سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 184264

تعداد روزهای پاک و سالم تهران نسبت به سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد ارتقاء کیفیت بنزین، الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو ۴، بارش های بهاری و وزش بیشتر باد از مهمترین عوامل بهبود کیفیت هوای پایتخت در ۷۲ روز گذشته از ابتدای سال ۹۵ بوده است.

حال هوای تهران خوب است، چرا؟

سلامت نیوز:  تعداد روزهای پاک و سالم تهران نسبت به سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش یافته است. بررسی ها نشان می دهد ارتقاء کیفیت بنزین، الزام خودروسازان به رعایت استاندارد یورو ۴، بارش های بهاری و وزش بیشتر باد از مهمترین عوامل بهبود کیفیت هوای پایتخت در ۷۲ روز گذشته از ابتدای سال ۹۵ بوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین در سال ۹۵ ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده اند تا هوای پایتخت رکوردی جالب توجه از خود به جای بگذارد.هوای تهران در چنین روزهایی معمولا  طبق سنت سال های باید دارای گرد و غبارهای بسیار باشد، اما امسال از این گرد و غبارها خبری نیست. سلامت آنلاین  در این گزارش دلایل بهبود نسبی کیفیت آب و هوای پایتخت را بررسی می کند.

افزایش ۱۸ درصدی روزهای پاک و سالم تهران

کیفیت هوای تهران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ بهبود یافته است. بررسی های ما از تعداد روزهای دارای هوای پاک، سالم، ناسالم برای گروه های خاص، ناسالم و بسیار ناسالم نشان دهنده بهبود نسبی کیفیت هوای پایتخت بوده است. بر اساس پایش گزارش های روزانه شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، همه روزهای سال ۹۵ تا امروز ۱۰ خرداد، پاک و سالم بوده و هوا در هیچ روزی ناسالم گزارش نشده است. به این ترتیب که هر ۱۰ روز گذشته از خردادماه دارای هوای سالم بوده است. در اردیبهشت ماه نیز شاهد یک روز پاک و ۳۰ روز سالم بودیم. در فروردین ۹۵ نیز ۱۲ روز پاک و ۱۹ روز سالم گزارش شدند که در نتیجه شاهد ۱۳ روز پاک و ۴۹ روز سالم در سال ۹۵ در تهران بوده ایم. این در طی همین مدت در سال ۹۴، ۱۶ روز هوای پاک، ۴۵ روز سالم و ۱۱ روز ناسالم برای گروه های حساس داشتیم. در خرداد ماه سال ۹۴، یک روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۹ روز هوای سالم گزارش شده بود. در اردیبهشت ماه نیز فقط یک روز هوای پاک، ۲۳ روز هوای سالم و ۷ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس داشتیم. در فروردین ماه پارسال نیز تعداد ۱۵ روز هوای پاک، ۱۳ روز هوای سالم و ۳ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس ثبت شده بود. به این ترتیب تعداد روزهای دارای هوای پاک و سالم از ۶۱ روز در سال ۹۴ به ۷۲ روز در سال ۹۵ در بازه زمانی یکم فروردین تا دهم خرداد ماه افزایش یافته است. افزایشی که میزان ۱۸ درصد بوده است.

استاندارد یورو ۴ آلودگی خودروها را نصف کرد

دکتر یوسف رشیدی درباره دلایل بهبود کیفیت هوای پایتخت با اشاره به روند کاهشی غلظت آلایند‌ه‌ها در سال‌های اخیر می‌گوید: اگر گرد و غبار را کنار بگذاریم، یکی از مهمترین علت‌های ارتقاء کیفیت هوای تهران، بهبود استانداردهای مرتبط با سوخت مخصوصا از شهریور ماه ۱۳۹۴ بوده که بر این اساس، سوخت با کیفیت مناسب در کلانشهرها به مردم تحویل داده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید می کند که ارتقاء استاندارد سوخت از یورو ۲ به یورو ۴ تاثیر چشمگیری بر کیفیت هوای پایتخت و کلانشهرها داشته است. به طوری که آلودگی ناشی از سوخت با استاندارد یورو ۴، نصف آلودگی ناشی از سوخت با استاندارد یورو ۲ است. وی اظهار امیدواری کرد که با یکپارچه شدن معاینه فنی خودروها و بهبود توسعه حمل و نقل عمومی، کیفیت هوای تهران از وضعیت فعلی نیز ارتقاء پیدا کند.

بارش های امسال کار خودرا کرد

رییس سابق پیش بینی هشدار سریع سازمان هواشناسی، مهمترین عامل ایجاد هوای پاک را وزش باد با سرعت کمتر از ۱۰ متر بر ثانیه می داند.  مهندس کمال امیدواربا اشاره به طوفان‌های ریزگرد معمول این فصل سال در تهران و غرب کشور می‌گوید: اصلا در علم هواشناسی، ریزگرد نداریم و آنچه هست «گرد و غبار» و «گرد و خاک» است.

وی تاکید می‌کند که با وجود بارش‌های خوب امسال در ایران و عراق، احتمالا در مناطقی که همواره محل خیزش گرد و غبار و انتقال آن به داخل کشورمان، گیاه روییده و پوشش گیاهی باعث شده که ایجاد طوفان های گرد و خاک به تعویق بیافتد.

آلودگی ناشی از طوفان سریع برطرف می‌شود

محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه معمولا در شش ماهه اول هر سال، آلودگی های زیادی را شاهد نیستیم می گوید: امسال بارندگی ها در خاورمیانه خوب بوده و باعث کاهش ایجاد طوفان های گرد و خاک در کشور شده است.

وی با اظهار اینکه در روزهای بهاری،شاهد وزش بیشتر باد نسبت به فصل های دیگر سال هستیم تصریح می کند: پیش آلودگی های ناشی از گرد و غبار به سرعت و در کمتر از چند ساعت فرو نشسته و هوا دوباره به حالت سالم خود باز می گردد. این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه نمی توان وقوع طوفان گرد و خاک را پیش بینی کرد اضافه می کند که فقط یکی دو ساعت پیش از ایجاد طوفان، بوسیله رادارها می شود وقوع آن را تشخیص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha