عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری کبد چرب خطرناک و بدون علائم هشداردهنده است، افزود: افراد مبتلا به این عارضه مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و نارسایی کبدی هستند.

مبتلایان به کبدچرب مستعد بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی هستند

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری کبد چرب خطرناک و بدون علائم هشداردهنده است، افزود: افراد مبتلا به این عارضه مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و نارسایی کبدی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر امیر صادقی  اظهار کرد: زمان به نسبت طولانی نیاز است تا بیماری کبد چرب به التهاب شدید کبد (سیروز کبدی) تبدیل شود، اما در این دوران تعدادی از مبتلایان به کبدچرب دارای عوارض قلبی عروقی و مغزی می شوند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم اهمیت چندانی به این بیماری نمی دهند، گفت: این امر می تواند در اثر نبود آشنایی مردم نسبت به این بیماری یا ندانستن عواقب آن باشد.


صادقی با بیان اینکه کبد چرب تقریبا درمان دارویی ندارد، اظهار کرد: این بیماری زنگ خطری است برای همه افراد جامعه و افراد باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند و فعالیت ورزشی و تحرک بدنی منظم داشته باشند تا به این عارضه مبتلا نشوند.

** بروز عوارض کبدی، در اثر مصرف داروهای بدن سازی
وی به عوارض برخی داروها روی کبد اشاره کرد و گفت: مصرف برخی داروها به خصوص داروهای بدن سازی، آندروژن ها و استروژن ها عوارض کبدی چشمگیری به دنبال دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: داروهای بدن سازی، بسیار خطرناکی هستند و باید جلوی مصرف غیرمنطقی و بدون تجویز آنها گرفته شود.
صادقی به تبلیغ برخی داروها در شبکه های ماهواره ای اشاره کرد و گفت: داروهای کاهش وزن که در این شبکه ها تبلیغ می شوند، دارای عوارض کبدی غیرقابل برگشت هستند و باید از مصرف آنها پرهیز شود.
وی با اشاره به اینکه کاهش وزن با تغییر شیوه زندگی امکان پذیر است، اظهار کرد: پزشکان برای کاهش وزن فقط ورزش و تحرک بدنی را به مردم توصیه می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصرف دارو برای کاهش وزن را موثر ندانست و گفت: در این حالت، فقط عوارض دارو بر فرد مصرف کننده تحمیل می شود.

** کبد چرب
کبد فاکتورهای مضر موادغذایی را گرفته و آنها را به صورت ماده ای بی ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند؛ وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد، کبد چرب نامیده می شود.
کبد چرب روی عملکرد سیستم های مختلف بدن تاثیری مخرب دارد و هیچ علامت هشداردهنده ای ندارد.

** علل ایجاد کبد چرب
عادات غذایی و رفتارهای غلط بسیاری، ایجادکننده این بیماری هستند؛ مصرف موادغذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم شامل ورزش و تحرک مفید، سوء تغذیه و فشار خون بالا از جمله عوامل ایجادکننده این بیماری به شمار می روند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha