در حالی كه بسیاری از كارشناسان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس تأكید دارند با توجه به افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت تا چند سال دیگر نیازی به افزایش تعرفه‌ها نیست اما رئیس سازمان نظام پزشكی و حتی قائم‌مقام وزیر بهداشت در برابر رشد متوسط 10 درصدی تعرفه‌ها جامعه را به داغ شدن بساط زیر‌میزی پزشكان تهدید كردند. این در حالی است كه وزیر اسبق بهداشت و عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است همین 10 درصد افزایش هم تنها بدهی دولت را افزایش می‌دهد و با عنایت به افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان در سال‌های قبل به چنین افزایشی نیاز نیست.

جور افزایش مزد درمان بر دوش بیماران

سلامت نیوز: در حالی كه بسیاری از كارشناسان حوزه سلامت و نمایندگان مجلس تأكید دارند با توجه به افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها در اصلاح كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت تا چند سال دیگر نیازی به افزایش تعرفه‌ها نیست اما رئیس سازمان نظام پزشكی و حتی قائم‌مقام وزیر بهداشت در برابر رشد متوسط 10 درصدی تعرفه‌ها جامعه را به داغ شدن بساط زیر‌میزی پزشكان تهدید كردند. این در حالی است كه وزیر اسبق بهداشت و عضو هیئت رئیسه مجلس معتقد است همین 10 درصد افزایش هم تنها بدهی دولت را افزایش می‌دهد و با عنایت به افزایش 120 تا 300 درصدی مزد درمان در سال‌های قبل به چنین افزایشی نیاز نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: پس از كشاكش‌های بسیار سه روز پیش هیئت وزیران با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۹۵ موافقت كرد. افزایش متوسط 10 درصد برای مزد درمان در بخش خصوصی و دولتی نه تنها نتوانست به اعتراضات گسترده پزشكان نسبت به اعلام دیر‌هنگام تعرفه‌ها پایان دهد بلكه سر و صدای زیادی را هم به پاكرد. اعتراضات گسترده نظام پزشكی و حتی وزارت بهداشت به رشد 10 درصدی تعرفه‌های درمان در سال جاری در حالی است كه مزد درمان در ایران نسبت به بسیاری از كشورهای جهان بالاتر است، به گونه‌ای كه به گفته پروفسور علی گرجی، رئیس مركز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان درآمد یك جراح مغز و اعصاب در ایران پنج برابر كشور آلمان است، آن هم در شرایطی كه پزشكان ایرانی ۵ درصد پزشكان آلمانی به بیمار سرویس ارائه می‌كنند؛ اظهار‌نظری كه با واكنش‌های تند نماینده صنف پزشكان در ایران مواجه شد.
 
تهدید به بد اخلاقی در جامعه پزشكی
در این میان پزشكان و نماینده صنف آنها یعنی سازمان نظام پزشكی به رقم افزایش تعرفه‌های درمان معترضند. علیرضا زالی، رئیس كل سازمان نظام پزشكی مثل همیشه دست به قلم شد و در نامه اعتراض‌آمیز خود به به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به طور رسمی از افزایش 10 درصدی تعرفه‌های درمان اعلام تبری كرد و گفت: انتظار حمایت سازمان نظام پزشكی از چنین تعرفه‌هایی چه در بخش دولتی و خصوصی غیرمنطقی خواهد بود و از نظر ما مقبول نیست و این سازمان تبری خواهد جست.

وزیر بهداشت هم در برابر افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها یكی به نعل و یكی به میخ زد و گفت:‌به نظر من انتظار بخش خصوصی منطقی بوده و ما و سازمان نظام پزشكی از آذر سال گذشته برای تعرفه‌ها رقم ۱۵ درصد افزایش را پیشنهاد داده بودیم اما با توجه به بررسی شرایط بودجه‌ای توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و تصمیم هیئت وزیران، بنا شد تعرفه‌ها در سال جاری ۱۰درصد افزایش یابد. سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در عین حال تصریح كرد: باید به قانون پایبند باشیم و آن را رعایت كنیم.
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت هم مانند آقای وزیر در موضعی دو وجهی با بیان اینكه اكثر جامعه پزشكی وفادار هستند و تعرفه‌ها را رعایت خواهند كرد، گفت: ممكن است اگر تدبیر اساسی در تعرفه صورت نگیرد، برخی از بداخلاقی‌ها در جامعه شكل بگیرد به طوری كه دود آن هم به جامعه پزشكی و هم به چشم جامعه می‌رود.
 
هرج و مرج با افزایش تعرفه‌ها
ضلع سوم واكنش‌ها به ماجرای افزایش 10درصدی تعرفه‌ها به بهارستانی‌ها مرتبط است؛ نمایندگان مردم در خانه ملت كه پیش از این نیز موضع خود را درباره تعرفه‌های سال 95 اعلام كرده و رأی به ثبات همان تعرفه‌های پیشین داده بودند. حریرچی هم با اشاره به اینكه برخی از همكاران مجلس به افزایش تعرفه 10 درصدی اعتراض داشتند، گفت: شاهد برخی مخالفت‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی نیز هستیم. مسعود پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت و نایب‌رئیس مجلس دهم یكی از مخالفان افزایش تعرفه‌های درمان است. وی با بیان اینكه افزایش تعرفه‌های پزشكی بازار سلامت را با هرج‌ومرج مواجه می‌كند، گفت: لازم بود دولت ابتدا اعتبار لازم را تأمین و سپس سیاست افزایش تعرفه‌ها را اجرایی می‌كرد. به باور وی در پی افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها ممكن است كسری بودجه بیمه‌ها به 20 درصد افزایش یابد زیرا با افزایش تعرفه‌ها، مصرف نیز بیشتر شده و در این میان مشكلات نیز افزوده‌تر می‌شود لذا بهداشت و درمان با مشكل مواجه می‌شود. پزشكیان با شرح مشكلات بودجه‌ای دولت افزود: اكنون دولت قادر نیست بدهی خود را به بیمه‌ها بپردازد و هشت ماه است كه بدهی دولت به بیمارستان‌ها پرداخت‌نشده در چنین شرایطی چگونه امكان پرداخت هزینه‌های ناشی از افزایش تعرفه‌ها را دارد؟ حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم نیز چند ماه قبل از این در اظهار‌نظری درباره تعیین تكلیف تعرفه‌های سال جاری گفته بود:‌با توجه به اینكه در كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشكی به‌طور چشمگیری افزایش پیدا كرد لذا نیازی نیست تا دو الی سه سال آینده تعرفه‌های پزشكی افزایش یابد.

به باور رئیس كمیسیون بهداشت مجلس نهم واقعیت آن است كه بعد از اعلام تعرفه‌ها در كتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، هزینه‌های خدمات سرپایی افزایش چشمگیری پیدا كرد، در حالی‌كه بیمه‌ها نیز حمایت كافی از آن ندارند و به همین سبب اكنون پرداختی از جیب مردم نیز افزایش‌ یافته است.
 
بار افزایش مزد درمان بر دوش بیماران
افزایش 10 درصدی تعرفه‌های درمان و اعتراض پزشكان و نمایندگان آنها به این رقم در حالی است كه رشد تعرفه‌ها در دولت یازدهم نسبت به قبل بی‌سابقه بوده و مزد درمان 5/1 تا سه برابر شده است. آن هم در شرایطی كه درآمد سایر اقشار جامعه مانند كارگران درصد ناچیزی افزایش داشته و از آنجایی كه بیمه‌ها هم در اغلب شرایط از وظایف خود سر باز می‌زنند بار افزایش مزد درمان بر دوش مردم می‌افتد و خبری از نقش‌آفرینی بیمه‌ها نیست.
 
رتبه نخست ایران برای درآمد پزشكان
روی دیگر این ماجرا اما درآمدهای بیش از اندازه پزشكان متخصص و فوق تخصص كشورمان است كه در مقایسه‌ای با دیگر كشورها شكاف عمیقی میان اقشار مختلف جامعه با این سفید‌پوشان می‌توان شاهد بود. براساس مقایسه اجمالی درآمد پزشكان در ایران و برخی كشورهای توسعه‌یافته كه در سال 92 منتشر شد ایران برای پزشكان متخصص بهشت درآمدی است. برای انجام این مقایسه از داده‌های نشریه اشپیگل برای درآمد پزشكان در چند كشور منتخب جهان (2006) استفاده شده و میانگین درآمد پزشكان یكی از بیمارستان‌های عمومی غیر‌دولتی درجه یك و سطح سوم شهر تهران (2009 / 1388)، به عنوان معیاری برای سطح درآمد پزشكان متخصص كشورمان مورد استفاده قرار گرفته است.

میانگین درآمد سالانه پزشكان متخصص ایرانی به دلار 418 هزار و 529 است كه نسبت درآمد پزشكی آنان به سرانه نیز برابر با 37 است، بنابراین در مقایسه‌ای با دیگر كشورهای جهان این نتیجه حاصل می‌شود كه درآمد متخصصان پزشك ایرانی در رتبه نخست جهان قرار دارد. این در حالی است كه درآمد یك پزشك متخصص در كشورهایی مانند امریكا، ‌انگلیس، ‌فرانسه، ‌هلند، ایتالیا و دانمارك دو تا شش برابر درآمد سرانه آن كشور است. با تمام این حرف‌ها اما پزشكان كشورمان نسبت به افزایش 10 درصدی مزد درمان معترضند و دیگر اقشار جامعه را كه با افزایش متوسط 14 درصدی چیزی حدود یك میلیون تومان درآمد دارند به افزایش زیر میزی تهدید می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha