چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 184372

در حالی روز یکشنبه گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نسبت به فعالیت مخرب تعداد بسیاری از معادن شن و ماسه که در غرب و جنوب غرب تهران مشغول فعالیت هستند هشدار داد که به‌نظر می‌رسد اراده جدی برای تعطیلی معادن متخلف وجود ندارد.

تلاش‌های بر باد رفته با فعالیت غول‌های شنی

سلامت نیوز: در حالی روز یکشنبه گذشته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نسبت به فعالیت مخرب تعداد بسیاری از معادن شن و ماسه که در غرب و جنوب غرب تهران مشغول فعالیت هستند هشدار داد که به‌نظر می‌رسد اراده جدی برای تعطیلی معادن متخلف وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، آنچنان كه شواهد نشان می‌دهد هنوز برداشت بی‌رویه تعداد بسیاری از معادن شن و ماسه از بهترین اراضی طبیعی شهرقدس و شهریار ادامه دارد. این در حالی است كه 4معدن 400هكتاری منطقه‌18پایتخت نیز با وجود بازدیدهای مكرر مسئولان دولتی و قضایی، هنوز بلاتكلیف باقی مانده‌اند؛ معادنی كه بخش اعظمی از آنها تعطیل شده‌اند اما ماجرای اجرای طرح تفرجگاهی به جای گودال‌های عمیق‌شان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به هر حال معادن شن و ماسه طبق پایش‌های صورت گرفته اداره‌كل محیط‌زیست استان تهران، یكی از اصلی‌ترین كانون‌های تولید گردوغباری شهر تهران، شهرقدس، شهریار و ملارد به‌حساب می‌آیند. اینها باعث شده تا ابتكار اعلام كند معادن شن و ماسه همه تلاش‌ها برای رفع آلودگی هوا در حوزه بنزین و... را با وزش باد، بر باد دهند. وی گفت: «معادن بزرگ شن و ماسه گودهای عظیم چند‌ده‌متری در جنوب تهران حفر كرده‌اند كه گویا تا مواد مذاب زمین بیرون نزند دست از حفاری برنمی‌دارند. به همین‌خاطر با یك‌باد، ‌خاك شهر را برمی‌دارد.» به‌گفته وی تنها به‌دلیل منافع مالی حداكثر ۳ تا ۴هزار نفر كه مجوز فعالیت هم دارند، ۱۱میلیون نفر باید خاك تنفس كنند.

پلمب موقت فایده ندارد

چمران، رئیس شورای شهر تهران ازجمله افرادی است كه طی مدت اخیر نسبت به عدم‌واكنش لازم درخصوص معادن شن و ماسه، هشدار داده است؛ آنگونه كه وی در گفت‌وگو با همشهری اظهار كرد: «پلمب‌های موقت معادن شهرقدس و شهریار فایده‌ای ندارد.»وی به كامیون‌های آلاینده معادن كه پلیس برخورد لازم با آنها را به‌خاطر نداشتن چادر ندارد هم اشاره كرد.

اینطور كه وی گفت البته كامیوندارها نسبت به كاهش آلایندگی سوخت چندان مقصر نیستند چراكه گازوئیل غیراستاندارد تا 5هزار پی‌پی‌ام مصرف می‌كنند؛ درحالی‌كه با كلی تلاش مدیریت شهری گازوئیل 500پی‌پی‌ام در اختیار شركت واحد قرار می‌گیرد كه تأثیر قابل توجهی در كاهش آلایندگی دارد؛ اگرچه با 50‌پی‌پی‌ام و استاندارد یورو4 فاصله معناداری دارد. چمران به شركت‌های خودروسازی بزرگ دنیا به‌ویژه در آلمان اشاره كرد كه سوخت 25پی‌پی‌ام كه اصلا آلایندگی ندارد، عرضه می‌كنند.

تولید بتن از لاستیك خودرو

اسد عبدی یك‌كارشناس در حوزه معدن است كه دوره دكتری را در رشته سنگ‌شناسی رسوبی می‌گذراند. وی هم فعالیت بحرانی معادن شن و ماسه غرب تهران را مورد تأیید قرار داد و گفت: «متأسفانه مطالعه جامع درخصوص روش‌های تولید شن و ماسه و سیمان در كشورمان صورت نگرفته و اغلب بهره‌برداران روش‌های ساده برداشت از منابع آبرفتی را انتخاب می‌كنند.» به‌گفته وی سیمان، بتن و آسفالت هم كیفیت لازم را ندارند و در بازه‌های زمانی كوتاه یكساله فرسوده می‌شوند. نكته مهم مورد اشاره عبدی این بود كه وقتی مصالح كیفیت لازم را ندارند به 2روش نهایتا منجر به آسیب محیط‌زیست می‌شوند؛ اول اینكه نخاله حاصل از تخریب آنها به چرخه تولید بازنمی‌گردد و دوم هم اینكه برای تولید مجدد‌‌شان، مواداولیه باید از طبیعت تهیه شود. وی ادامه داد: «امروزه در دنیا از نخاله ساختمانی و مخلوط حاصل از گودبرداری‌ها برای تولید شن و ماسه و بتن بسیار مقاوم استفاده می‌كنند. حتی مطالعه‌ای وجود دارد كه توانسته‌اند از لاستیك خودرو نوعی بتن برای ساخت‌وساز تولید كنند.»

ناامیدی مدیریت شهری قدس

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر قدس، شهریار و شهر قدس در گذشته به ریه تنفسی استان تهران معروف بودند اما در سال‌های گذشته با افزایش فعالیت معادن شن و ماسه و ترافیك، این دو شهر آلوده شدند. محمدزاده پودینه اعلام كرد كه معادن شن و ماسه متخلف آنقدر تعدادشان زیاد و حوزه فعالیت‌شان گسترده شده كه مدیریت شهری شهرقدس از ‌همكاری سایر دستگاه‌ها در امر ساماندهی معادن شن و ماسه اطراف این شهر ناامید شده است.

هزینه سنگین نخاله بردوش شهرداری و شهروندان

رئیس انجمن بازیافت نخاله و تولید شن و ماسه استان تهران انتقاد بسیار جدی نسبت به نحوه مجوز دادن به معادن شن و ماسه و دریافت عوارض از آنها دارد. این‌طور كه امیر رعیتی گفت، در اكثر نقاط دنیا عوارض مخلوط براساس تناژ تولیدی شن و ماسه خروجی هركارخانه محاسبه می‌شود اما در كشور ما هنوز براساس نقشه‌برداری یا مقدار درخواستی تولیدكننده این امر صورت می‌گیرد؛ براین اساس تولیدكنندگان همیشه یك‌دهم مقدار واقعی نیاز خود را اعلام می‌كنند. رعیتی همچنین اعلام كرد كه روزانه بین 25هزار الی 40هزار تن انواع آوارهای ساختمانی كه حداقل 70درصد آن قابل بازیافت است در استان تهران تولید می‌شود كه در حال انباشت هستند. به‌گفته وی این میزان نخاله نه‌تنها محیط‌زیست و سلامتی شهروندان را به خطر انداخته بلكه هزینه بسیار سنگینی برای شهرداری تهران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha