معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در حالی از افزایش قیمت واکسن آنفلوانزای فصلی اظهاربی اطلاعی کرده است که رئیس انجمن داروسازان ایران چندی پیش از کمیاب شدن و افزایش قیمت این واکسن در داروخانه های خصوصی کشور خبر داده بود.

دکتر ابراهیم شیبانی روز شنبه در حاشیه مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی و آشامیدنی در رابطه با کمیاب شدن واکسن آنفلوانزای فصلی در داروخانه ‌ها به ویژه در بخش خصوصی گفت: واکسن آنفلوانزای فصلی طبق روال وارد کشور می‌شود به طوری که حتی واردات این واکسن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

وی با عنوان این مطلب که مردم نگران تهیه واکسن آنفلوانزای فصلی نباشند ادامه داد: به نظر می‌رسد مردم در این امر عجله می‌کنند. این در حالی است که بهترین روش پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی است. مردم در این زمینه نگران نباشند چرا که هر چند تزریق واکسن ممکن است موثر باشد اما به عنوان یک داروی شیمیایی می‌تواند عوارضی هم داشته باشد بنابراین باید در این مورد با تدبیر عمل کرد.

شیبانی در پاسخ به سئوالهای مکرر خبرنگاران مبنی بر افزایش قیمت واکسن آنفلوانزای فصلی در داروخانه‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: قیمت تولید یک دارو با قیمت واردات آن تفاوت دارد. داروهای وارداتی با قیمت تمام شده و در نظر گرفتن حاشیه سود به بازار ارائه می‌شوند. در رابطه با قیمت این واکسن نمی‌توان اظهار نظر کرد اما اگر این واکسن با قیمتی خارج از عرف ارائه شود این موضوع قابل بررسی است.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با زمان توزیع واکسن آنفلوانزای نوع A گفت: در این زمینه نمی‌توان زمان تعریف کرد چرا که توزیع این واکسنها به نوع و روش آزمایشهای در حال انجام بر روی آنها بستگی دارد.

وی افزود: بخشی از واکسن آنفلوانزای نوع A وارد کشور شده است. هر محصول دارویی که وارد کشور می‌شود باید در آزمایشگاه کنترل کیفی وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار گیرد. در این زمینه سعی شده که آزمایشها سریعتر انجام شود. اکنون آزمایشگاه کنترل کیفی وزارت بهداشت در حال بررسی این واکسن هاست و زمان توزیع آن به پروسه آزمایش بستگی دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در رابطه با بحث واگذار کردن یارانه دارو به مصرف کننده آن گفت: وزارت بهداشت معتقد است که یارانه دارو باید به مصرف کننده آن تعلق گیرد که این امر به هماهنگی چند وزارتخانه نیاز دارد. در مجموع پیگیر این موضوع هستیم.

وی در رابطه با بحث اعطای نشان ایمنی و سلامت به مواد آرایشی بهداشتی گفت: به صنایع تولید کننده مواد آرایشی و بهداشتی و حتی دارویی توصیه می‌شود تا در رابطه با ارتقای ایمنی و سلامت محصولات خود تلاش کنند. به این ترتیب مردم از تولیدات داخلی استفاده کرده و به سمت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی خارجی جلب نمی‌شوند.

شیبانی در رابطه با قاچاق محصولات آرایشی بهداشتی گفت: وزارت بهداشت تنها مسئول محصولاتی است که از این وزارتخانه مجوز گرفته ‌اند. این محصولات به طور مرتب از سوی وزارت بهداشت و بازرسان دانشگا‌ههای علوم پزشکی نظارت و بازرسی می‌شوند. وزارت بهداشت همچنین می‌تواند در رابطه با مواد آرایشی بهداشتی قاچاق همکاریهای لازم را با نیروی انتظامی و قضایی انجام دهد. اما در مجموع وزارت بهداشت مسئول نظارت بر محصولات قاچاق آرایشی بهداشتی نیست اما در این زمینه به مردم توصیه می‌شود که به مندرجات بسته بندی و شماره پروانه وزارت بهداشت در این محصولات توجه کنند تا مجاز و غیرمجاز بودن آن را تشخیص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha