یک متخصص مغز و اعصاب گفت: انجام فعالیت‌ها و بازیهای فکری و ذهنی نظیر شطرنج، حل جدول و مطالعه می‌تواند در تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر آلزایمر مؤثر باشد.

مهدی مقبولی در گفت وگو با ایسنا، آلزایمر را سردسته بیماری‌های معروف به دمانس یا زوال عقلی برشمرد و اظهار کرد: ویژگی اصلی این بیماری، اختلال تدریجاً پیش رونده عملکردهای شناختی و حافظه است که در آن طی زمان، فرد دچار مشکلاتی در قالب فراموشی و سپس سایر فعالیت‌های ذهنی مثل تکلم، محاسبه، قضاوت و ... می‌شود.

وی ژنتیک را مهمترین عامل دخیل در ابتلاء به بیماری آلزایمر دانست و ابراز کرد: همچنین وضعیت یکسری از فرآورده‌های سلول‌های عصبی به نام آپو که باز هم مربوط به ساختار ژنتیکی است، در این بیماری دخیل هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، افزایش سن را نیز عامل مؤثری در بروز آلزایمر دانست و تصریح کرد: به جز در موارد استثنایی، این بیماری با افزایش سن خود را نشان می‌دهد؛ به طوری که افراد پس از 60 سالگی، 5 درصد و پس از 85 سالگی، 20 تا 50 درصد به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

مقبولی، تحصیلات و آموزش کم، جنسیت(مؤنث بودن)، سابقه ضربه به سر، کشیدن سیگار و افسردگی را پاره‌ای از عوامل احتمالی در بروز آلزایمر دانست و افزود: همچنین در بارداری‌هایی که پدر و مادر در سنین بالایی قرار دارند، احتمال بروز آلزایمر در فرزند در آینده محتمل است.

وی فراموشی را بارزترین علامت احتمال ابتلا به آلزایمر عنوان کرد و یادآور شد: این كه هر فرد مسنی موضوعات اخیر را از یاد می‌برد، اما موضوعات و رویدادهای مربوط به سالهای بسیار دور را به خوبی به خاطر می‌آورد، می‌تواند هشداری برای آغاز آلزایمر باشد و زمانی که علائمی نظیر اختلال در حرکات، خواب و محاسبات نیز یافت شود، این احتمال تقویت می‌شود.

این پزشک متخصص با بیان این مطلب که علائم آلزایمر پس از شروع به صفر نخواهد رسید، اظهار کرد: روند درمان این بیماری بر اساس دو جز کلی است که در بخشی از آن، از درمان‌هایی استفاده می‌شود که عملکرد شناختی مغز را در حد موجود حفظ و تقویت کند و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد.

مقبولی ادامه داد: جز دوم درمان بیماری آلزایمر به کنترل عوارض بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیمار از طریق مهار انواع توهم و هذیان، همچنین پیشگیری از افسردگی، اصلاح خواب، اشتها و کیفیت زندگی فرد می‌پردازد.

وی با بیان این مطلب که داروهای آلزایمر به طور مادام العمر باید مصرف شوند، خاطرنشان کرد: کیفیت زندگی بسیاری از افراد با مصرف دارو بسیار قابل قبول‌تر می‌شود و بار کمتری به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب از دسترس بودن آخرین داروهای روز دنیا در کشور برای درمان آلزایمر ابراز خرسندی کرد و گفت: البته بهای سنگین بسیاری از داروهای اصلی این بیماری، جای تاسف است که این امر، اکثر خانواده ها را با مشکل مواجه می‌کند.

مقبولی یادآور شد: اخیراً برخی شرکت‌های داخلی شروع به تولید این داروها کرده‌اند که در این صورت، داروها با قیمت مطلوب‌تری در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت، البته تولید این داروها زیاد انبوه نیست.

وی ضمن تأکید بر لزوم مراجعه سریع به متخصص در مراحل اولیه بیماری و مشکوک شدن به علائم، تصریح کرد: هرچه درمان سریعتر آغاز شود، جلوی پیشرفت و عوارض جدی این بیماری را خواهد گرفت.

مقبولی با بیان این مطلب که هرچه از مغز و حافظه بیشتر کار کشیده شود، این قسمت از بدن تقویت می‌شود، افزود: طبق فرضیه‌های علم سبب شناسی تحصیلات و آموزش بالا، روحیه و خلق مناسب، رعایت بهداشت کلی و پرهیز از مصرف دخانیات می‌تواند در خصوص آلزایمر اثر پیشگیرانه داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha