در سال 1386 با افزایش جرایم خشن با سلاح سرد،موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی دستگاه انتظامی مطرح شد،پس از مدتی دغدغه مورد اشاره،در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد در مجلس دهم حل می‌شود؟

سلامت نیوز:بر اساس بررسی‌های انجام شده عمده قتل ها در کشور بواسطه سلاح های سرد همچون کارد و چاقو حادث می شود،در چنین شرایطی لزوم ورود مجلس برای ممنوعیت حمل سلاح سرد و تشدید برخوردهای بازدارنده بیش از گذشته احساس می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در حالی که برخی از کارشناسان از افزایش خشونت در جامعه و کاهش آستانه تحمل مردم خبر می دهند که طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد در هیچکدام از مجالس پیشین در طول 7 سال گذشته به ثمر ننشسته است.

بر اساس ارزیابی ها و برآوردهای آماری انجام شده،همچنان چاقو و سلاح سرد در کشور در صدر آلات قتاله قرار دارد.

آخرین اشارات رسمی از سوی مقامات قضایی و انتظامی در خصوص سلاح سرد به اظهارات پلیس آگاهی ناجا باز می گردد که با ذکر آماری،عمق تهدید سلاح های سرد را در قتل های چندین ماهه اخیر بیان می کند.

وی در این خصوص عنوان کرد:37 درصد قتل ها در سال گذشته توسط سلاح سرد و 35 درصد نیز بواسطه سلاح گرم صورت گرفته است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا بیشترین انگیزه های وقوع قتل را شامل اختلاف قبلی میان قاتل و مقتول عنوان می کند.

سردار محمد رضا مقیمی البته به اخبار دیگری نیز اشاره می کند و آن به کاهش نرخ قتل در 5 سال اخیر معطوف می شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی وی در نشست خبری با خبرنگاران،نرخ قتل در سال 93 ،50/2 درصد بوده که این میزان در سال 94،به 40/2 رسیده است که با وجود تغییرات اندک،اما نوید بخش به نظر می رسد.

البته نباید از نظر دور داشت که با وجود چنین کاهشی،همچنان خشم و خشونت و درگیری های فیزیکی منجر به جرح یکی از دغدغه های جدی جامعه شناسان و آسیب شناسان مسائل اجتماعی محسوب می شود.

*سارقان خشن تر شده اند

رئیس پلیس آگاهی ناجا در بخشی از اظهارات خود به تشدید خشونت و افزایش استفاده از سلاح های سرد توسط سارقان اشاره می کند.

برخی معتقدند یکی از دلایل عدم حصول توفیق در مقابله و مبارزه با سلاح سرد،به عدم امکان تعیین مصادیق سلاح های سرد باز می گردد.

میر هادی قره سید رومیانی،نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می گوید:غیر از چاقو ممکن است ابزار و ادوات دیگری نیز همچون آچار به عنوان آلاتی برای قتل و درگیری مورداستفاده قرار گیرد،به اعتقاد وی تولید چنین ابزاری امکان اشتغالزایی هر چه بیشتری را برای فعالان تولیدی در این حوزه میسر می سازد.

به نظر می رسد وی بصورت تلویحی جلوگیری از تولید سلاح سرد را غیر منطقی عنوان می کند زیرا امکان بکارگیری ابزارها و ادوات متعدد دیگری از سنگ،چوب و... نیز در وقوع قتل وجود دارد و با چنین طرز تفکری باید جلوی تولید بسیاری از ابزار دیگر نیز گرفته شود که این امر چندان معقولانه به نظر نمی رسد.

*گره کور کارد و چاقو در مجلس دهم گشوده می شود؟

در سال 1386 با افزایش جرایم خشن با سلاح سرد،موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی دستگاه انتظامی مطرح شد،پس از مدتی دغدغه مورد اشاره،در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

طرحی که فوریت آن در خرداد ماه سال 93 به تصویب رسید اما بعدها در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی به بن بست خورد.

در نهایت حصول نتیجه از این طرح با پایان عمر مجلس هفتم ابتر ماند و در مجلس هشتم نیز این امیدواری وجود داشت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی این لایحه را به تصویب برسانند اما در این مجلس نیز طرحی در این خصوص مصوب نشد،در مجلس نهم نیز در خصوص این طرح شاهد اقدامی خاص نبودیم و امید آن می رود در مجلس دهم شورای اسلامی که اخیرا فعالیت رسمی خود را آغاز کرده این طرح به نتیجه مثبت و سازنده ای ختم شود، نتیجه ای که حاوی مصالح عمومی نظام و انقلاب محسوب شود و علاوه بر ارتقا و حفظ حداکثری ضریب امنیت،حافظ منافع فعالان صنفی این حوزه نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha