تحقیقات نشان می‌دهد: افرادی كه نسبت به سن خود چهره جوانتری دارند معمولا بیشتر عمر می‌كنند.

كارشناسان می‌گویند؛ شاید داشتن چهره‌ای جوانتر از سن واقعی خوشایند به نظر نرسد و بویژه برای نوجوانان كه در سن رشد هستند موضوع ناراحت كننده‌ای باشد اما این ویژگی مزیت‌های منحصر به فردی در سالهای آتی زندگی انسان خواهد داشت؛ چرا كه این ویژگی می‌تواند نشانه‌ای از عمری طولانی‌تر باشد.

محققان در مطالعات اخیر ثابت كرده‌اند كه چهره‌های تازه و كم سن و سال به معنی عمر طولانی‌تر است اما در عوض كسانی كه نسبت به سن واقعی‌شان مسن‌تر به نظر می‌رسند، از این مزیت بهره‌مند نیستند.

محققان دانماركی در این پژوهش روی 387 جفت دوقلو مطالعه كرده و به نتایج فوق دست یافته‌اند. از پرستاران، معلمان و همكاران درخواست شد كه به دقت به عكس‌های این دوقلوها نگاه كنند و تخمین بزنند كه كدام یك از آنها جوانتر به نظر می‌رسند.

سپس تحقیقات بیشتر نشان داد: از این دوقلوها هر كدام كه جوانتر به نظر می‌رسد نسبت به خواهر یا برادر دوقلوی خود بیشتر عمر می‌كند. توجیه این مزیت در قطعه‌ای از مولكول وراثتی دی ان آ موسوم به تلومر كشف شده است كه نشان می‌دهد رشته‌های تلومر در افرادی كه چهره جوانتری دارند، بلندتر هستند.

پروفسور كاری كریستنسن از دانشگاه جنوب دانمارك كه سرپرستی این پژوهش را به عهده داشته خاطرنشان كرد: در این پژوهش معلوم شد افراد با چهره جوانتر تلومرهای بلندتری دارند. تمام این دوقلوها در سنین 70، 80 یا 90 سالگی مورد مطالعه قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha