یکی از معضلاتی که چند وقتی است دامنگیر نظام درمان کشور شده است کمبود برخی از داروها است. این مورد گاه به دلیل حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات صورت می‌گیرد و گاه به علت اپیدمی‌ها و بیماری‌های فصلی است ولی گاه دلیل کمبودها، می‌تواند اشکالاتی در تولید کارخانجات باشد.

انبار بیمارستان‌ها خالی از سرم است

سلامت نیوز: یکی از معضلاتی که چند وقتی است دامنگیر نظام درمان کشور شده است کمبود برخی از داروها است. این مورد گاه به دلیل حمایت از تولید داخل و جلوگیری از واردات صورت می‌گیرد و گاه به علت اپیدمی‌ها و بیماری‌های فصلی است ولی گاه دلیل کمبودها، می‌تواند اشکالاتی در تولید کارخانجات باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، یکی از دغدغه‌های یک ساله اخیر در خصوص کمبودها، به کمبود سرم قندی-نمکی بر می‌گردد. سرمی که قدم اول بسیاری از درمان‌ها است. از سال گذشته بارها شاهد اخباری مبنی بر کمبود سرم در بازار بودیم که بعد از طی ماه‌ها این مشکل حل شد؛ اما متاسفانه در چند روز اخیر مجددا شاهد بروز کمبود سرم در کشور شده‌ایم. شنیده‌ها حاکی از این است که در بیمارستان‌ها نیز خرید این قلم دارو به صورت روزانه صورت می‌گیرد و انبار بیمارستان‌ها خالی از سرم است. این مشکل در سایر مراکز درمانی و داروخانه‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

وضعیت شهرستان‌ها نیز کم و بیش شبیه اوضاع کمبود سرم در تهران مشابه است. به طوری که داروخانه‌ها ملزم به خرید به صورت نقدی شده‌اند این در حالی است که خرید نقدی برای داروخانه‌ها نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد.

غلامی، رئیس داروخانه 13 آبان از دلایل کمبود سرم در کشور اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و با تاکید بر کمبود این قلم دارو در کشور می‌گوید: «اطلاعات من هم در خصوص دلایل کمبود سرم به اندازه شما است. الان حدود یک سال است که با تهیه و توزیع سرم مشکل داریم. از دلایل آن خبری نداریم و تنها می‌دانیم که کارخانجات در این زمینه مشکل دارند. در خصوص چگونگی مشکل اطلاعی نداریم و سازمان غذا و دارو باید در این زمینه توضیح دهد.»

غلامی در خصوص موجودی سرم در داروخانه‌ها توضیح می‌دهد: «سرم در داروخانه‌ها وجود دارد ولی ما هم با مشکل تهیه می‌کنیم. ما درحال حاضر خریدهای خود را نقدی پرداخت می‌کنیم. با وضعیت نامطلوب بیمه‌ها و مشکلات پرداختی‌هایی که داریم این مشکل هم به آنها دامن زده و باید سرم را نقدی خریداری کنیم و این موضوع به اقتصاد چرخه داروخانه فشار وارد می‌کند.»

او در خصوص فروش سرم در داروخانه‌ها می‌گوید:‌ «داروخانه‌ها سرم را با نسخه می‌فروشند و در حقیقت این‌طور نبوده است که در این یک سال بیماری بدون سرم مانده باشد؛ اما کاری که هست تهیه سخت سرم است و نگرانی ما همیشه سر جای خود باقی مانده و در یک سال گذشته هیچگاه از وجود سرم در بازار آسوده خاطر نشده‌ایم.»

 غلامی در پایان تاکید می‌کند: «مشکل در تولید سرم است که البته دلیل واضح آن را نمی‌دانیم.»

یکی از دلایلی که گفته می‌شود بازار با کمبود سرم مواجه است، ورود به فصل تابستان است. این موضوعی است که معاون غذا و داروی کرمانشاه به آن اشاره دارد و می‌گوید: «در فصل تابستان معمولا مصرف سرم بالا می‌رود. کارخانه‌ها اصولی دارند که بر اساس آن در مقطعی دست به تعمیرات زده و استانداردسازی می‌کنند. در واقع به خاطر رعایت کردن اصول تولید، کارخانجات در مقطعی از زمان تولیدات خود را قطع می‌کنند. یکی از دلایل کمبود می‌تواند این باشد.»

امید عبیدی با بیان اینکه این موضوع مشکل حادی نیست توضیح می‌دهد:‌ «در خصوص درمان می‌توان سرم را جایگزین کرد مثلا سرم قندی-نمکی را با سرم یک دوم-یک سوم جایگزین کرد.»

او همچنین از واردات سرم در مقطعی کوتاه خبر می‌دهد و می‌گوید: «برای جبران کمبودهای اخیر در مقطعی از زمان سرم را وارد کردند.»

یکی از مواردی که باید در بیمارستان‌های کشور پیش‌بینی شود، ذخیره سرم در بیمارستان‌ها و پیش‌بینی مصرف سرم در هر بیمارستان و البته در نظر گرفتن فصل گرما بالارفتن میزان مصرف سرم است. معاون غذا و داروی کرمانشاه نیز به این موارد اشاره کرده و اضافه می‌کند: «برخی بیمارستان‌ها مصرف بالاتری دارند که باید این موضوع را پیش‌بینی می‌کردند. بیمارستان‌ها باید اینگونه موارد را پیش‌بینی کنند و ذخیره داشته باشد. بیمارستان باید حداقل برای سه ماه ذخیره داشته باشد. این دستورالعملی است که وزارتخانه هم داده است.»

عبیدی تصریح می‌کند: «متاسفانه در این فصل سرم در بخش سرپایی زیاد مصرف می‌شود و به کمبود در بیمارستان‌ها دامن می‌زند و در واقع کمبود سرم را تشدید می‌کند. البته اولویت اول با بیمارستان‌ها و بخش بستری است. در مقطعی که خیلی کمبود است اولویت اول با بیمارستان‌ها است با توجه به اینکه باید خود بیمارستان تمهیداتی برای تهیه سرم داشته باشد.»

او در خصوص وضعیت کمبود سرم در شهرستان‌ها نیز می‌گوید: «وضعیت در شهرستان‌ها متفاوت است. در برخی از شهرستان‌ها تجویز بالا است و قطعا با کمبود مواجه می‌شوند در برخی کمتر است و نمی‌توان گفت یکسان است اما همه جای کشور کمبود وجود دارد.»

یکی دیگر از مواردی که در خصوص علت کمبود سرم گفته می‌شود، این است که تمرکز شرکت‌های دارویی روی تولید سرم‌های تزریقی بیشتر است. در این خصوص مهدی پیرصالحی، معاون سابق سازمان غذا و دارو و مدیرعامل فعلی دارو پخش می‌گوید: «توقف‌های طولانی و چندباره خط تولید سرم برای ادامه تعمیرات یکی از دلایلی بود که در سال گذشته موجب ایجاد مشکل عدم دسترسی به آن بود تا آنجا که حتی افزایش تولید در سال گذشته به‌دلیل کمبودهای قبلی نتوانست نیازها را کامل کند.»

پیرصالحی اضافه می‌کند: «در نتیجه مقرر شده ۵ شرکت تولید‌کننده سرم در کشور که اتفاقا سهم یکسانی در تولید دارند با افزایش ظرفیت کمبودها را برطرف کنند.»

او تصریح می‌کند:‌ «درست است که کمبود سرم وجود دارد اما یکی از دیگر دلایلی که باعث شده تا از موجودی سرم شست‌وشو در داروخانه‌ها کاسته شود تمرکز عموم کارخانه‌ها بر تولید سرم‌های تزریقی به دلیل قابلیت شست‌وشو آنها است در حالی که خلاف این یعنی مصرف سرم شست‌وشو برای تزریق نمی‌تواند مورد تایید باشد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha