معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید در کنار مسائل تعرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد، گفت: تشکل‌های صنفی در مورد مسائل تعرفه و اقتصاد سلامت گاهی اوقات در مسیر افراط قرار می‌گیرد، اما باید آن را در مسیر درست و به‌جا قرار داد. بطوریکه تشکل‌های صنفی حوزه سلامت مانند سایر حوزه‌ها، به طور منطقی و کارشناسی پیگیر مسائل و حقوق اعضای صنف خود باشند.

انتقاد وزارت بهداشت از نامه‌نگاری‌های اخیر در حوزه تعرفه‌ها

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای پزشکی باید در کنار مسائل تعرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد، گفت: تشکل‌های صنفی در مورد مسائل تعرفه و اقتصاد سلامت گاهی اوقات در مسیر افراط قرار می‌گیرد، اما باید آن را در مسیر درست و به‌جا قرار داد. بطوریکه تشکل‌های صنفی حوزه سلامت مانند سایر حوزه‌ها، به طور منطقی و کارشناسی پیگیر مسائل و حقوق اعضای صنف خود باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی در همایش مسائل حقوقی و فنی در اداره بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود با بیان اینکه این همایش اولین همایش در نوع خود است، گفت: برگزاری چنین همایشی با محوریت مسائل حقوقی و فنی سابقه زیادی ندارد.

وی درباره برخی مسائل تعرفه‌ای که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، افزود: باید توجه کرد که طرح مسایل صنفی و افراط و تفریط در آن موجب نگرانی و عدم اعتماد مردم به جامعه خدوم حوزه سلامت می شود. از طرفی هم بیان مسائل مالی حوزه سلامت در رسانه منجر به نوعی نگاه نامطلوب به حوزه درمان خواهد شد. این در حالیست که پزشکان، پرستاران و قاطبه کادر شریف درمان با ایثار و تلاش به هموطنان خدمت کرده و منافع مالی هیچ گاه برای آنها در اولویت نبوده است. از طرفی نگاه تشکل‌های صنفی در مورد مسائل تعرفه و اقتصاد سلامت گاهی اوقات در مسیر افراط قرار می‌گیرد، اما باید آن را در مسیر درست و به‌جا قرار داد. به طوری که تشکل‌های صنفی حوزه سلامت مانند سایر حوزه‌ها، به طور منطقی و کارشناسی پیگیر مسائل و حقوق اعضای صنف خود باشند.

آقاجانی در عین حال از نامه‌نگاری‌های اخیر در حوزه تعرفه‌ها انتقاد کرد و گفت: آن وقت که این امر رو به افراط می‌رود، فضا را متشنج کرده و اتفاقات نامبارکی رخ می‌دهد. بطوریکه ارزش خدمات پزشکان، پرستاران و کارکنان حوزه سلامت و زحمات آنها تحت شعاع این مسائل مالی قرار می‌گیرد و ممکن است برای مردم و جامعه سوءتفاهم ایجاد شود و تصور کنند که مسائل مالی در حوزه سلامت در اولویت قرار داشته و این موارد بر سلامت مردم و وظایف پزشکی سایه افکنده است.

مسائل مالی "سلامت" را کمتر به رسانه‌ها بکشانیم

وی همچنین گفت: خدمتگزاران حوزه سلامت اعم از پزشکان، پرستاران و زحمت‌کشان و قاطبه حوزه سلامت با جدیت و ایثار و فداکاری برای سلامت مردم تلاش می‌کنند و باید در سطح جامعه این توجه کادر درمان به سلامت مردم مشخص شود و مسائل مالی و صنفی را کمتر به حوزه رسانه بکشانیم، تا از سوءتفاهم‌های احتمالی در سطح جامعه پیشگیری شود. چرا که ممکن است این مکاتبات و مصاحبه‌ها تأثیرات جدی و طولانی‌مدتی در نگاه و افکار جامعه باقی گذارد. در عین حال باید به موضوع قانون‌گرایی نیز توجه کرد. اجرای قانون و تبعیت از آن به هر صورتی راهگشا است. حال چنانکه قانون منافع کوتاه‌مدت گروهی را تعیین کند یا نکند، قطعاً در جهت منافع طولانی‌مدت جامعه تصویب و ابلاغ می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: یک جامعه پیشرفته و پویا یک جامعه قانون‌گراست و تفاوت این جامعه با جوامع دیگر در قانونگرایی و احترام به قوانین مشخص شده و نمود پیدا می‌کند؛ حال ممکن است قانون با سلیقه یک فرد یا یک گروه منطبق نباشد، اما باید توجه کرد که اجرای قانونی که منطبق با سلیقه و نظر ماست یک امر طبیعی است، اما اجرای این قانون زمانی ارزشمند است که در راستای منافع ما قرار ندارد و به خاطر پایداری در اجتماع و مصلحت عمومی به آن عمل می‌کنیم.

آقاجانی با تاکید بر اینکه در حوزه تعرفه‌ها رایزنی‌هایی که در بین گروه‌های مختلف صورت می‌گیرد پیش از اعلام تعرفه‌هاست و وقتی این قانون تصویب و ابلاغ شد، رعایت آن لازم و ضروری است، گفت: بر این اساس همه ما ملزم به پذیرش و اطاعت از آن هستیم. چرا که قوانین ضامن منافع درازمدت یک جامعه و کشور است. حال در قوانین پزشکی، موضوع رعایت قانون ضرورت بیشتری هم دارد.

بیمه‌ها سناریوی رشد صفر درصدی تعرفه‌ها را در نظر داشتند

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه حقیقتا تلاش‌های زیادی در جهت افزایش تعرفه‌های پزشکی سال 95 صورت گرفت و جلسات مختلفی به طور مشترک با دولت و بیمه‌ها انجام شد، ادامه داد: نهایتا سیر این تلاش‌های چند ماهه منجر به تصویب و ابلاغ تعرفه 10 درصدی شد. حال باید در نظر داشت که سازمان‌های بیمه‌گر سناریو رشد صفر درصدی تعرفه‌ها را در نظر داشتند که با توجه به کمبود منابع، رشد 10 درصدی، گشایشی بود که از سوی هیأت وزیران اتفاق افتاد. قطعا قیمت تمام شده خدمات چالش بزرگ این حوزه است که امیدواریم با تلاش‌های مسئولان در سال‌های آینده و با گشایش بودجه‌ای، حرکت سریع‌تری به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها داشته باشیم.

آقاجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای پزشکی ضامن سلامت مردم است و در کنار مسایل تعرفه‌ای باید به این موضوع هم توجه کرد، ادامه داد: حال تصویب و ابلاغ تعرفه‌های پزشکی طی روندی چند ماهه انجام شده و از طرفی محدودیت منابع بیمه‌های پایه در آن لحاظ شده است که البته منطبق با قیمت تمام شده خدمات نیست. از طرفی اخلاق حرفه‌ای می‌تواند ضامن سلامت مردم و ارائه خدمات باکیفیت‌تر باشد و لازم است در مراکز دانشگاهی به این موضوع به طور جدی پرداخته شود و در کنار مسائلی مانند تعرفه به مسائل اخلاق حرفه‌ای نیز توجه شود.

 وی همچنین اظهار کرد: در عین حال باید توجه کرد که همواره در تنظیم صورتحساب‌های بیمارستان رعایت انصاف برای بیمار و نیز بیمارستان در نظر گرفته شود. بر این اساس مسئولین فنی باید نقش پر رنگی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ایفا کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
    0 0
    آیا جناب دکتر آقاجانی از خود نمی پرسد چرا با این همه تآکید بر قانون 9 سال از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که مصداق بارز حق الناس است خودداری کرده اید