
وی گفت: امروز به همت مسئولان و مردم، سطح آب دریاچه ارومیه افزایش یافته است و دولت قدم به قدم احیای آن را دنبال می‌کند.


وی با بیان اینکه 17 دستگاه اجرایی کشور مسئول احیاء دریاچه ارومیه هستند، افزود: دستگاه‌های اجرایی، کشاورزان، مردم استان و دانشگاهیان، تلاش و کمک فراوانی کردند تا امروز به این باور برسیم که دریاچه ارومیه قابلیت احیاء دارد.


مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال 1392 شمسی بالاتر آمده و شرایط آن به مرحله تثبیت رسیده است، گفت: افزایش سطح 45 سانتی متری دریاچه ارومیه مهمترین خبر منابع آبی کشور با نقش آفرینی دولت و ملت است.


محمد حاج رسولیها افزود: شرایط فعلی دریاچه ارومیه خیلی بهتر از پارسال است و در تابستان سال جاری نیز بدون شک وضعیت سطح آب بالاتر از تابستان سال گذشته خواهد بود.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: وقتی احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین مصوبه دولت مطرح می شود، یعنی دولت اهمیت این مسئله را درک کرده است اما همه افراد مسئول و مردم باید پای کار بیایند و بخشی از این همکاری شکل گرفته است.


عیسی کلانتری افزود: ساکنان حوضه آبریز دریاچه ارومیه اگر سالانه 2 میلیارد مترمکعب از آب مورد نیاز این پیکره آبی را به آن بدهند، بارقه های امید برای احیای این ذخیره اکولوژیکی شعله ورتر می شود.


وزیر نیرو از بهره برداری قریب الوقوع سد سیلوه در آذربایجان غربی نیز خبر داد و گفت: با بهره ‌برداری از سد سیلوه شاهد سرازیر شدن 95 میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه خواهیم بود.


حمید چیت چیان افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در راستای احیای دریاچه ارومیه بهره گیری کرد و که بخشی از این ظرفیت ها در آذربایجان غربی با مشارکت های مردمی، لایروبی شبکه های آبیاری و آبگیری سد سیلوه قابل تحقق است.


وی آذربایجان غربی را یکی از مستعدترین استان های کشور از نظر منابع آبی دانست و نقش مردم را در احیای این دریاچه محوری خواند.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: 16 رودخانه با یک هزار و 678 کیلومتر طول در حوضه های آبریز این استان جریان دارند و متوسط آورد این رودخانه ها یک میلیارد و 700 میلیون متر معکب در سال است.


کیومرث دانشجو افزود: پارسال لایروبی 85 کیلومتر از رودخانه های استان نقش کلیدی در انتقال آب به دریاچه ارومیه داشت و یک میلیارد و 261 میلیون متر مکعب از محل سدها در سال های 94 و 95 به این دریاچه رها سازی شده است.


اگرچه تدبیر دلتمردان در طرح احیا نقش مهمی را ایفا می کند اما مردم حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های شمال غربی کشور اصلی ترین محور نجات این دریاچه در حال نقاحت هستند و این نقش را می توانند در انتخاب عقلانیت به منصه ظهور برسانند.


آذربایجان غربی با حدود سه میلیون نفر جمعیت و 17 شهرستان دارای سه حوضه آبریز دریاچه ارومیه، زاب و ارس است؛ حدود 80 درصد از آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از طریق این استان تامین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha