سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 184258

خانه‌داری مساوی با ترک همه کارهای شخصی خانم خانه نیست. می‌شود خانه‌دار بود و در كنارش به كارهای مورد علاقه هم پرداخت، فقط با كمی تلاش و تحمل بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر. برنامه‌ریزی و استفاده از زمان‌های مرده، رمز موفقیت خانم‌های خانه‌دار است. این‌روزها دانشجویان زیادی در حال آماده شدن برای امتحانات هستند. در میان این دانشجوها و دانش‌آموختگان، خانم‌های زیادی وجود دارند كه باید در كنار رسیدگی به امور خانه و مراقبت از فرزندان، درس بخوانند و پایان ترم خوشی را برای خود رقم بزنند.

سلامت نیوز: خانه‌داری مساوی با ترک همه کارهای شخصی خانم خانه نیست. می‌شود خانه‌دار بود و در كنارش به كارهای مورد علاقه هم پرداخت، فقط با كمی تلاش و تحمل بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر. برنامه‌ریزی و استفاده از زمان‌های مرده، رمز موفقیت خانم‌های خانه‌دار است. این‌روزها دانشجویان زیادی در حال آماده شدن برای امتحانات هستند. در میان این دانشجوها و دانش‌آموختگان، خانم‌های زیادی وجود دارند كه باید در كنار رسیدگی به امور خانه و مراقبت از فرزندان، درس بخوانند و پایان ترم خوشی را برای خود رقم بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، اگر شما هم در این موقعیت قرار دارید حتما راهكارهای پیشنهادی ما را در این زمینه بخوانید و آنها را به‌كار بگیرید.

    به هم نریزید

اینكه شما هم درس بخوانید، هم خانه‌داری كنید و هم بچه‌داری، كار راحتی نیست. اگر در روزهای اول مواجهه با این اوضاع كمی گیج باشید هم طبیعی است. اما بهتر است سریع مختصات موقعیت خودتان را شناسایی كنید. مهم‌ترین كار این روزهای شما برای رسیدن به همه امور، اولویت‌بندی آنهاست.

    سحرخیز باشید

كودك شما برنامه خوابش به چه شكل است؟ شما باید چند ساعتی زودتر از او بیدار شوید و به درس‌های‌تان سری بزنید یا می‌توانید چند ساعت دیرتر از او بخوابید. اینها بستگی به‌خودتان و سیستم بدن‌تان دارد. می‌توانید در این ساعات به مطالعه درس‌ها بپردازید و در طول روز ساعاتی كه فرزندتان خواب است را صرف تثبیت آموخته‌های‌تان كنید یا حتی حین پخت‌وپز از خلاصه‌برداری‌هایتان استفاده كنید.

    خانه‌تكانی هفتگی

در این شرایط (روزهای آخر ترم و روزهای امتحان) بهتر است یك روز در هفته را به نظافت كلی خانه اختصاص دهید. این پیشنهاد با حضور كودك كوچك در خانه كمی سخت به‌نظر می‌رسد. اما اگر از خود كودك كمك بگیرید به یك بازی دو سر بُرد می‌رسید. به‌عنوان مثال خیلی از بچه‌ها عاشق جاروبرقی هستند. آن را روشن كنید و مقابل كودك‌تان قرار دهید و بخواهید كه مثل شما خانه را تمیز كند. در همین حال كه او مشغول بازی و انجام كار است شما سری به كمدهای اتاق‌ها بزنید و آنها را مرتب كنید. بعد هم سراغ حمام و دستشویی بروید و آنجا را برق بیندازید. با این روش، روزهای دیگر هفته شما فقط درگیر مرتب كردن ظاهر خانه می‌شوید درحالی‌كه اعماق خانه آرام و مرتب است. در این صورت، مرتب كردن خانه زمان كمتری را از شما می‌گیرد و با آرامش بیشتری می‌توانید به درس‌های‌تان برسید.

    پخت‌وپز را فراموش نكنید

حالا كه شما درس خواندن در كنار همه كارهای دیگر را انتخاب كرده‌اید، باید مراقب باشید تا حد امكان حواس‌تان به همه افراد خانواده هم باشد و آشپزخانه را تعطیل نكنید. برنامه‌تان را جوری بریزید كه حضور روح و جسم‌تان در خانه ملموس باشد. مثلا می‌توانید عصرها قبل از اینكه همسرتان از محل كار به خانه برگردد شام را آماده كنید. این زمان‌ها اغلب فرزندتان بیدار است و شما معمولا به درس خواندن نمی‌رسید. پس زمان را ذخیره كنید و كارهایی كه احتیاج به تمركز ندارند را در این اوقات انجام دهید. حتی می‌توانید شام را بیشتر درست كنید و بخشی از آن را به‌عنوان نهار روز بعد كنار بگذارید.

    برنامه‌های جزئی را فراموش نكنید

هراندازه برای ماندن درون خانه برنامه‌ریزی كنید و بخواهید كه در بهشت كوچك‌تان به دور از مشغله‌های این روزها با فرزندتان باشید، گاهی ناچار به ترك خانه هستید. امتحانات، كارگاه‌ها و كلاس‌های عملی بخشی از این اجبارها هستند. اگر نمی‌خواهید كودك‌تان را راهی مهد كنید، مجبورید با مادر یا یكی از دوستان‌تان هماهنگ باشید تا فرزندتان را چند ساعتی در نبود شما نگهداری كند. ساك وسایل كودك‌تان را از شب قبل آماده كنید و اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌اش را همراهش بگذارید. هنگام برگشت به خانه می‌توانید وسایل مورد نیاز آشپزخانه را خرید كنید. به این شكل با یك تیر چند نشان زده‌اید و به چند كار رسیده‌اید.

    از دوستان كمك بگیرید

اگر نمی‌توانید سر كلاس‌ها شركت كنید، شرایط‌تان را برای بعضی از دوستان‌تان در دانشگاه و محل تحصیل توضیح دهید. آنها حتما مشتاق كمك به شما هستند. از آنها بخواهید با اجازه استاد هر جلسه صدای ایشان را ضبط كنند و همراه با جزوه برای شما بفرستند. این راه میانبر خیلی خوبی است برای كم كردن زمان مطالعه و افزایش یادگیری شما.

    از همسرتان كمك بگیرید

تاریخ امتحانات را به همسرتان بگویید تا از برنامه شما باخبر شود و در این شرایط بیشتر از قبل به شما كمك كند. برنامه مهمانی‌ها و دعوت‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت كنید كه به كارهای خانه، فرزند و درس‌تان خللی وارد نشود. می‌توانید یك شب قبل از امتحان، خانه را به مرد خانه بسپارید و بخواهید كه شام را ایشان درست كنند تا شما به درس‌تان برسید. سعی كنید غذاهایی مانند برنج و تن‌ماهی، عدسی یا ماكارونی كه زمان خاصی نمی‌گیرند و با آماده‌كردن یكسری از وسایل آنها می‌توانید ادامه پخت را به همسرتان بسپارید، برای شب‌های امتحان درنظر بگیرید. اگر همسرتان علاقه‌ای به آشپزخانه و آشپزی ندارد می‌توانید به گزینه‌های همیشه حاضر روی میز فكر كنید، نیمرو! نیمرو هم در این زمان‌ها در دسته غذاهای لذیذ دسته‌بندی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha