سعید متصدی از برنامه ۳ساله برای حذف الزام‌آور کیسه‌های پلاستیک خبر داد و اعلام کرد: شماره گذاری برخی خودروها متوقف شده و شماره گذاری موتورهای کاربوراتوری هم از مهر ماه متوقف می‌شود.

ممنوعیت استفاده کیسه‌های پلاستیک در ایران تا ۳سال آینده

سلامت نیوز: سعید متصدی از برنامه ۳ساله برای حذف الزام‌آور کیسه‌های پلاستیک خبر داد و اعلام کرد: شماره گذاری برخی خودروها متوقف شده و شماره گذاری موتورهای کاربوراتوری هم از مهر ماه متوقف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه هفته محیط زیست در نشست خبری گفت: هفته محیط زیست با سه مقوله استفاده از ظرفیت های فردی، اجتماعی و دستگاهی می تواند مشارکت بیشتری از این سه گروه را فراهم کند تا هفته محیط زیست محدود به یک هفته نباشد و فعالیت ها ادامه دار شود.

او ادامه داد: درگیر کردن جوامع محلی، درگیر کردن سیستم های راهبری محلی و همراه کردن سیستم های عملی با کلیت کشور در این هفته باید دنبال شود و معاونت محیط زیست انسانی نیز قطعا به دنبال رسیدن به این موارد است.

متصدی گفت: در سال جدید سیاست مان را بر حذف کیسه های پلاستیکی گذاشتیم و برای این موضوع با همکاری جمع دانشگاهی برنامه ای سه ساله نوشتیم که طی سال اول آن اقدام داوطلبانه پیگیری می شود در سال دوم این اقدامات مدیریت شده ودر برخی موارد الزامی می شود ودر سال سوم الزاماتی را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعیین می کنیم.

او با اعلام اینکه امروز با مشکلات عدیده ای مرتبط با کیسه ای پلاستیکی رو به رو هستیم گفت: در هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی در جهان تولید می شود کیسه های پلاستیکی بیشترین اقلام را دارند ولی طول عمر هر کیسه پلاستیکی به طور متوسط ۱۲ دقیقه است که ۵۰ درصد آنها تنها یک بار مصرف می شوند.

متصدی با بیان اینکه تنها یک درصد کیسه های پلاستیکی در جهان بازیافت می شوند ادامه داد: از ۲۰ سال تا هزار سال طول می کشد که یک کیسه پلاستیکی تجزیه شود و آن پلاستیک تجزیه شده هم به طبیعت برنمی گردد بلکه به ذرات گرد و غبار بدل شده و یا وارد بدن آبزیان می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به آمار تولید ومصرف پلاستیک در کشور گفت: گفته می شود یک میلیون تن در سال در کشور تولید کیسه پلاستیکی داریم اما این اعداد تنها تخمین است و ممکن است آمار خیلی بیشتر از این باشد تنها درمیادین میوه و تره بار روزانه ۵.۵ تن کیسه پلاستیکی مصرف می شود.

متصدی با تاکید بر اینکه آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم امتناع از مصرف است گفت: حتی در کشورهایی مثل تایوان، هند، اندونزی، میانمار، بنگلادش و پاکستان در آسیا و روآندا، اریتره، سومالی، تانزانیا، بوتساوانا و کنیا در آفریقا مصرف کسه پلاستیکی را ممنوع کرده اند اما ما هنوز به این موضوع دست پیدا نکرده ایم.

او اعلام کرد: در آخرین جلسه ای که همین دیروز داشتیم نمایندگان فروشگاه ها، سازمان حمایت از مصرف کننده، پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزارت کشور را دعوت کردیم تا استفاده از ظرفیت فردی، اجتماعی و دستگاهی تنها به حرف محدود نشود.

او با اشاره به چهار گام refuse، reduce، reuse وrecycle یعنی امتناع از مصرف، کاهش مصرف، استفاده دوباره و بازیافت تأکید کرد: اقدامات داوطلبانه، مشارکت فروشگاه های بزرگ، ابلاغ قوانین منع توزیع و مصرف، ممنوعیت مصرف، اجبار فروشگاه ها به محدود کردن کیسه ها و... و. بخشی از گام هایی است که باید برداریم.

متصدی هدف کلی این برنامه را کاهش میزان مصرف و کاهش تولید وکاهش پراکندی کیسه های پلاستیکی عنوان کرد و اهداف رفتاری را اجتناب از مصرف همراه داشتن ساک دستی و موارد چند بار مصرف تا حد امکان و نهایتا استفاده مجدد از کیسه های پلاستیکی تا جای ممکن برشمرد.

توقف شماره‌گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ازهفته گذشته شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز در پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو متوقف شده است.

متصدی توضیح داد: براساس قانون مقرر شده بود از اول فروردین ۹۵ تمام خودروهای گازسوز یک پله ارتقای استاندارد داشته باشند که برخی به علت اهمال در این کار هفته پیش یا اخطار گرفتند یا شماره گذاری آنها متوقف شده است.

به گفته او سازمان حفاظت محیط زیست ماهانه خط تولید خودروها را کنترل می کند و اگر استاندارد تعریف شده را رعایت نکنند یا اخطار می گیرند و یا شماره گذاری آنها متوقف می شود که این روند شامل خودروهای گازسوز و بنزینی است.

او در خصوص موتورسیکلت ها نیز توضیح داد: براساس مصوبه سال ۹۳ دولت قرار شد موتورسیکلت های کاربراتوری از رده خارج و موتورسیکلت های انژکتوری تولید شود که این اقدام در برخی استان ها آغاز شده است در تهران نیز شهرداری اقداماتی تشویقی برای این کار ارائه می دهد.

متصدی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به علت تولید آلودگی بالا مخالف است و قرار است از اول مهرماه ۹۵ تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع شود که البته قرار است تولیدکنندگان ۹۰ درصد این فرایند را تا شهریورماه انجام دهند.

متصدی گفت: برای رسیدن به این هدف تمام مجوزهایی که سال گذشته به تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری داده شد به شرط دریافت برنامه زمان بندی برای حذف این موتورسیکلت ها از عرصه تولید تا شهریورماه است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: براین اساس تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری برنامه تنظیم شده خود برای حذف این موتورها را اعلام کردند که براساس این برنامه ریزی تا شهریور ۹۵ حداکثر ۱۰ درصد تولید موتورسیکلت کاربراتوری انجام می شود.

او تاکید کرد: تولید موتورسیکلت ها به طور مداوم کنترل می شود و اگر هر کدام از تولیدکنندگان طبق برنامه پیش نروند قطعا تولیدشان متوقف خواهد شد.

راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم

متصدی به توافق نشست پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: براساس این سند ایران ۴ درصد غیرمشروط و ۸ درصد مشروط به رفع تحریم ها موظف است تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

او گفت: براین اساس چند اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد که یکی از آن راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم است که در این راستا مکاتبانی با برخی صنایع داشتیم تا بتوانند اقدامات خود را در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گیرند که در این میان صنایع فولاد اعلام آمادگی کرد و اکنون منتظر دریافت پیشنهادات آنها هستیم تا بتوانیم از طریق صندوق سبز تغییر اقلیم از آنها حمایت کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان این که صندوق ملی محیط زیست نیز در کنار صندوق سبز تغییر اقلیم قرار گرفته است، گفت: با همکاری این دو صندوق درصدد اجرایی شدن سند اقتصاد کم کربن با موضوع تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم که براین اساس سه کمیته تخصصی شامل کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته تخصصی مذاکراتی و کمیته مربوط به هماهنگی های علمی در ذیل کمیته مقابل با آلودگی هوا ایجاد کردیم.

متصدی ادامه داد: این کمیته ها مباحث مربوط به اجرایی شدن اقتصاد کم کربن را پیگیری می کنند و تا کنون مکاتبات زیادی با سازمان های مرتبط داشته ایم.

او گفت: همچنین در تلاشیم تا به زودی بتوانیم سیستم پایش کشور را در خصوص کاهش و تولید گازهای گلخانه ای داشته باشیم که اجرای تمام این مباحث مستلزم همکاری تمام دستگاه ها با یکدیگر است و تاکید می شود تمام دستگاه ها در مباحث کاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha