جنگ در سوریه، یمن و لیبی سیاستمداران بسیاری را بدنام کرد، از ترکیه تا سعودی و از اروپا تا آمریکا. حالا دامنه بدنامی و سیاهی به دریاها و کوه ها کشیده شده است. دریای مدیترانه با آن نام و پسوند رویاگون حالا چند سالی است موج‌های سهمگین و سردش را بر سر مهاجرانی فرومی‌کوبد که از ترکیه به سوی اروپا فرارمی‌کنند. از چنگ داعش، جبهه النصره و بمب هایخوشه‌ای و بشکه ای اما بسیاری از این پناهجویان نه تنها مأمن و مأوایی در اروپا برای خود نیافتند که سرانجام جسم بی‌جانشان را امواج مدیترانه دست به دست به ساحل رساند تا در قاب تصویر رسانه‌ها آرام بگیرند و افسانه‌ای چون تصویر دردناک آیلان کردی راخلق کنند.

خاطره «آیلان» بار دیگر زنده شد

سلامت نیوز: جنگ در سوریه، یمن و لیبی سیاستمداران بسیاری را بدنام کرد، از ترکیه تا سعودی و از اروپا تا آمریکا. حالا دامنه بدنامی و سیاهی به دریاها و کوه ها کشیده شده است. دریای مدیترانه با آن نام و پسوند رویاگون حالا چند سالی است موج‌های سهمگین و سردش را بر سر مهاجرانی فرومی‌کوبد که از ترکیه به سوی اروپا فرارمی‌کنند. از چنگ داعش، جبهه النصره و بمب هایخوشه‌ای و بشکه ای اما بسیاری از این پناهجویان نه تنها مأمن و مأوایی در اروپا برای خود نیافتند که سرانجام جسم بی‌جانشان را امواج مدیترانه دست به دست به ساحل رساند تا در قاب تصویر رسانه‌ها آرام بگیرند و افسانه‌ای چون تصویر دردناک آیلان کردی راخلق کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، روز گذشته تصویر آیلان دیگری روی دستان امدادگران چونان ناقوس مرگ شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان را تکان داد.
سازمان «کودکان را نجات دهید»  عکسی از یک نوزاد روی دست‌های امدادگری آلمانی منتشر کرد که پیکرِ بی‌جانش در دریای مدیترانه از آب گرفته شده است. این نوزاد که به نظر می رسد یک‌سال داشته باشد، روز جمعه پس از غرق شدن یک قایقِ مملو از مهاجر، از آب گرفته شد. پس از غرق‌شدن این قایق، ٤٥ تن از پناه جویان، بی‌جان به بندر ریگیو کالابریا در ایتالیا به ساحل رسیدند و ١٣٥ تن، زنده از آب گرفته شدند. او می‌گوید پیکر سبک وزن کودک را به آهستگی از میان امواج بیرون کشیده است به این امید که طفل بیچاره هنوز جانی در بدن داشته باشد.


مارتین، که در قایق وابسته به سازمان بشردوستِ
«سی واچ» آلمان در آب های میان لیبی و ایتالیا کار می کند، می گوید: وقتی این کودک را از آب گرفتم، دستانش خشک شده بود، مثل یک عروسک.
این امدادگر آلمانی که خواسته است از او با عنوان مارتین نام برده شود، در گفت وگو با رویترز می‌گوید: تابش خورشید بدن کودک را کمی سوزانده بود و چشمانش بی‌حرکت بود. مارتین که خود پدر سه فرزند است، می‌گوید شغل اصلی‌اش موسیقی درمانی است و به صورت داوطلب در این پروژه کمک می کرده است.
رویترز نوشته است؛ این تصویر باردیگر خاطره آیلان کودک کردی را که سال گذشته در سواحل بدروم ترکیه پیدا شد، زنده می‌کند. هنوز کسی چیز زیادی از این کودک نمی‌داند. کودکی که به گفته امدادگران به سرعت به ناو ایتالیایی انتقال داده شده است. گفته می‌شود قایق غرق شده از سواحل لیبی به مقصد ایتالیا حرکت کرده است که در راه واژگون می شود.
قایقِ واژگون شده پناه‌جویان،  پنجشنبه گذشته، سواحل لیبی در نزدیکی صبراته را به مقصد ایتالیا ترک کرده بود. سازمان کودکان را نجات دهید، با انتشار این عکس فجیع، اعلام کرد: اگر می‌خواهید دیگر چنین عکس هایی نبینید، از تولید چنین عکس‌هایی خودداری کنید. امدادگران همچنین گفته اند، نمی دانند پدر و مادر کودک در میان نجات یافتگان هستند یا نه.
این سازمان تاکید کرد: جامعه اروپا باید این عکس‌ها را ببینید، زیرا این مصیبت ها، نتیجه سیاست خارجی اروپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha