استاد دانشگاه برگن نروژ گفت: اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی در سال 2070 شاهد گرم شدن 2 درجه‌ای کره زمین خواهیم بود اما اکنون در برخی شهرهای استان این پدیده قابل مشاهده است.

سلامت نیوز:استاد دانشگاه برگن نروژ گفت: اگرچه بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی در سال 2070 شاهد گرم شدن 2 درجه‌ای کره زمین خواهیم بود اما اکنون در برخی شهرهای استان این پدیده قابل مشاهده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ناصر کرمی در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که امروز، 10 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کابوس افزایش 2 درجه سانتیگرادی دمای زمین موجب شده تا اروپا خود را برای مقابله با گرم شدن کره زمین آماده‌ کند و به همین دلیل اکنون درس تغییر اقلیم در اروپا اجباری شده است؛ طبق تحقیقات انجام‌شده، در سال 2070 اروپا 2 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر می‌شود و تمام این برنامه‌ها و اقدامات برای پس از آن سال است که چه اقداماتی باید انجام داد.

 

وی افزود: با بررسی میزان بارش‌ها می‌توان متوجه شد که از سال 1960 به بعد سال‌های ترسالی کمتر و سال‌های خشکسالی به تدریج بیشتر شده است که این نشان از تغییر اقلیم می‌دهد. بانک جهانی نیز برای اجرای یک برنامه جامع توسعه در کردستان عراق اولین پروژه تحقیقاتی خود را به تغییر اقلیم اختصاص داد که بر اساس این گزارش که رسمی است، روند تغییر اقلیم در منطقه شرق کردستان عراق که همجوار با مناطق غربی کشور ما نیز می‌شود با شیب معناداری در حال وقوع است.

 

کرمی تصریح کرد: خشکسالی یک امر طبیعی است که در یک بازه زمانی، دوباره باز می‌گردد اما اگر خشکسالی بیش از 30 سال ادامه یافت و به حالت طبیعی بازنگشت، این مساله به معنای نوسان اقلیم نیست بلکه تغییر اقلیم است که خشکسالی نامیده نمی‌شود و به آن خشکیدگی گفته می‌شود.

 

این اقلیم‌شناس با اشاره به کنفرانس محیط زیست اخیر پاریس عنوان کرد: در بهترین شرایط و حتی اگر تمام کشورها به توافقات پاریس عمل کنند، افزایش 3.5 درجه‌ای دمای زمین اجتناب‌ناپذیر است و این امر در هلال خصیب که شامل شمال آفریقا، منطقه بین النهرین و ایران است دو برابر خواهد بود.

 

کرمی ادامه داد: از 200 سال پیش تاکنون دمای زمین در اروپا تنها یک درجه افزایش یافته است اما مطالعات نشان می‌دهد که در عراق و در سوریه نیز دما 2 درجه سانتیگراد افزایش داشته است؛ بنابراین اگر گفته می‌شود که دمای زمین 3 درجه افزایش پیدا می‌کند، باید بدانیم که منطقه ما 5 درجه گرم‌تر خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که در 60 سال گذشته با مشاهده میزان و حجم رودخانه کرخه می‌توان متوجه شد که رودخانه به تدریج کوچک‌تر و محدودتر شده است، با اشاره به بررسی‌های انجام شده در خصوص میزان بارش در خوزستان و ارتباط آن با افزایش دما عنوان کرد: روند افزایش دما در شهر دزفول به عنوان یک نقطه شمالی، اهواز در مرکز و آبادان در جنوب استان از سال 1966 تاکنون نشان می‌دهد که افزایش دما با کاهش بارش همراه بود.

 

وی اظهار کرد: روند افزایش دما در دزفول افزایش تدریجی معناداری داشته است که همزمان شاهد کاهش بارش نیز هستیم و به شکل معناداری این وضعیت ادامه خواهد داشت. اهواز نیز وضعیتی مشابه دزفول دارد و در آبادان هم افزایش دما بیش از دزفول و اهواز بوده و سریعا به دو درجه رسیده است.

 

کرمی عنوان کرد: گزارش‌ها و آمارهای رسمی که مبنای برنامه‌ریزی کشورهای عربستان و قطر است نشان می‌دهد که به سمت سه درجه گرم شدن زمین می‌رویم و این امر به سرعت می‌تواند به یک چشم‌انداز تبدیل شود. بنابراین می‌توان گفت که خوزستان اکنون دو درجه گرم‌تر از قبل و شاهد کاهش 20 درصدی بارش نسبت به گذشته است و این امر موجب تغییر چشم‌انداز خوزستان می‌شود.

 

استاد دانشگاه برگن نروژ اضافه کرد: این وضعیت اثراتی در بخش کشاورزی، بخش اقتصاد و پس از آن اجتماع به دنبال خواهد داشت که می‌تواند زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی را از بین ببرد و وضعیتی مشابه وضعیت آفریقا و سومالی را ایجاد کند.

 

وی بیان کرد: تداوم این وضعیت به تغییر رفتار و ذهنیت افراد نیز منجر می‌شود و انسان‌ها افراطی‌تر و پرخاشگر خواهند شد. نگرانیم با تداوم این وضعیت، خوزستان دیگر جایی دلچسب برای زندگی کردن نباشد؛ در چند سال گذشته در شهرداری اهواز نظرسنجی انجام شد که طبق آن 97 درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی عنوان کردند که اگر شرایط مهاجرت مهیا باشد، از اهواز مهاجرت خواهند کرد.

 

این اقلیم شناس با تاکید بر تبعات وحشتناک تغییر اقلیم در خوزستان عنوان کرد: برای مقابله با این وضعیت دو راه‌حل وجود دارد. نخست این‌که بتوانیم تبعات تغییر اقلیم را کاهش دهیم و راهکار دوم این است که به دنبال فراهم کردن شرایطی برای تطبیق با این شرایط باشیم؛ مهمترین راهکار در این خصوص حفظ رطوبت خاک است و استاندار خوزستان باید به این موضوع اهمیت زیادی بدهد؛ به این معنا که گرد وخاکی نباشد و شرایط محیطی مطلوب باشد.

 

کرمی با بیان این‌که باید با پدیده از بین رفتن رطوبت خاک مقابله کرد، گفت: تبخیر یکی از مواردی است که می‌تواند رطوبت خاک را از بین ببرد. بنابراین باید هر چیزی که به تبخیر آب منجر می‌شود، در خوزستان ممنوع اعلام شود و باید تلاش کنیم تا رطوبت خاک حفظ شود. دریاچه‌هایی مانند دریاچه‌های سد کرخه، مارون و دیگر سدهای استان که موجب تبخیر آب می‌شوند، باید مطلقا ممنوع شوند.

 

وی تصریح کرد: انتقال آب یکی از مواردی است که رطوبت خاک را از بین می‌برد و باید از آن جلوگیری کرد. در ایران بحرانی‌تر از خوزستان استانی وجود ندارد که به آب نیاز داشته باشد. باید از هرگونه انتقال آب ممانعت کرد و از قطره قطره آن به عنوان ناموس خوزستان صیانت و از انتقال آن جلوگیری کنیم. حق خوزستان این نیست، بلکه باید آباد شود نه آنکه افسرده‌تر شود.

 

کرمی گفت: در پنج سال گذشته مطرح شد که ریزگردها سرنوشت خوزستان خواهد بود و در آن زمان بسیاری نیز عنوان کردند که در زمینه این پدیده بزرگنمایی شده است. اگر نمی‌توان از منابع خارجی گرد و خاک جلوگیری کرد اما منابع محلی و داخلی گرد و خاک که شامل زمین‌هایی کشاورزی رهاشده است، باید تثبیت و این کانون‌ها مهار شوند.

 

وی با انتقاد از اظهارنظرهای غیر اصولی در خصوص بارش‌های سیلابی اخیر در استان عنوان کرد: یک مقام مسئول در اظهارنظری عنوان کرد که «پس از سیل دیگر نباید نگران خشکسالی خوزستان در سال‌های آینده باشیم». مگر می‌شود با شش ساعت بارش مشکل خشکسالی استان برطرف شود. حتی یک سال و یا دو سال بارش طبیعی به معنای ترسالی و خروج خوزستان از خشکسالی نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha