سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 184247

چند سال پیش، محققان متوجه شدند کسانی که به شدت چاق هستند ممکن است به خاطر تفاوت در گیرنده های مزه، شیرینی را کمتر حس کنند، بنابراین برای جبران این مشکل غذاهای شیرین بیشتری می خورند. تحقیقات جدید نشان داده علاوه بر ایجاد تغییر روی گیرنده های مزه زبان، مغز کسانی که دچار اختلال تغذیه هستند نیز ممکن است مزه ها را متفاوت با همیشه پردازش کند.

آیا اختلالات تغذیه ای حس چشایی را تغییر می دهد؟

سلامت نیوز: چند سال پیش، محققان متوجه شدند کسانی که به شدت چاق هستند ممکن است به خاطر تفاوت در گیرنده های مزه، شیرینی را کمتر حس کنند، بنابراین برای جبران این مشکل غذاهای شیرین بیشتری می خورند. تحقیقات جدید نشان داده علاوه بر ایجاد تغییر روی گیرنده های مزه زبان، مغز کسانی که دچار اختلال تغذیه هستند نیز ممکن است مزه ها را متفاوت با همیشه پردازش کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، پزشکانی که اختلالات تغذیه ای را درمان می کند معمولا درباره یک قانون صحبت می کنند. بدون درمان، یک سوم کسانی که از اختلال تغذیه رنج می برند درمان می شوند، یک سومشان در طول زندگی دائما در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند، و یک سوم دیگر نیز بر اثر این مشکل جان خود را از دست می دهند. با درمان این آمار خیلی بهتر می شود، با درمان ۶۰ درصد این افراد می توانند ریکاوری کنند و ۲۰ درصد نیز تا حدودی ریکاوری به دست خواهند آورد، اما در این میان یک سوال ذهن همه را مشغول کرده: چرا درمان اختلال تغذیه اینقدر مشکل است؟ اختلال تغذیه ای مواد شیمیایی مغز را به روش های مختلف تغییر می دهد. درمان مناسب برای این بیماری بازگرداندن مواد شیمیایی مغز به همان حالت قبل از اختلال است، که خب مسلما امری است دشوار.

محققان نشان داده اند که اختلال تغذیه ای می تواند:

    چندین ماده شیمیایی عصبی را که سیگنال ها را از یک عصب به عصب دیگر منتقل می کنند مختل نماید، در نتیجه الگوهای فکری و رفتاری تغییر می کند.
    باعث تغییر ساختاری و فعالیت های غیر طبیعی در مغز می شود، مخصوصا اگر بیمار دچار آنورکسیا باشد و به اندازه کافی مواد ریز و درشت مغذی ها را دریافت نکند.
    کاهش ضربان قلب، به صورت بالقوه باعث کمبود اکسیژن در مغز می شود.
    روشی که مغز به پاداش ها واکنش نشان می دهد را تغییر می دهد.
    اندازه کلی مغز را کوچک می کند.
    تاثیر مضر روی مرکز احساسی مغز می گذارد، که ممکن است منجر به افسردگی، تحریک پذیری و احساس تنهایی کردن شود.
    باعث اختلال فکری می شود، از جمله بروز مشکل در انتخاب کردن، تغییر وظایف و اولویت ها.

تحقیقات اخیر یافته ای جدید را به این لیست اضافه کرده: اختلال تغذیه ای می تواند حس چشایی را تغییر دهد. چند سال پیش، محققان متوجه شدند کسانی که به شدت چاق هستند ممکن است به خاطر تفاوت در گیرنده های مزه، شیرینی را کمتر حس کنند، بنابراین برای جبران این مشکل غذاهای شیرین بیشتری می خورند. تحقیقات جدید نشان داده علاوه بر ایجاد تغییر روی گیرنده های مزه زبان، مغز کسانی که دچار اختلال تغذیه هستند نیز ممکن است مزه ها را متفاوت با همیشه پردازش کند.

محققان متوجه شدند خانم های مبتلا به آنورکسیا نروزا و خانم هایی که چاق هستند مزه های شیرین را جور دیگری پردازش می کنند. در حالی که خانم های مبتلا به آنورکسیا نروزا به شیرینی و طعم ها بیشتر حساس هستند، خانم های چاق کمتر آنها را حس می کنند. مشخص نیست که اختلال تغذیه گیرنده های حسی را تغییر می دهد و یا کسانی که به این اختلال حساس هستند دچار این تغییرات در حس چشایی می شوند. محققان می گویند در آینده برای درمان اختلالات تغذیه از ایجاد تغییر در حس چشایی کمک می گیرند.

اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان مبتلا به این مشکل هستید، لطفا هرچه زودتر در پی دریافت کمک و درمان باشید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha