یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 184595

باغی به نام پرندگان به کام خلافکاران

سلامت نیوز: حدود 4 سال پیش شهرداری تهران مجموعه ای در شمال شرق پایتخت احداث و راه اندازی کرد. مجموعه ای که به دلیل مشکلاتش سبب اعتراض و نگرانی بیساری از کارشناسان و مسوولان شده است .این در حالی است که باغ پرندگان با وسعتی حدود 23 هكتار که بیش از 6500 پرنده از 55 گونه متفاوت را در خود جای داده است ، می توانست به عنوان یکباغ پرندگانی از قطب های گردشگری ظرفیت خوبی به شمار آید. در بیشتر کشورهای دنیا از چنین مجموعه هایی برای بازدید گردشگران استفاده می شود .

مثلا در کشورهای غرب آسیا در تورهایی که قرار می دهند از باغ پرندگان به عنوان یکی از مکان های گردشگری استفاده می کنند. در این کشورها علاوه بر گونه های بومی موجود در یک کشور از گونه های در معرض انقراض نیز محافظت می شود. ضمن اینکه این مراکز به عنوان یک مرکز تحقیقاتی نیز به ویژه برای دانشجویانی که در رشته های مربوط تحصیل می کنند، استفاده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا،اما باغ پرندگان در پایتخت دارای مشکلات بسیاری است .استاندارد نبودن محیط زیستی وضعیت نگهداری پرندگان ،شرایط گرمایشی و سرمایشی ،میزان سازگاری پرندگان با محیط و مهمتر از همه قاچاق و خرید و فروش پرندگان از مهمترین معضلات این مجموعه به حساب می آید.
به گفته کارشناسان محیط زیست پرندگان در این باغ از وضعیت مناسب برخوردار نیستند یعنی استانداراد های محیط زیستی در خصوص آنها رعایت نمی شود و بارها سازمان محیط زیست درباره احداث و نحوه نگهداری پرندگان به شهرداری تهران تذکر داده است . این در حالی است که بر اساس قوانین حاکم بر آئین نامه مربوط قانون حفاظت محیط زیست ماده ۳۵ که در سال ۵۴ مصوب شد، ایجاد هر گونه باغ وحش مستلزم دریافت پروانه از سازمان محیط زیست است ولیکن شهرداری تهران بدون مجوز محیط زیست اقدام به راه اندازی چننین مجموعه ای کرده است .


قاچاق پرندگان از دیگر مشکلات این مجموعه است . به رغم تذکراتی که مسئولان محیط زیست به متولیان باغ پرندگان داده است متاسفانه هنوز به خرید و فروش تجاری پرنده در این محل اقدام می شود. در باغ پرندگان عرضه پرنده به صور تجاری ممنوع است اما مسئولان به عنوان درآمد به خرید و فروش تجاری انواع پرندگان حتی کبوتر اقدام می کنند. همچنین در این مکان یکسری منابع قاچاق هم اتفاق می افتد که به صورت غیرمجاز نگهداری می شوند به عنوان نمونه تعدادی از فلامینکو در آنجا نگهداری می شود و برخی پرندگان نیز در شرایط نامطلوب نگهداری می شوند و در واقع آنجا تبدیل به پاتوق یکسری افراد خلافکار شده که این فضا به عنوان قطب گردشگری برای خانواده ها مزاحمت ایجاد می کند.


این در حالی است که شهردار منطقه ۴ این انتقادات را شایعه می داند و درباره برخی شایعات مبنی بر بروز تخلفات زیست محیطی و فعالیت غیرقانونی در باغ پرندگان می گوید: باغ پرندگان پیش از آغاز به کار و در زمان دریافت مجوز، با هماهنگی سازمان محیط زیست تمامی مجوزهای لازمه را دریافت کرده است و تمامی پرندگان این مجموعه شناسنامه دار هستند.


او با تاکید بر اینکه تمامی پرندگانی که در این باغ اسکان داده شده اند، از سازمان های محیط زیست و دامپزشکی مجوز دریافت کرده اند، تصریح می کند: با وجود تمامی این مجوزها که پیش از آغاز به کار باغ پرندگان صادر شده است، جای تعجب دارد که چگونه برخی کارشناسان حوزه محیط زیست مدعی هستند باغ پرندگان بدون مجوز فعالیت می کند یا پرندگان این باغ به صورت قاچاق تهیه شده اند. بر این اساس تمامی پرندگان باغ پرندگان پایتخت بر خلاف برخی شایعات عنوان شده دارای شناسنامه هستند و با مجوز رسمی از سازمان محیط زیست در این باغ گردشگری اسکان یافته اند.


اما علی تیموری مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست معتقد است که بسیاری از پرندگان باغ پرندگان تهران بدون مجوز سازمان محیط زیست خرید و فروش و نگهداری می شوند و در این باره می گوید: در کمیته ساماندهی باغ های پرندگان و باغ وحش ها قرار شد در فاز نخست برای تمام پرندگان باغ پرندگان تهران میکروچیپ نصب شود.


به گفته وی، از آنجا که باغ پرندگان تهران چارچوب ها و ضوابط محیط زیست را رعایت نمی کند، در جلسه ای که با محیط زیست استان تهران برگزار شد، شناسایی پرندگان غیرمجاز این باغ در دستور کار قرار گرفت. بسیاری از پرندگان این باغ مجوز نگهداری و خرید و فروش ندارند و بر خلاف مقررات سایتیس و همچنین سازمان محیط زیست به صورت قاچاقی خرید و فروش و نگهداری می شوند. از آنجا که این باغ پیش از ابلاغ ضوابط مربوط به باغ وحش ها توسط سازمان محیط زیست راه اندازی شده، مجوز این سازمان را ندارد اما پس از ابلاغ این موارد بایستی قوانین و مقررات محیط زیست را رعایت کند.


مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست تأکید می کند: در صورت رعایت نکردن موازین زیست محیطی در وهله اول پرندگان غیرمجاز از این باغ جمع آوری و به باغ های پرندگان مجاز منتقل می شوند و در صورت ادامه این روند باغ پرندگان تهران تعطیل می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha