یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 184552

محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پاسخ به نامه ای که اخیرا محمد میرزا بیگی نوشت و در آن تاکید کرد که برخی افراد به دنبال خدشه دار کردن هویت پرستاری هستند گفت: «متأسفانه در یک جمع بندی کلی باید گفت در عرض این سه سال معاونت پرستاری بیشتر نقش جاده صاف کن جریان پزشک سالار را ایفا کرده تا این که در راستای منافع مردم و پرستاری حرکت نماید. خلاصه این که جهت حفظ پست معاونت پرستاری به هر شرایطی تن در داده اید و عمداً و سهواً معاونت نوپای پرستاری را در مقابل جامعه پرستاری قرار داده اید.»

پاسخ شدیدالحن نظام پرستاری به محمد میرزابیگی

سلامت نیوز:محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پاسخ به نامه ای که اخیرا محمد میرزا بیگی نوشت و در آن تاکید کرد که برخی افراد به دنبال خدشه دار کردن هویت پرستاری هستند نوشت : «متأسفانه در یک جمع بندی کلی باید گفت در عرض این سه سال معاونت پرستاری بیشتر نقش جاده صاف کن جریان پزشک سالار را ایفا کرده تا این که در راستای منافع مردم و پرستاری حرکت نماید. خلاصه این که جهت حفظ پست معاونت پرستاری به هر شرایطی تن در داده اید و عمداً و سهواً معاونت نوپای پرستاری را در مقابل جامعه پرستاری قرار داده اید.»

پیشتر معاون پرستاری وزیر بهداشت طی نامه ای نوشته بود : « ادبیات اخیر برخی افراد با ادبیات رایج جامعه فرهیخته، مودب، عالم، دانشمند و دلسوز جامعه پرستاری همخوانی ندارد. مردم خود قضاوت کنند که مشی و مرام وزارت بهداشت و معاونت پرستاری شایسته تقدیر و تجلیل است یا تخریب و تهدید؟!»

به گزارش سلامت نیوز متن کامل نامه محمد شریفی مقدم قائم مقام نظام پرستاری به محمد میرزابیگ معاون پرستاری در زیر می آید :

جناب آقای محمد میرزابیگی، معاون محترم پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
نامه جنابعالی را که خطاب به جامعه خدوم پرستاری کشور تحریر شده بود مطالعه نموده و تعجب کردم که چنین غیر منصفانه و مداخله جویانه بر سازمان منتخب پرستاران کشور تاختید. علیرغم این که همیشه جهت انسجام جامعه پرستاری در مقابل نهادهای هویتی و اشخاص حقیقی و حقوقی پرستاری با توجه به ظلم و جورهایی که شده سکوت نموده ام لکن مرقومه جنابعالی باعث شد که فقط در این مقوله مجبور شوم جهت حفظ کیان پرستاری سکوت را شکسته و جهت تنویر افکار عمومی جامعه پرستاری مطالبی را به شرح ذیل بیان نمایم:


خود بهتر می دانید که سازمان نظام پرستاری برخاسته از متن و بدنه پرستاری است و به عنوان یک نهاد عمومی مستقل با هدف دفاع از حقوق مردم و پرستاران تشکیل شده است و ماهیتاً رویه پرسشگری و مطالبه گری و حرفه ای دارد چراکه همچون معاونت سیستم اجرایی نیست. دوران اول و دوم نظام پرستاری به رئیس کلی جنابعالی و پشتوانه جامعه پرستاری و فعالین صنفی دوران ثمر بخشی برای پرستاری کشور رقم زد که به طبع آن پرستاری کشور قدردان زحمات شما و اعضای شورایعالی و هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور می باشد. هرچند ثمراتی هم برای اشخاصی در پی داشت ولی در دوره سوم نظام پرستاری همزمان با ماه های پایانی دولت قبلی و پس از ایجاد پست معاونت پرستاری در ساختار وزارت بهداشت، موجی از شور و شعف در پرستاری ایجاد شد و پرستاران مسرور گشتند از اینکه تشکیل معاونت پرستاری در کنار نظام پرستاری می تواند طلیعه ظهور تحولات عظیم و مبارکی در حوزه پرستاری مهیا شود.


 ولی این شادی پرستاران دیری نپایید و بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید و وزارت جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی در همان ماه های اول با نامه جناب آقای دکتر حریرچی دستور حذف معاونت پرستاری صادر شد که  همانطور که خاطر شریفتان هست با مقاومت نظام پرستاری و جامعه پرستاری مجددا ابقا شد و گواه این مطلب معاونت محترم وقت پرستاری می باشد.


 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هرگز اعتقادی به معاونت پرستاری نداشته و ندارد چون هر معاونت ساختار و ریشه ای دارد که در 3 ساله اخیر ریشه ای ندوانید و ساختار متناظرآن مثل سایر معاونت ها در دانشگاه ها ایجاد نشده و مدیران پرستاری هم همچنان زیر مجموعه معاونت ها  و اگر هم زیر مجموعه رئیس دانشگاه باشند نه تنها تغییری در اختیارات آنان ایجاد نشده بلکه نسبت به گذشته محدودتر نیز شده اند و در سطح مدیران پرستاری بیمارستان ها همچنان فاقد اختیارات لازم هستند.  این ها دلیلی است که هر لحظه بتوانند این معاونت را حذف نمایند چراکه معمولا بوته بی ریشه به راحتی کنده می شود ولی وزیر محترم این کار را نکرده بلکه با تیزهوشی تمام با انتصاب رئیس کل وقت به سمت معاونت پرستاری، نظام پرستاری را ساکت و منفعل نمود و سکوت یک سازمان صنفی و حرفه ای بهترین حالت برای حاکمیت و بدترین حالت برای پرستاری کشور بود.

جمع این دو پست که یکی ماهیت پرسشگری و دیگری باید پاسخگو باشد در یک شخص مشکلات متعاقبی ایجاد کرد، چون مصداق جمع ضدّین است و بالاخره یکی فدای دیگری خواهد شد و چون پست معاونت انتصابی بود و بالاجبار سیاست های وزارت بهداشت که همان سیاست های پزشک سالار بود باید پیاده می شد، در نتیجه این جمع اضداد، نظام پرستاری قربانی معاونت پرستاری شد و بعد از آن نظام پرستاری و معاونت پرستاری به عنوان ابزاری در دست وزارت بهداشت قرار گرفت و زمانیکه جامعه پرستاری، وضعیت سازمان صنفی شان را این چنین اسفبار دیدند در دوسال آخر با اعتراضات و تجمعات گسترده به شکلی از سازمان صنفیشان عبور کردند تا اینکه انتخابات دوره چهارم با فراز و نشیب های فراوان و با مداخلات مستقیم و غیر مستقیم برگزار شد و علیرغم تلاش های همه جانبه با امکانات وزارت و نظام پرستاری قبل جهت روی کار آمدن نظامی همسو با وزارت بهداشت، با هوشیاری جامعه پرستاری نتیجه انتخابات مورد رضایت وزارت بهداشت نشد و از همان ابتدا هم تلاش در جهت کار شکنی و مداخله در امور نظام پرستاری شروع شد.


جناب آقای میرزابیگی:
ای کاش گزارش عملکرد 3 ساله خود را ارائه نمی کردید تا حداقل پرستاران تصور می کردند معاونت پرستاری کارهای موثر و مفید فایده ای برایشان انجام داده است. نتیجه ابقاء جایگاه معاونت پرستاری که محصول تلاش سازمان و موافقت دولت قبل بوده است، انتصاب تعدادی از همکاران پرستار در پست های مدیریتی است که نسبت به تعداد اعضای جامعه پرستاری در مقام مقایسه بسیار کم می باشد.
 بکارگیری9000 هزار نفر پرستار شرکتی بدون هیچ امنیت شغلی، افزایش چند صد هزار تومانی کارانه در مقابل  افزایش کارانه چند ده میلیونی و گاها چند صد میلیون تومانی پزشکان، وعده ناصواب اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای از سوی ارگان دولتی که مشخص نیست به چه شکل بوده و هیچ مشکلی از پرستاران حل نمی نماید و...


 اگر بخواهیم صادق باشیم مجموع این اقدامات گزارش عملکرد معاونت پرستاری در عرض 3 سال گذشته است که واقعاً جای تأسف دارد.


ولی بخش مهمی از اقدامات انجام شده توسط معاونت پرستاری را جنابعالی فراموش کردید که بنده آن را اضافه می کنم:
1-ایجاد دوره مجعول کمک پرستاری (بهیاری یک ساله) که اتفاقا از مهم ترین دستاوردهای معاونت بوده، با هدف تحقیر و شکست پرستاری در راستای خدمت به جریان پزشک سالارانه، تقویت شرکت ها و افراد خاص که علیرغم مخالفت های گسترده صاحب نظران پرستاری، شورایعالی نظام پرستاری، دانشجویان پرستاری و جامعه پرستاری کشور حسب دستور همچنان  اصرار به ادامه آن دارید!!
شما خود بهتر می دانید این دوره همان پرستاری 6 ماهه دهه 70 می باشد که همواره در دستور کار سیستم پزشک سالار بوده ولی هر بار با یک حرکت پرستاری عقب نشینی می کردند، این بار اما با مشارکت و حمایت معاون پرستاری و بر خلاف نظر قاطبه جامعه پرستاری کشور در حال تکوین و  استمرار است.
2- پیشنهاد طرح تربیت پرستار بیمارستانی در دوران 3 ساله معاونت پرستاری
3- ایجاد طرح سلامت یار هلال احمر و حضور غیر موجه آنان بر بالین بیماران که نسخه آن توسط وزارت بهداشت سفارش داده شده بود
4- ایجاد مجتمع های آموزش عالی برای تربیت کارشناس پرستاری با ایجاد رانت برای برخی اعضای هیأت بورد پرستاری متأسفانه باید اذعان داشت این موارد در کنار مقابله آشکار جنابعالی با نهاد ارزشمند صنفی پرستاری کشور شائبه معاونت ضد پرستاری را به ذهن متبادر می نماید.

معاون محترم پرستاری:
شما فرمودید در انتخابات نظام پرستاری شرکت نکرده اید، البته این را به حساب زیرکی شما می گذارم، چون یقین داشتید با عملکردی که در دوره سوم نظام پرستاری داشتید، بدنه  پرستاری از تفکر حاکم بر نظام (دوره سوم) روی گردان است و علی رغم  تلاش گسترده و با در اختیار داشتن امکانات وزارت، دانشگاه ها و ... و حمایت همه جانبه وزارت بهداشت جهت تحمیل نمایندگانی همسو با اهداف آن وزارتخانه و با هوشمندی جامعه پرستاری کشور این اتفاق رخ نداد. لکن بر همگان روشن است که جنابعالی همچنان در پی نفوذ در سیستم نظام پرستاری هستید.


من نمی دانم شما چگونه به خود اجازه می دهید برای اعضای هیئت مدیره، اعضای شورایعالی و منتخبین جامعه پرستاری کشور تعیین تکلیف نمایید. این یعنی توهین و جسارت به شعور و فهم عمومی جامعه پرستاری کشور، تفکری مطرود که پرستاران در انتخابات رسمی دست رد به سینه آن زده اند چگونه بدین شکل در تشکیلات مستقل صنفی مداخله می نماید و با ارتباطات غیر رسمی،غیر معتبر و غیر قانونی با  برخی هیئت مدیره ها و اعضای شورایعالی به دنبال شکاف و تکه کردن پرستاری است.
از همه جالب تر این که ادبیات مسئولین سازمان نظام پرستاری را خشن معرفی کردید در حالیکه رفتار خشونت بار وزارت با فعالین صنفی و جامعه پرستاری کشور در طول 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. برای یاد آوری گوشه ای از این برخورد های خشونت آمیز زشت و زننده و غیر متعارف، برخوردهایی که با اطلاع معاون محترم و شاید مشارکت و دستور آن مقام صورت گرفته را جهت اطلاع پرستاران شریف مطرح می نمایم تا پرستاران عزیز قضاوت نمایند که چه کسانی اهل خشونت هستند:
1- برخوردهای زشت و خارج از نزاکت با پرستاران مظلوم که جهت پیگیری حقوق ضایع شده در بیمارستان تجمع صنفی داشتند. در یکی از این برخوردها چند تن از عوامل به اصطلاح حراستی با کمال وقاحت کیف همکار خانم را کشیده تا به بهانه بازرسی فایل های صوتی و تصویری گوشی همراه ایشان فایل های شخصی و خانوادگی وی مورد بازبینی قرار داده اند.
2- دستگیری پرستار بیمارستان امام خمینی تهران در خیابان و انتقال به داخل خودروی شخصی و نیز بازداشت 2 تن از  پرستاران بدون دستور مقام قضایی.
3- تبعید فعال صنفی، پرستار بالین، عضو شورایعالی، مسئول یک تشکل صنفی که معاون جنابعالی هم بوده به اتهام تحریک پرستاران به حکم هیأتی که منصوب به وزیر محترم هستند.
4- حکم به اخراج چهار تن از پرستاران بیمارستان امیر اعلم به جرم شرکت در یک تجمع صنفی
5- توصیه به رد صلاحیت اعضای شورای مرکزی خانه پرستار و تعدادی از فعالین صنفی در یک انتخابات صنفی
6- تلاش جهت فشار بر فعالین صنفی در سراسر کشور
با توجه به این خشونت های بی سابقه،بسی جای تعجب است که جنابعالی سخنان رئیس کل محترم سازمان نظام پرستاری که به نمایندگی از پرستاران کشور ایراد می شود و در حقیقت فریاد فرو خفته جامعه پرستاری کشور است را خشن تلقی می نمایید!

همچنین از وزیری دفاع می کنید  که در دوره 3 ساله وزارت خود  و با حضور شما در معاونت پرستاری باعث حقارت جامعه پرستاری شده است( چطور قضیه "پرستار آمپول زن" را به این زودی فراموش کردید؟). وزیری که طرح تحول نظام سلامت را با سرازیر نمودن مبالغ هنگفت ده هزار میلیارد تومانی به جیب گروهی خاص و با پرداختی های چند ده میلیون و یا چند صد میلیون تومان و افزایش شکاف طبقاتی میان گروه پزشکی و پرستاری، اجرا کرد و این در حالی است که هم اکنون که معوقات چندین ماهه پرستاران همچنان به قوت خود باقی مانده است با رقم ناچیزی که به پرستاران اضافه شده منت بر ایشان می گذارید.


در این سه سال و خصوصاً زمانی که پست معاونت پرستاری و رئیس کلی سازمان نظام پرستاری هر دو در ید قدرت شما بود شاهد اعتراضات گسترده و زنجیره ای بی سابقه پرستاران در سال 93 و در روزهای 7مهر ماه مقابل مجلس شورای اسلامی، 23 آذر ماه مقابل نهاد ریاست جمهوری، 3 اسفندماه مقابل مجلس شورای اسلامی و در سایر نقاط کشور بودیم. در آن روزها جنابعالی به جای دفاع از پرستاری و با اعلام گزارش های خلاف واقع از طریق نظام پرستاری به نهادهای نظارتی که پیگیر بودند و با توجیهات غیر کارشناسی و جانبدارانه سعی در آرام کردن فضا به نفع جریان پزشک سالارانه نمودید، شاید چون دستور داشتید چاره ای هم به جز اجرای آن نداشتید.


من نمی دانم چرا شما نگران اعلام پرداخت های کلان به جریان پزشک سالار هستید و می فرمائید که نباید به اختلافات پزشک و پرستار دامن زد، البته همانطورکه بارها اعلام کردیم حساب پزشکان عمومی، دستیاران، متخصصین گروه داخلی و جامعه شریف پزشکی از جریان پزشک سالار جداست.

 متأسفانه در یک جمع بندی کلی باید گفت در عرض این سه سال معاونت پرستاری بیشتر نقش جاده صاف کن جریان پزشک سالار را ایفا کرده تا این که در راستای منافع مردم و پرستاری حرکت نماید. خلاصه این که جهت حفظ پست معاونت پرستاری به هر شرایطی تن در داده اید و عمداً و سهواً معاونت نوپای پرستاری را در مقابل جامعه پرستاری قرار داده اید.


احتمالاً این نامه هم بر حسب دستور نگارش شده و جهت حفظ موقعیت شاید چاره ای به جز این نبوده است ولی جامعه پرستاری کشور با هوشیاری کامل و با آگاهی از مهمات امور صنفی و قانونی خود به دقت مسائل پرستاری را رصد خواهد کرد و با حمایت قاطع از سازمان نظام پرستاری اجازه نخواهد داد به سیاست های تفرقه انگیز توسط گروهی اندک دامن زده شود و جریان پزشک سالار از این شرایط به نفع خود بهره برداری نماید و  با اقتداری بیش از پیش تا برقراری عدالت همه جانبه در نظام سلامت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
                                                                                        

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جلایر پرستار ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    5 0
    احسنت بر استاد شریفی مقدم ،،، که جواب معاونت پرستاری رو کامل و صحیح دادند ،،، استاد شریفی مقدم همیشه مخاطب خود را سیستم پزشکسالار میدانستند و هیچ وقت جواب اشخاصی مثل اقای میرزابیگی رو نمیدادند ولی امروز میبینیم که استاد دست به قلم شده و از کج روی ها و رسوایی های معاونت پرستاری نوشتن ،،، این نشان میده دعوای وزارت بهداشت با سازمان نظام پرستاری وارد فاز جدیدی شده و در زمان حساسی به سر میبریم ، گویا سیستم پزشک سالار ضربه کاری از سازمان پرستاری خورده و نزدیک است که شاهد فروپاشی جریان پزشکسالاری باشیم با توکل بر خدای پاک
  • پرستار ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    5 1
    آقای میرزابیگی! چرا در مقابل تبعیض علیه پرستاران سکوت کرده اید قیمت سکوتتان چیست ؟ بودن معاونت پرستاری ؟
  • پرستارعزتمند ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    5 0
    شریف مقدم مردشریف پرستاری ولیدرمظلوم وشجاع وحامی پرستاران خدوم ایران است تاپای جان درکنارایشان خواهیم بود.
  • معصومه ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    9 0
    درود وسپاس استاد شریفی مقدم حقا که حرف دل ما پرستاران را زدید خداوند پشت وپناه شما ویاران همیشگی شما که همانا بدنه پرستاری است ،باشد ای پناه ما پرستاران بی پناه.
  • hasannia ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    5 0
    درود بر بزرگ مرد پرستاری،جناب آقای شریفی مقدم.
  • جواد توکلی ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    12 0
    پرستاران بالین چشم انتظار اجرای قوانین مربوط به حرفه ی خود هستند سنگ اندازی وزارت بهداشت و معاونت پرستاری در راه اجرای مطالبات پرستاری به هیچ وجه مورد قبول نیست. صدای اقای شریفی مقدم صدای هزاران پرستار رنج کشیده و در عین حال صبور و نجیب می باشد که جز اجرای قانون و بر قراری عدالت را نمی خواهند
  • nader ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    6 0
    آرزوی توفیق برای شریفی مقدم
  • عباس اندخش ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    7 0
    درود بر بزرگمرد شریف پرستاری. پرستاری برای همیشه مدیون روشنفکری و تیزبینی شماست. ما تا آخر هیستاده ایم...
  • پرستار بالینی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    31 0
    درود بر آقای شریفی مقدم...ما تا آخر ایستاده ایم...ومطالبات بر حق خود را خواهیم گرفت..