رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از عرضه مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی گفت: طی سه دهه میزان مصرف مواد دخانی در فیلم‌ها و سریال‌ها 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است.

نگرانی وزارت بهداشت از عرضه مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی

سلامت نیوز:رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن ابراز نگرانی از عرضه مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی گفت: طی سه دهه میزان مصرف مواد دخانی در فیلم‌ها و سریال‌ها 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق‌نیت در جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد طی دو سال گذشته، گفت: در بهمن سال 94 مقرر شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده از طعم، مزه و اسانس را در سیگار و تنباکوی تولید داخل و همچنین واردات محصولات دخانی معسل و معطر را ممنوع کند. طبق مصوبات گذشته این ستاد تبلیغ و ترویج حمایت از دخانیات ممنوع اعلام شد و همچنین جمع‌آوری قفسه‌های فروش مواد دخانی در فروشگاه‌ها الزامی است.

وی افزود: طبق بررسی‌های ما طی سه دهه گذشته میزان مصرف مواد دخانی در فیلم‌ها و سریال‌ها 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است. همچنین استفاده از سیگار توسط نقش اول فیلم‌ها نیز 9.5 برابر شده و نگرانی‌های بیشتری را در پی دارد.

مدیر مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف سیگار طی دو دهه اخیر رشد جدی نداشته و نرخ آن در زنان کمتر از مردان است، اظهار کرد: نگرانی اصلی ما عرضه قلیان است. در همین خصوص نیز اقدامات متعددی از جمله ممنوعیت عرضه در اماکن عمومی، حذف قلیان از شرح شغلی صنف قهوه‌خانه‌دار و همچنین عدم ارائه مجوز جدید برای عرضه آن انجام داده‌ایم.

صادق‌نیت با اشاره به استفاده از مواد شیمیایی در تنباکوها، هشدار داد: 80 درصد تنباکوهای معسل که با نام میوه‌ای فروخته می‌شود، تنباکوی واقعی نیستند. 20 تا 30 درصد باقیمانده نیز از تنباکوی درجه سه استفاده می‌شود. مواد شیمیایی استفاده شده در قلیان‌ها مانند حلال‌های آروماتیک و بنزن می‌تواند طی دو تا سه سال باعث ابتلای فرد به سرطان خون شود. همچنین گزارش شده که در هنگام سرو قلیان به آن مواد روانگردان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به کشف یک وانت گراس و حشیش در یکی از مراکز ارائه کننده قلیان در منطقه فرحزاد، گفت: نگرانی جدی ما دکه‌های مطبوعاتی است که مواد دخانی را عرضه می‌کنند. بیشتر این سیگارها قاچاق هستند و با کمترین قیمت فروخته می‌شوند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اجرای کمپین جامعه عاری از دخانیات، تولید تیزر و پوستر مرتبط، برنامه‌ریزی برای مسابقه فیلم، طراحی و انتشار پیام‌های هشداردهنده، آموزش مجازی و راه‌اندازی کمپین و همچنین برگزاری جشنواره زندگی بدون دخانیات را از اقدامات کارگروه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات اعلام کرد.

به گفته وی، اجرای کد رهگیری در تمام بسته‌بندی‌های محصولات دخانی، ساماندهی عاملین مجاز، ممنوعیت عرضه در دکل‌های مطبوعاتی، ممنوعیت افزودن طعم و اسانس، بازرسی از صنایع دخانی، استمرار فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی، جمع‌آوری قفسه‌های فروش در فروشگاه‌ها و همچنین ممنوعیت عرضه محصولات دخانی در دکل‌های مطبوعاتی از برنامه‌های آتی این ستاد خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha