وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و برگزاری جلسات و مراسم مذهبی و عزاداری در مساجد و تكایا و همچنین توزیع نذورات و غذا در این ایام، با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های به هم‌وطنان ارائه داد.

توصیه‌های وزارت بهداشت به‌عزاداران حسینی
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به اینكه احتمال بروز بیماریهای مرتبط با غذا، به ویژه بیماریهای عفونی روده‌ای در مكان‌هایی كه به صورت دسته جمعی، غذا تهیه و توزیع می‌شود، بیشتر است، در صورت عدم رعایت ضوابط بهداشتی، مسمومیت‌های غذایی نیز در این اماكن گسترده خواهد بود.

در این اطلاعیه با تاكید براین كه هرگونه پخت و پز باید در مكان‌هایی كه دارای حداقل شرایط بهداشتی و مورد تایید مراكز بهداشت محل صورت گیرد، آمده است: كلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا ضمن رعایت بهداشت فردی، بایستی قبلاً نسبت به دریافت كارت معاینه پزشكی اقدام كنند و همچنین توزیع غذاها در ظروف یكبار مصرف گیاهی صورت گیرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تكایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشكی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد به نحوی كه خونابه آنها پخش نشود.

در این اطلاعیه بر لزوم استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی، فرآورده‌های دامی با كشتار مجاز و یا بسته بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكی، استفاده از نمك‌های بسته بندی یددار تصفیه شده، سبزی و سالاد سالم‌سازی شده و آب آشامیدنی سالم تاكید شده و آمده است: توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یكبار مصرف گیاهی صورت گیرد و از ورود لیوان و پارچ به داخل ظروفی كه آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.

در ادامه این اطلاعیه بر ضرورت رعایت ایمنی مراكز و اماكن برگزاری مراسم تاكید شده و آمده است: تهیه و نصب وسایل اطفاء حریق به منظور كنترل و جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی ضروری است.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی خاطرنشان شده است ضمن نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیرسیگاریها در اماكن برگزاری مراسم، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha